Bernis Kipa, Slovakia Ring

image

Június 24-26. között került megrendezésre a Duna Autó Autós Gyorsasági Országos Bajnokság V-VI. fordulója a Dióspatony melletti Slovakia Ringen. A verseny szlovák bajnoki és FIA Közép-Európa Zóna Trófea is volt egyben.

Több, mint száz versenyző indult az 5922 méter hosszú, tavaly átadott pályán megrendezett versenyen. 2010 után a magyar bajnokság mezőnye másodszor látogat a szlovák pályára, így a mezőny nagy részének már ismerős volt annak vonalvezetése, de akadtak persze olyanok is, akik most ismerkedtek meg a pályával. Az időjárás néha megtréfálta a versenyen résztvevőket, csütörtök este egy özönvízszerű eső zúdult a pályára, voltak csapatok, amelyek sátrában bokáig érő víz állt. Szombaton is volt pár zápor, megnehezítve a versenyzők dolgát, vasárnap azonban, pár csepptől eltekintve, elkerülte a pályát az eső.

Túraautók 2000 cmł alatt

A 2000 köbcenti alatti (E1-2000)  túraautók futamával indult szombaton a versenyprogram. A rajtrácson történt egy kis malőr, hiszen nem az időmérőt megnyerő Gáspár Csabát, hanem Matej Homolát állították az első rajtkockába. A hibát aztán gyorsan orvosolták, egy kis autó tologatással a megfelelő sorrendben vághattak neki a versenyzők a futamnak.
Gáspár Csaba jól kapta el a rajtot, megőrizte vezető pozícióját. A Lotus-os Thomas Kusy kihasználta az autója súlyelosztásából adódó remek rajtkészséget és a célegyenes végéig a második helyre jött föl az ötödik rajtkockából, sőt, kis híján átvette a vezetést. Csaba a mögötte jövő márkatársakra figyelt, és annyira meglepte a jobb oldalon megjelenő Lotus, hogy elrontotta az első kanyart és mire sikerült befordulnia addigra  Matej Homola és Zdeno Mikulasko is megelőzték. A látványos rajt után hamar helyreállt a papírforma a cseh Kusy számára és visszaesett az ötödik helyre, Nagy Norbert mögé.

Az élen a szlovák Mikulasko és honfitársa Matej Homola küzdöttek egymással, míg kissé hátrébb Gáspár Csaba és Nagy Norbert csatáztak a harmadik helyért.
Néhány kör múlva azonban Zdeno Mikulaskonak egy boxutca áthajtásos büntetést ítéltek a versenybírák, mivel egy kissé elhamarkodta a rajtot, és még a piros lámpák elalvása előtt megmozdult az autója. A büntetés letöltése után a negyedik helyre tudott visszajönni.
Gáspár Csaba időközben egyre jobban távolodott a mögötte autózó Nagy Norberttől és közelített Homolára, ám támadás indításához már nem volt elég a 25 perc+ 1 körös versenytáv. A befutó sorrendje Homola, Gáspár, Nagy volt.

A magyar bajnoki értékelésben Gáspár Csaba állhatott a dobogó legfelső fokára, őt Nagy Norbert követte, és a szlovák Julius Konček lett a harmadik az F-2000 géposztályban.
Az 1600 ccm alatti géposztályban Mohácsi Ákos és Major Benedek vívtak csatát a rajt után az első helyért, amiből Mohácsi került ki győztesen.

Mink Zoltán az utolsó rajthelyről indult, mivel az időmérő edzésen a legelső mért körében a sóderágyban kötött ki, ahonnan csak az edzés vége után tudták kihúzni, így nem volt értékelhető ideje. Ennek ellenére remek startot véve hamar átverekedte magát a mezőny hátsó régióján, és a második körben már a géposztály első helyén autózott, Mohácsi Ákos előtt. Az 1,6-osok között Major Benedek haladt ekkor a harmadik helyen. Néhány kör elteltével azonban Mink autója lelassult és Mohácsi és Major is megelőzte. Később a Honda újra erőre kapott és vissza tudta előzni a Lotus-os fiatalembert. Magyar bajnoki értékelés 1600 ccm alatti géposztályában végül Mohácsi Ákos lett az első, ez az abszolút 15. helyet jelentette. Őt kevesebb, mint fél másodperc különbséggel Mink Zoltán követte. Sokáig úgy nézett ki, hogy Bánkúti Gábor állhat még fel a dobogóra, de az utolsó körben lelassult a Peugeot 207-es így Major Benedek végzett harmadikként.
Az A-2000 géposztályban Dr. Laczkó László győzött, míg Karajannisz Manolisz lett a második.

Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156 TS S2000, F-2000, 1. hely): „Az időmérőn sikerült elkapnom Homolát, 6,5 tizeddel meg tudtam verni. Nagy bánatunkra a versenyen nincs meg ez a különbség, de holnap egy új időmérő és verseny lesz, meglátjuk ott mi lesz. Amúgy elsődleges célunk a magyar bajnokság, Nagy Norbi az ellenfél. 3,3 másodperccel voltam gyorsabb az időmérőn, nagy fölénnyel előtte értem célba. Eddig mindig használt gumikkal szenvedtünk. Most látszott, hogy amint új gumit tudunk feltenni, legalább egy-másfél másodperccel lesz gyorsabb az autó.”
Nagy Norbert (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 2. hely): „Nem számítottam sok jóra az első versenyen, mert egy nagyon régi gumival tudtunk csak menni. Úgy volt, hogy Dunloppal megyünk, de nem vált be, két másodperccel lett lassabb az autó. Ehhez képest Mikulasko előtt fordultam, de utána volt egy kis kakaskodás és elment. Mentem mögöttük, sikerült bebújni Csabi mellé, de már éreztem, hogy elkopott a gumi. Túlcsúsztam, visszaelőzött. Mentem mögötte, de annyira kezdte már túrni az elejét, hogy ahol ők padlón elfordultak, nekem el kellett vennem a gázt és játszanom a fékkel, hogy ne menjek le a pályáról.”
Mink Zoltán (Honda Civic VTI, F-1600, 2.hely): „Az időmérő edzésen nem sikerült mért kört mennem. Az első körben elnéztem az egyik kanyart és berepültem a kavicságyba, elég nagy tempóval. Ekkorát még életemben nem hibáztam. A versenyen az utolsó helyről rajtoltam, a rajt után megkezdtem a felzárkózást, sikerült utolérnem a kategóriában vezető Mohácsi Ákost és meg is előztem. Ezt követően az autó elromlott, elveszítette a teljesítményét, a motor megragadt 7000-es fordulatszámon. A többiek szépen elmentek mellettem. Be akartam jönni a boxba, amikor hirtelen rendbe jött az autó. Megint sikerült felzárkóznom, de megint lelassult az autó. Az utolsó két körben megint rendbe jött. Az utolsó körben utolértem és megelőztem Benikét, a Peugeot megpördült előttem majd az utolsó kanyarban értem utol megint Ákost. Egy elég szoros befutót produkáltunk, nagyjából egy méter lehetett a két autó között.”
Mohácsi Ákos (Suzuki Swift RSR, F-1600, 1.hely): „Szoros lett a vége. Elég kemény harcokat vívtunk Tomsics Gáborral és Adam Studeniccel. Furcsa volt, mert akárhányszor megelőztem, az egyenesben mindig visszaelőztek. Egyenlőtlenek voltak az erőviszonyok, de ez a helyzet, ezt kell megoldani.  Sajnálom, hogy ők végül legyőztek. Ezzel szemben a géposztályban első tudtam lenni, még akkor is, ha csak öt tizeddel nyertem.”
Dr. Laczkó László (Renault Clio II, A-2000, 1.hely): „A mezőny létszámát illetően nem olyan nagy dicsőség ez a győzelem, de ez nem rajtam múlt. Megbeszéltük az összes A-s autós versenyzővel, hogy jönnek, aztán néhányan meggondolták magukat. Sajnos a második számú autónknak a váltója tönkrement az időmérőn. Úgy néz ki, hogy az éjszaka ezt meg tudjuk javítani. Mint ahogy az én autóm benzinellátási problémáit is. Ennek ellenére sikerült megjavítanom saját körrekordomat.”

