Mikulás teszt! Melyik jobb BMW?

image

Olvastak már teszt-interjút? Nem? Ok, mert én sem írtam eddig, de majd most! Michelisz a hétköznapokban 318D-t használ a hazai importőr jóvoltából, amit ezúton is köszönünk! Kevés ember van, aki nála hitelesebben össze tudja nekünk hasonlítani a modelleket. Melyik a leggyorsabb? Valóban a versenyautó a legjobb? Rendhagyó tesz: 320TC vs M3 szedan vs 318D kombi.

– Kezdjük bulváros adatokkal, Norbi! Melyik van előbb százon?

– Ha 100 km/h-ig nézzük, akkor a WTCC-s versenyautó, ha tizeddel is, de megelőzi az M3-ast. Ez utóbbi ugye nyolc henger, 420 LE, a Hungaroringen a célegyenes végén négy személlyel 230 km/h körül tudott, míg a WTCC-s autó 224 km/h-t ha jól emlékszem. A lényeg, hogy rugalmasságban az M3 győz. A versenyautó 1.6 turbó a Miniből, 310 LE körül.

– Végsebesség?

– A 320TC-ben magad választod meg a különböző hosszúságú váltó áttételeket. Kihasználva a technikai lehetőségeket 270 km/h és pici fölötte. Ha az elektronika engedi, ezt az M3 is megcsinálja. Monza pl. 260 km/h végsebesség. Majd satufék fordul 60 km/h. Na, itt a 320 TC agyonveri az M3-at.

Ugyanis, jön a féktáv és a kanyar! Eleve, a slick gumi nyújtotta tapadás csökkenti a fékutat, de az igazi csapás a többletsúly az M3-ban. Vagy hatszáz kilogrammal nehezebb. A féktárcsák mérete talán még egyforma is. A versenyautóban hatékonyabb fékbetétek vannak, viszont a hétköznapi forgalomban, ezt kb. kétnaponta kellene cserélni.

Szóval, amikor az M3 elektronika már az életéért küzd a féktávon, és felizzik a tárcsa, akkor én még állok a gázon. Brutális előny ez a kör végére.

– Ok, rombolunk 200-zal, majd hirtelen a csomagtartóból nekifutva, az ülésen dobbantva, beleugrunk páros lábbal a fékbe, mi történik?

– Az utcai autó ABS rendszere, nem engedi a megcsúszást, mégis félelmetes érzés, a kattogva, hörgő elektronikával együtt küzdeni látványosan, valójában a semmi ellen. Mire szusszansz már áll az autó. Itt, nem lehet baj.

A versenyautónál ugyanez a mutatvány lenullázhatja az autót, azonnal forogsz, és gumifal. Jó esetben. A versenyautón is keményen fékezel, de ha itt megcsúsztatod, véged van már csupán a jó idő szempontjából is. A versenyautó féktávon, nagyon ideges tud lenni és az is igaz minél félelmetesebb, annál biztosabb, hogy elfér.

De, ezt csak a versenyautóban érzed, ahol minden ma rendelkezésre álló felszerelés adott, hogy megúszd, ha nem sikerül.

– Ez a szegény 318D mintha nem is létezne ebben a tesztben…

– Pedig létezik, és a realistáknak egy remek autó. Minden BMW-re jellemző, a 316-tól a csúcsmodellekig, hogy van bennük egy feszesség, nagyon pontosan irányíthatóak, nagyon direkt az utcai autóik futóműve is. Csukott szemmel is meg tudod mondani ha, BMW-t vezetsz.

A dízel hármas 140 lóerő körül van, teljesítménye a napi használatban, több mint megfelelő, nyomatékfölénye jól érzékelhető, ha forszírozod. A versenyautóval is lehetne közlekedni a városban, szétrázná, ütné a fejedet és ne feledd, nyolc cm-re vagyunk a talajtól. Az első fekvőrendőrön zátonyra futnánk.

– A versenyautóban is érzed, hogy BMW-ben ülsz?

– Nem, ott nem érezni. De az állórajt elárulná, az tényleg páratlan ezzel a géppel.

– És milyen a legendás programozható szekváltó az M3-ban? Hogy vált? Érezni a programok közötti különbséget?

– Én nem éreztem akkora differenciát. A két végállás között persze érzékelhető valamelyest, de nincs baj vele, élmény a hangorkán és élmény a váltó, ahol csak billented a kart. Persze, a versenyautó ebben jobb, ok, ott kézzel kattogtatod le a fokozatokat.

