A család féltve őrzött kincse a gyermek. A gondos szülők már a pici baba az első mosolyának megjelenésétől kezdve várakozással, és kíváncsisággal tekintenek csemetéjükre, és figyelemmel kísérik fejlődésének minden mozzanatát. Teljesen természetes, hogy néha túlzott aggodalom is társul ehhez, de inkább az a jellemző, hogy őszinte büszkeség és öröm tölti el a szülőket, ha a gyermek valami különleges dolgot mond, tesz, vagy produkál. A legnagyobb büszkeség pedig az, amikor ráébredünk, hogy gyermekünk ebben vagy abban a tevékenységben tehetségesnek bizonyul.
A gyermek általános értelmi képességei tekintetében is lehet tehetséges, de egy-egy speciális képessége is kiemelkedő lehet (mozgás, zene, kézügyesség). Gyakran a kreativitásával tűnik ki társai közül. Ezek a képességek már egészen kicsi korban is felismerhetőek a környezete, és a vele foglalkozó pedagógus számára. Felhívhatja erre a figyelmet a gyermek nagyon gazdag szókincse, gyors gondolkodása, emlékezete, kíváncsisága, esetleg szokatlan és nagyon jó ötletei, kreatív megoldásai, élénk fantáziája, vagy valamilyen területre kiterjedő különleges érdeklődése, s ezen a területen nyújtott teljesítménye.
Ha a gyermek „tehetség-gyanús”, a szülő kérheti szakember tanácsát, erre megfelelő mérési eljárások állnak a pszichológusok rendelkezésére. Amikor a szülő felismeri gyermekének azt a képességét, amelyben kiemelkedő, első gondolat az, hogyan lehetne ezt a területet erősíteni, továbbfejleszteni. Sajnos gyakran előfordul, hogy pont a tehetséges gyermekek számára nem nyújt az iskola, óvoda kellő lehetőséget képességei kibontakoztatására. Előfordul, hogy a tehetséges gyermekek elkallódnak, érdektelenné lesznek, mert kíváncsiságuk nem elégítődik ki a hagyományos oktatási keretek közt, vagy éppen a „különlegességük” miatt nehezebben fogadja el őket a közösség.
Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy az országban egyre több intézmény vállalja fel a tehetséggondozást, és jönnek létre olyan magán intézmények is, amelyek kiemelt feladatnak tartják a tehetséges gyermekek felkutatását, és képességeik kibontakoztatását.
Ebben szeretnék segítséget nyújtani azoknak a szülőknek, akik keresik gyermekük számára a megfelelő lehetőséget a fejlesztésre. A Törpetanoda szeptembertől tehetséggondozó, iskolára felkészítő foglalkozásokat indított a Sakksarok fejlesztő központban. A foglalkozások során kiemelt feladatnak tekintjük a logikai gondolkodás fejlesztését, a matematikai készségek erősítését, és a tehetséggondozást. Mindezt nagyon sok kreatív és fejlesztő játék segítségével tervezzük meg. Amennyiben felkeltettük érdeklődését, bővebb információ a www.torpetanoda.hu vagy a www.sakksarok.hu oldalon olvasható.
Megosztás
Forrás: www.torpetanoda.hu – RSS