Vasárnap a rajtrács első három helyét ismét az ex WTCC-s Alfa Romeok foglalták el, ahogyan azt az idén már megszokhattuk. A pole-ból Matej Homola indulhatott, utána Gáspár Csaba és Nagy Norbert sorakoztak föl.
Ennek ellenére a legjobban a negyedik helyről induló Thomas Kusy kapta el a rajtot Lotus Exige-ével, ugyanúgy ahogyan egy nappal korábban, de most annyival jobban sikerült a dolog, hogy ő fordulhatott el elsőként a célegyenes végén. A három Alfás pilóta közül Nagy Norbertnek sikerült legjobban az elindulás, így ő kezdhette meg a Lotus üldözését. A harmadik Gáspár Csaba volt, aki az indulásnál egy kissé túlpörgette a kerekeket, mégis sikerült Matej Homola elé kerülnie, aki a legtöbbet veszítette a rajtnál. A három Alfa ismét hamar maga mögé utasította a Lotust, és pillanatok alatt elszakadtak a mezőnytől, szinte csak méterekre haladva egymástól. Rendkívül látványos csatát vívtak körökön keresztül, hol Gáspár támadta Nagyot, hol Homola Gáspárt, attól függően, hogy a pályának éppen melyik részén jártak. Leghamarabb az ifjú szlovák pilóta szánta el magát és előbb Gáspár Csabát, majd nem sokkal később Nagy Norbertet is megelőzte, és hamar el is szakadt tőlük, ha nem is nagyon, de éppen eléggé ahhoz, hogy elkezdhesse a saját tempóját autózni.
Ezután a két magyar kezdett vívni egymással. Csabának egyszer sikerült is néhány méter erejéig megelőznie vetélytársát, de Norbi akkor még visszavette a pozícióját. Rövidesen Gáspár ismét támadásba lendült és akkor már Nagy kénytelen volt engedni. Ezt követően az élen már nem változott a sorrend, Homola, Gáspár, Nagy volt a befutó sorrendje.
A mezőny hátsó felében az 1600 ccm alatti géposztály versenyzői küzdöttek egymással, illetve a gyengébb kétliteres autókkal. A szombati napon győztes Mohácsi Ákos a verseny féltávjánál Suzukijával a pálya szélére gurult és föladni kényszerült a küzdelmet.
A magyar OB értékelésben a 2 liter alatti kategória futamának győztese Gáspár Csaba lett, második Nagy Norbert, mindketten Alfa Romeo 156-al , a harmadik Stríder Zoltán  lett Alfa Romeo 147 GTA-val. Ugyanez lett az F-2000 géposztály sorrendje is.
Az F-1600 géposztály futamát Mink Zoltán nyerte Honda Civic-el, a Lotus Exige-el versenyző Major Benedek, és a Peugeot-os Bánkúti Gábor előtt.
Az A-2000-ben a szombati naphoz hasonlóan Dr. Lackó, Karajánnisz lett a sorrend.

Matej Homola (Alfa Romeo 156 S2000, E1-2000, 1. hely): „Nagyon nehéz verseny volt, a másik két Alfát nagyon nehéz volt megelőzni. A pálya is egy nehéz pálya. A rajtjaim nem sikerültek túl jól mert meleg volt ls a gumijaim lágyak voltak. Boldog vagyok, mert jót csatáztunk Norbival és Csabával és természeesen elégedett vagyok a kettős győzelemmel.”
Gáspár Csaba (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 1. hely): „Az első négy-öt körben előzgettük egymást. Annyira egyformák az autók, hogy igazából nagyon egyformán megyünk. Egy-két tized van közöttünk, aki hibázik az kerül hátrébb. Nem volt semmi hibám, problémamentes volt a futam, nagyon jó volt az autó. Köszönöm a csapatnak és mindenkinek, aki hozzájárult a sikeremhez.”
Nagy Norbert (Alfa Romeo 156 S2000, F-2000, 2. hely): „Előre sikerült szereznünk friss gumikat, de hátul olyan 30%-osak voltak. Próbáltam gyors lenni ezekkel is, az első gumikra hagyatkozva. A rajtnál sikerült feljönnöm az első helyre és, én úgy emlékszem, hogy olyan hat kört mentem az élen. De a terhelés miatt elmelegedett az eleje. Elfékeztem, túlcsúsztam, leestem az ívről így végül Csabi és Matej is el ment mellettem. A két hónapos szünetben sokat fogok edzeni a Hungaroringen illetve ki kell teszteljünk egy új gumit, mert a Michelin-be már nem lehet bízni, hogy lesz-e vagy nem.”
Mink Zoltán (F-1600, Honda Civic VTI, 1. hely):  „Egész este szerelték a szerelők az autót, ennek ellenére nagy hibát nem találtak. Amit tudtunk kicseréltünk rajta és lényegesen jobb lett. Az a kis hiba még benne volt, de hál’Istennek már nem fogta vissza lóerőben az autót. Egy jó rajttal utolértem a riválisaimat és sikerült egyenként megelőzni őket. Nagyon tetszett ez a verseny. A hétvége elég rosszul indult, de a végére csak sikerült egy jó eredményt elérni.”
Major Benedek (Lotus Exige, F-1600, 2. hely): „Rendkívül élveztem a mai versenyt. Nagyot csatáztam egy Peugeut-val és egy dízel Alfával. Egyszer hibáztam, mert lecsúsztam a porra és kicsivel nagyobb gázt adtam, mint kellett volna és megpördültem. Ennek ellenére nagyon jó verseny volt.”
Bánkúti Gábor (Peugeot 207, F-1600, 3. hely): „Jobb is lehetett volna. Ez egy pech sorozat, Tegnap a második helyről egy féltengelytöréssel estünk ki. Ma az időmérőn sikerült egy első időt menni. Kezdem megszokni a pályát, előtte nem tudtam edzeni. Most úgy tűnt, hogy minden jól összejött és végül a cél előtt hatszáz méterrel gázbpwden szakadás miatt a második helyről estem ki. Mondhatom azt, hogy csalódás, mert ilyen próság miatt az ember nem szeret feladni egy versenyt, de ha azt nézem, hogy az első versenyemen vagyok és sikerült dobogóra állni, akkor, azt hiszem, hogy büszkék lehetünk.”
Dr. Laczkó László (Renault Clio II, A-2000, 1. hely): „Reggelre összeraktuk a Kornél váltóját, de az időmérőn egy újabb probléma akadt, a szervó pumpa elkezdte engedni az olajat. Tartalék nem volt, megpróbáltunk egy áthidaló megoldást, de nem készültünk el vele. Az enyém rendben volt, jó versenyt futottam, jól éreztem magam. A rajtot nagyon jól sikerült elkapnom, volt csata is. Mivel nem volt nagy tétje a versenynek, nem tettem fel új gumit és a versenytáv felénél már érezhetően csökkent a tapadásom.”