– Leesik az eső, rögtön csendesebbek vagyunk. Te is?

– Igen, esőben nagyon keveset tudtunk menni. Hát, az utcai autók simán mennek, elektronikákkal támogatva, addig a pályán, kicsit párásodsz, aztán indulás másodikból, egyensúlyozás a vízen, a féktávon és a kigyorsításokon.

Ne tudd meg, litereket izzadok. Nagyon kemény! Közben a gumit nehéz melegen tartani, akkor már nem fér el az a tempó, mint az előbb. Na, ekkor a 318 D-ben picit felhangosítod a hifit, légkondi bekapcsolva és hallgatod Kőváry Anett híreit.

– A légkondit nem is kérdezem, balgaság lenne ebben a párhuzam.

– Az utcai alapmodellek is digitklímával szereltek, így az M3 is, de a versenyutóban is van valami hasonló. Ok, egy karom vastagságú alucsövön ömlik be a menetszél, ha akarod a mellkasodra. Ennyi! Ezt a tűzállóban nem nagyon érzékeled. Nos, ez egy klasszikus, de modernizált elefántfül. Bocs, ormány most már.

– Beltér, műszerek?

– A versenyautóknak nincs klasszikus műszerfala. Maga a szerkezet sok-sok szenzort rejteget, aminek a jeleit erre szakosodott gyártók tárolják, és behívásra megjelenítik egy kijelzőn. Ezen minden olyan adat rajta van, ami utcára lényegtelen, de nekem a pályán fontos.

Én tehát egy kijelzőt nézek, ami sportosra van kerekítve. Minden funkció egy gomb, kell, vagy nem kell állással, mint a repülőkön Az utcai megoldások ehhez képest, a csodák palotájába visznek, az M3 különösen jó ötvözete a múlt „M”-es történelmének és a jövő elvárásainak.

– Mekkora erő kell a kormányzáshoz?

– Az utcai autók között alig van differencia, elegendő, de határozott a rásegítés. A versenyautóban kicsit nehezebb forgatni a kormányt, széles slick gumik, csak akkor van baj, ha elmegy a szervó.

Volt rá precedens, Zolderben végelgyengülésig hajtottam, olyan volt, mint egy maratont lefutni.

– Élményben? Gondolom, itt a V8 viszi a pálmát!

– Nem, ne gondold. A versenyautóban olyan hangorkán van, hogy a V8 csak kullog, Amikor minden felverődő kavicsot hallasz, minden alkatrész süvölt a nagyobb és nagyobb tempóért, a váltó hatalmas röffenéssel kerül a fokozatba, nagyon naturális élmény.

Szinte lebeg a könnyű kasztni, ahogy rángatja az erős motor körbe a pályán. Egy száz lóerős versenyautó is nagyobb élmény, mint bármelyik batár izomautó.

– Üzemanyag? Kellett egy tartálykocsi?

– Már féltem, hogy meg sem kérdezed, itt jön el a 318D ideje. Vegyes használatban 7 liter, az M3 tiporva vagy 30 liter és a versenyautó 1.6 turbó motorja, meglepetésre közel ötven litert gurít le száz kilométeren. A versenyautóba 102 oktánszámú üzemanyag kerül, az olaszok gyártják. Egyébként a Safety car mögött 20 literből is kijövök.

– Na, akkor végül melyik?

– Nagyon másra van mind a három, ez nem is kérdés, így együtt elfogadnám ezt a három autót. Hétköznapra 318D sőt, vezettem az új turbós 316-ot, az is remek, jó nyomatékos az alapmotor is. Azt vettem észre, hogy a benzineseket is a nyomatékra hangolták, ebben a turbó nagy segítség.

Az M3 hétvégére kellene. Amikor kikocsizol, behobbizol egy zárt pályára és zúzda. És hát, a futamra meg jó lesz ez a bukócsöves 320 TC. Ha egyet kell választani, akkor is 318. Nem érzem már azt a késztetést, hogy nekem kell először Pécsre érnem, ha megyek haza. Alig nyerek valamit a száguldozással, és veszteni ebben a körben jobban lehet.

Békésen vezetek, nem veszélyeztetek senkit, de a betonkeverőt én is kikerülöm, amint lehet. És ez egyre inkább elég. Lehet, hogy öregszem?