Túraautók 2000 cmł felett

A nem sokkal korábban lezúdult eső miatt a 2000 kcm fölötti túraautók (E1+2000) versenye vizes pályán indult. Mivel az eső már elállt és a magas hőmérséklet gyors száradást vetített előre, a mezőny slick gumikkal vágott neki a versenynek. A harmadik rajtkockából induló Walter Csaba Porsche-jável hatalmasat rajtolt, és szinte állva hagyta az előtte álló Andy Studenic Porsche-ját és Miro Konopkát, a Saleen-el. A rajtnál összegyűjtött előny aztán hamar elfogyott és többen is megelőzték Waltert. A rajtrács végéről Porsche 997 Cup-al rajtoló Zdeno Mikulasko, egyszerűen átrágta magát a mezőnyön és a második körben már ő vezette a versenyt. A negyedik körben a Saleen-es Miro Konopka kénytelen volt a boxba hajtani és feladni a versenyt. Ezután a Ferrari F430-at kormányzó Max Stanco vette át a második helyet.
A BMW Alpina GT3-al versenyző Barta Attila a kezdeti megtorpanás után elkezdte a felzárkózást és a negyedik helyig menetelt előre. A futamot végül Zdeno Mikulasko nyerte Max Stanco és Andy Studenic előtt.
A Kalaschnikov Nagytúraautók bajnoki értékelésében a sorrend Zdeno Mikulasko, Max Stanco és Barta Attila volt. Ugyanez lett a végeredménye az F+3500 géposztály értékelésének.
Az F-3500 géposztályban Pawel Potocki állhatott a dobogó legmagasabb fokára, és Herter Gusztáv lett a második.
A nagy túraautókkal indított Lotus Cup Eastern Europe versenyét a szlovák Tomas Kusy nyerte Vizin Tamás és az osztrák Klaus Requat előtt.

Zdeno Mikulasko (Porsche 997 Cup, F+3500, 1.hely): „Ez nekem otthoni pálya, hiszen nem messze, Pozsonyban lakom. Fantasztikus verseny volt, esett, aztán sütött a nap. Egy kicsit őrült verseny volt. A pálya az elején nagyon csúszott. De nagyon élveztem, szeretem ezt a pályát.”
Max Stanco (Ferrari F430 GT3, F+3500, 2.hely): „Ez egy nagyon nehéz verseny volt, mert a verseny elején még vizes volt a pálya, az autón pedig már slick gumik voltak. Nem akartam kockáztatni, óvatosan mentem. Ugyanezt tette Konopka és Studenic is. Mikulasko ellenben keményen nyomta és jelentős előnyre tett szert. Ahogy kezdett felszáradni a pálya a 15 másodperc hátrányt le tudtuk dolgozni 6-ra, de kellett volna még 4-5 kör, hogy utolérjük. De egy jó verseny volt, nagyon élveztem.”
Barta Attila (BMW Alpina GT3, F+3500, 3. hely): „Nagyon örülök, hogy így sikerült, nem számítottam erre, főleg azok után, hogy az autót csütörtökön próbáltuk ki először és nem titok, van még pár problémánk vele. Az egyik az, hogy csütörtökön, a szabadedzésen tönkrement a jobb hátsó lengéscsillapító, ami mostanra egyáltalán nem működik, csak pattog az autó, szinte nincs is tapadása. A versenyen szerencsém volt, mert az első szakaszban még nedves volt a pálya és vagy a többiek voltak bátortalanok, vagy az én autómnak volt jobb a tapadása, de fel tudtam jönni a hatodik helyről a harmadikra. Aztán egy lekörözésnél Studenic el tudott menni, így az abszolút harmadik hely nem lett meg, csak a magyar harmadik. Az autóban még van egy-két rejtett hiba, amit viszont itt nem tudunk orvosolni. Hiányzik hozzá például a program, amivel elemezni tudnánk, hogy a gyári értékekhez képest milyen változások vannak és így még nem igazán jön ki az a 750 Nm nyomaték, ami a motorban van.”
Herter Gusztáv (Seat Leon TSI, F-3500, 2.hely): „A mai verseny érdekesen sikerült. Vizes pályán, slick gumival kezdtünk és az volt a taktikánk, hogy kivárásra autózunk. Megvártam, hogy kicsit felszáradjon és utána kezdtem gyorsítani. Akik ezt nem tették folyamatosan estek bele előttem a sóderágyba, így végül a második helyen sikerült a behoznom az autót. Először versenyzek itt, nagyon tetszik a pálya. Egy munkás, nagyon odafigyelős pálya, hamar meg lehet izzadni és előre fel kell készüljünk arra, hogy a két órás futamon nagyon ki fogunk fáradni. Nem egy endurance pálya.”

A nagy túraautók vasárnapi versenyfutama látványosan kezdődött. Bár a rajt baleset nélkül lezajlott, de az első kockából induló Tomás Liedl Audi TT-je egy kissé megtorpant, így a második helyről rajtoló Max Stanco és a harmadik rajtkockából startoló Zdeno Mikulasko is megelőzték őt. Sőt Mikulasko még Stanconál is szemfülesebb volt így ő fordulhatott el elsőnek a célegyenes végi jobbos kanyarban.
Az első körben aztán elég nagy volt a kavarodás, az élen haladó három autó között többször cserélődött a sorrend. A második kört Stanco, Liedl, Mikulasko sorrendben kezdték meg, de Liedl keményen támadta Stancot és sikerült is megelőznie. Ezután viszonylag hamar szétszakadt a mezőny, komoly csaták nem alakultak ki. A hátsó régiókban még Keskeny László küzdött kicsit Herter Gusztávval, de a Seat Leon nincs egy súlycsoportban az S2-es Audival, így Keskeny került ki győztesen a párharcból.
A futamot Tomas Liedl nyerte, akinek, mint kiderült, az apai nagyapja komáromi születésű és tökéletesen beszél magyarul. A második helyen Stanco-t a harmadikon Mikulasko-t intették le.
Érdekesség, hogy az OB szempontjából érdekes Kalaschnikow Nagytúraautók versenyében illetve az F+3500 géposztályban egyetlen magyar sem végzett dobogós helyen.
Mindkét értékelésben Max Stanco, Zdeno Mikulasko, és Miro Konopka volt a sorrend.
További érdekesség, hogy a szombati napon Barta Attila által dobogóra kormányozott BMW Alpina GT3-at a mai napon Gregor Zsigo vezette és csak az abszolút 10. helyen ért vele célba.
A Lotus Cup Eastern Europe vasárnapi futamában is Tomas Kusy került ki győzedelmesen megelőzve a mesodik helen célba érő Vizin Tamást. A harmadik helyen történt változás, a hatodik fordulóban Burkus Egon állhatott fel a dobogó legalsó fokára.

Tomas Liedl (DTM Audi, E+3500, 1. hely): „Nagyszerű verseny volt, örvendek, hogy sikerült győznöm. A tegnap az önindítóval akadtak gondjaink, így a boxutcából kellett rajtolnom és csak a hatodik helyig tudtam feljönni.”
Max Stanco: „A mai nap kicsit más volt a helyzet, mint tegnap, amikor slick gumikkal mentünk vizes pályán. Nem akartam kockáztatni, ma viszont nyomtam, ahogy a csövön kifért, hogy megőrizzem az előnyömet Mikulaskóval szemben. Az Audi egy teljesen más kategória, túl gyors nekünk, nem tudjuk vele tartani a tempót.”
Miro Konopka: „Ez a hétvége egy olyan, amit remélem, hogy nagyon gyorsan el tudok felejteni. Minden autónk meghibásodott, a Sallennek a sebességváltója, az egyik Porschénak kuplung, a másiknak tengely problémái vannak. Nekem ez egy nagyon-nagyon rossz hétvége volt. Maga a rendezvény nagyon jó volt, magyar, szlovák, cseh, lengyel versenyzőkkel. Ez az együttműködés a jövő itt Közép-Európában.”

Formula autók

Fekete Krisztián nyerte a formula autók időmérő edzését szombaton, így ő rajtolhatott az élről, majd magabiztos rajt-cél győzelmet aratott. A versenyben sokáig Tomáš Jung haladt a második helyen, aki ugyanebből a pozícióból rajtolt el, őt Mendre Róbert követte, aki a verseny elején egy kissé lemaradt, de körről körre dolgozva le hátrányát, körülbelül a verseny féltávjánál utolérte a szlovák versenyzőt és viszonylag könnyedén megelőzte. Ezt követően azonban Jung ismét felgyorsult és támadni kezdte a magyart, ám az sikeresen visszavert minden próbálkozást.
A magyar bajnoki értékelésben az E-2000-es autók között Fekete Krisztián győzött, csapattársa Mendre Róbert előtt, a harmadik Galambos Szabolcs lett. Bár az utolsó körig Eszenyi László autózott Galambos előtt, de a verseny végére Eszenyinek kifogyott az üzemanyag az autójából így elveszítette pozícióját.
Az E-1600-os géposztályban Tóth Csaba rajtolt az élről, de a jobban gyorsuló Lőrincz Péter az első kanyarig megelőzte. Tóth a kör felénél visszavette a vezető pozíciót és a kanyarokban sokkal gyorsabb Formula Renault előnyét kihasználva a célig megőrizte azt.

Fekete Krisztián (Formula Master, E-2000, 1.hely): „Ezt a pályát nagyon szeretem. Ha minden igaz, az időmérő edzésen top időt futottam, 1:58.3-at úgy tudom senki nem ment még itt közülünk. Úgy hogy most nagyon boldog vagyok, a győzelem pedig hab a tortán. Holnap jó lenne ezt megismételni, de nem szeretek jósolni. Én megteszek mindent ezért és biztos vagyok benne, hogy a csapat is.”
Mendre Róbert(Formula Master, E-2000, 2.hely): „Thomas Jung egy nagyon rutinos versenyző és ez látszott is. A kanyartechnikája, azt kell mondanom, hogy sajnos, jobb neki ezen a pályán. Nagyon-nagyon jó verseny volt és örülök, hogy meg tudtam őrizni a második helyemet a verseny végéig.”
Galambos Szabolcs (Formula Renault, E-2000, 3.hely): „Eszenyi Lacinak kifogyott az üzemanyaga, így sikerült előtte végezni. De nyilván ez nem teljes siker, mert nem megelőzni sikerült, hanem műszaki hiba miatt. A pálya tetszik. Nagyon gyorsnak tartom, de van technikás része is. Furcsa ez a hosszú célegyenes és a bukkanók is. Volt mit megszoknom. Úgy értékelem, hogy viszonylag jól kezdtem, de kellene még javulnom még egy öt másodpercet.”
Lőrincz Péter (Metalex Honda, E-1600, 2.hely): „Nagyon jó volt a versenyen, nagyon élveztem. Nagyon örülök, hogy tudtam tanulni a pályát és jót tudtunk játszani Csabival. Én gyorsabb vagyok az egyenesekben, ő gyorsabb a kanyarokban. Az autó nagyon jól viselkedik a hétvégén, nagyon aranyos és kedves, de még rossz a súlyelosztása, amit ma este ki szeretnénk javítani.”
Tóth Csaba (Formula Renault 1.6, E-1600, 2.hely): „Forma autóval még most mentem először ezen a pályán. Hát meglepő. Brutálisan gyorsan lehet közlekedni vele. 160-162 km/h-s átlagot lehet menni, az elég húzósnak tűnik egy 1,6-os autóval. Nagyon melós, a végére el is fáradtunk. Örvendek, hogy itt van Lőrincz Peti. Brutálisan megy a Metalex Hondája, előle rajtoltam, de a célegyenes végén már előttem fordult. Az első kör felénél sikerült visszaszereznem a pozíciómat, a jóindulatára is hagyatkozva, hiszen elvette a gázt, hogy be tudjak fordulni. Még egy körig ment a meccs, de utána leszakadt, mert kanyarokban, valamilyen oknál fogva, még nem olyan gyors az ő autója. Hogy őszinte legyek, már vártam a végét. A formula autó az kiveszi az emberből az energiát, fizikailag ott kell lenni, mert hihetetlen erők hatnak.”

A vasárnapi időmérő edzést szintén Fekete nyerte, csapattársa Mendre Róbert a második rajtkockába kvalifikálta magát, mégis a boxutcából volt kénytelen nekivágni a versenytávnak ugyanis gondok voltak az autóval és a szerelés miatt nem tudta elhagyni a boxutcát, annak lezárása előtt.
A rajtnál nem történt különösebben említésre méltó esemény, a mezőny rendben elstartolt.
Az első kör végére Mendre Róbert már Eszenyi László mögé zárkózott föl, és a második körben meg is előzte. Ekkor Fekete, Jung, Mendre volt a sorrend. A negyedik körben a szlovák Tomáš Jung a célegyenes végén utolérte Fekete Krisztiánt és a féktávon viszonylag könnyedén megelőzte, majd körről körre növelte előnyét. Ezután a verseny háromnegyed részéig nem történt túl sok izgalmas, akkor azonban az élen haladó Jung Dallara-jának kinyilt a motortakaró burkolatának bal oldala, és egy vitorlához hasonlatosan ágaskodott fölfelé. Ez azonban különösebben nem zavarta a szlovák pilótát, mert tovább növelte előnyét Feketével szemben, és a versenytáv további részét így teljesítette.
Mendre Róbert autója is kezdett eléggé egészségtelen hangokat kiadni magából, de folytatni tudta a versenyt.
A versenyből már csak négy perc volt hátra, amikor Eszenyi László kőzetmintát vett a sóderágyból, mint később elmondta az első kerekei teljesen elkoptak. Vissza tudott térni a pályára, de ezalatt a kis kirándulás alatt Galambos Szabolcs megelőzte.
A futamot végül Tomáš Jung nyerte, Fekete Krisztián és Mendre Róbert előtt.
A magyar OB értékelésben az E-2000 géposztályban Fekete Krisztián állhatott a dobogó legfelső fokára, őt csapattársa Mendre Róbert, és Galambos Szabolcs követte.
Az E-1600-ban Tóth Csaba végzett az élen Lőrincz Péter előtt.

Mendre Róbert (Tatuus Honda, E-2000, 2. hely): „Úgy indultunk ki a pályára, hogy a kormány sajnos nem mutatta a sebesség fokozatokat. Próbáltuk megjavítani, egy gyors szervizt csinálni rajtam, de nem sikerült. Ez miatt túl későn indultam el és már bezárt a boxutca. Így onnan indultam, de már csak a harmadik hely lehetett a cél, mert Krisztiánt és Tomas Jungot nem lehetett volna megfogni. A negyedik-ötödik kör után a hatodik fokozatom elment az autóból, így csak ötödik fokozatig tudtam gyorsítani. Ez az egyenesekben és gyors kanyarokban nagyon visszavetett, ráadásul a verseny végén az ötödik fokozatom is elszállt.”
Galambos Szabolcs (Formula Renault 2000, E-2000, 3. hely): „Ezúttal verseny körülmények között tudtam megelőzni Eszenyi Lacit. A rajtom jól sikerült, a csapat is azt mondta. Jó lett volna az első kanyarban eldönteni a Lacival való versenyt. Aztán meglógott vagy öt másodperccel, utána viszont, nem tudom, hogy milyen ok miatt, elfékezgette magát elég sűrűn ezért sikerült utolérnem. Utána önmaga hibájából lecsúszott a pályáról a kavicságyba és akkor tudtam elmenni mellette. Az is adott egy kis önbizalmat, hogy magamhoz képest tudtam  gyorsulni három másodpercet. Még messze vagyunk a szintidőtől, amit ez az autó tud, de ezt az évet egy tanuló évnek szánjuk, de az év végére szeretnék eljutni oda, hogy tudjam hol vannak az autó határai.”
Tóth Csaba (Formula Renault 1600, E-1600, 1. hely): „Továbbra is azt tudom mondani, hogy fárasztó a pálya. Kicsit kalandosan indult a mai történet. Az időmérőn még hideg volt a gumi és az első gyors körön sikerült megforognom az autó leállt és sajnos problémáink vannak az akkumulátorral így nem tudtam újra indítani. Ez azt jelentette, hogy mért kör nélkül az utolsó helyről kellett volna indulnom, de a rajtnál Lőrincz Petinek is gondjai támadtak így mögülem vágott neki a versenynek. Innen a történek ugyanaz volt, mint tegnap, az első kanyarban előbb fordult és gyakorlatilag nekem is ugyanott sikerült visszavennem az első helyet. Most viszont úgy tűnt, hogy Peti vért ivott, mert jött utánam három-négy körön keresztül, addig, amíg felmelegedtek a gumijaim. A történet azonban itt nem ért véget, az utolsó három körben meghalt az akkum, onnantól a töltöttséget kellett néznem. A végén már csak 10,1V feszültségem volt. A verseny végén már arra is figyelnem kellett, hogy minél kisebb gázzal menjek, mert nagy gáznál nagyobb az áramfelvétel. Szerencsére végül sikerült becsorognom a célba.”
Lőrincz Péter (Metalex Honda, E-1600, 2. hely): „Nem indult el az autóm a felvezető körre így hátulról rajtoltam. Két körig tudtam tartani Csabit, három másodpercet gyorsultam így, hogy mentem mögötte. A lekörözések után gondjaim akadtak, nem volt negyedik fokozatom, ami kicsit megnehezítette a dolgomat féktávon is és kigyorsításnál is. De ennek a három másodpercnek nagyon örülök és annak is, hogy ez elején jót csatáztunk.”

Suzuki Bio Kupa

Rendkívül látványosra sikerült a Duna Autó Suzuki Bio Kupa szlovákiai szereplése. A pole pozíciót a tavalyi egyik futamot megnyerő ifj. Ficza Ferenc szerezte meg. Mellőle, némi meglepetésre, csapattársa, Tőzsér Áron várhatta a rajtot.
Tőzsérnek sajnos igen rövidre sikerült az első futama, már a felvezető körben félre állt, eltörött a kerékagya.
A rajtot ifj Ficza és Bárkovics Zoltán is jól kapta el, Ficza azonban lesodrodott a kavicságyba az első kanyarban és csak a középmezőnybe tudott visszajönni. Az első kanyarban további „áldozatok” is maradtak, egy lökdösődés következményeként Csík János Fáczán Zsolt és Laczkó levente is kipördült.
Az élen Tim Gábor egy ideig tartani tudta Bárkovicsot, de aztán kénytelen volt átadni a vezető pozíciót. Ficza visszakapaszkodott az élmezőnybe, majd fékhiba miatt elhagyta a pályát és újra visszaesett. Végül a nyolcadik helyen ért célba így vasárnap újra az első helyről kezdhette a futamot.
A futamot Bárkovics Zoltán nyerte Tim Gábor és Elekfy Witold előtt.

Bárkovics Zoltán (Duna Autó Suzuki Bio Kupa, 1. hely) : „A tavalyi győzelem szorosabb volt, akkor a motorom elgyengült a futam végére. Most nem volt ilyen gondom. Talán ilyen nagy előnnyel még soha nem nyertem. De így is kell egyszer… Bízom benne, hogy a holnapi nap is jól sikerül, akkor a nyolcadik helyről kell rajtolnom.”
Tim Gábor (Duna Autó Suzuki Bio Kupa, 2. hely) : „Mondtam a csapatnak is, hogy ez a mosoly rajtam most nem igazán őszinte. Nem tudtunk annyit edzeni, amennyit szerettünk volna. Ehhez képest az eredmény jó, a rajt pozíciómhoz képest is egy jó eredmény. Az autóban látom a hibát, valami a motorral nem biztos, hogy jó. Ezt mindenféleképpen ki fogjuk deríteni a log-ból és holnapra javítunk rajta.”

Vasárnap egy még izgalmasabb versenyt láthatott a közönség. Az első rajtkockából induló ifj. Ficza Ferenc előtt jó lehetőség, hogy csökkentse hátrányát a bajnokságban, hiszen Tim a hetedik, Bárkovics a nyolcadik helyről rajtolt. Sajnos megismétlődött a szombati jelenet, Ficza fékhiba miatt újra leszáguldott a pályáról, szerencsére ezúttal is csak helyezéseket vesztett.
A rajt meglepetésemberei Tim Gábor és Tőzsér Áron voltak, az előbbi öt helyet jött előre, míg Tőzsér az utolsó helyről indulva ötödikként fordult az első kanyarban.
Lévai Zoltán és Tőzsér viadalát kihasználva Elekfy Witold feljött a harmadik helyre, majd nem sokkal később Tőzsér is csatlakozott az első helyért küzdő hármas bolyhoz. A négy autó centiméterekre autózott egymás mögött, majd féktávon szálárnyékból kibújva próbáltak előzni. Ez így zajlott a futam végéig, Bárkovics az utolsó körig tartani tudta üldözőit de ekkor Tim Gábor túljárt az eszén és sikerült megelőzni.
A leintésig hátramaradt pár kanyarban Bárkovics már nem tudott visszatámadni, így Tim nyerte a szenzációs futamot. A harmadik helyen Tőzsér Áront intették le, az ő eredménye is bravúros, tekintettel arra, hogy a mezőny végéről küzdötte fel magát a dobogóra. 

Tim Gábor (Suzuki Swift, Suzuki Bio Kupa, 1. hely): „Most őszintébb a mosolyom, mint tegnap. Nagyon jól sikerült a futamom. Az utolsó körben Zoli bement belülre, én kívülről kezdtem a kanyart és vissza tudtam támadni a következő egyenesben. Onnantól kezdve pedig sikerült kivédekeznem. A két hónapos szünetben egyrészt pihenni szeretnék, de természetesen el kell kezdeni a felkészülést a Pannónia-Ringre, mert ha kiesünk a ritmusból az akár a bajnoki címbe is kerülhet.”
Bárkovics Zoltán (Suzuki Swift, Suzuki Bio Kupa, 2. hely): „Nagyon korrekt csata volt, egy-két helycserével. A végén Gabi ügyes volt, taktikus én pedig nem figyeltem. A végén lett volna még sanszom esetleg újra támadni, de jöttek az osztrákok és mindent keresztül húztak.”
Tőzsér Áron (Suzuki Swift, Suzuki Bio Kupa, 3. hely): „A kvalifikáció jól sikerült, kis Ficzával behúztuk az első sort. Sajnos a formációs kör alatt eltört a kerékagy. Erre nem lehetett felkészülni, így a szombati futam eldobós lett. Ma a végéről indultam. A célegyenes végén a hatodik-hetedik hely környékén fordultam, ott elég sokat sikerült feljönnöm. Aztán szép lassan feldolgoztam magam harmadiknak, majd volt egy kis pity-puty, félreértettük egymást én pedig visszaestem egy vagy két helyet. Elég hamar újra felzárkóztam. Sikerült elszakadnunk, Bárkó, Tim, Tőzsér, vonatoztunk. Ők ölték egymás, párszor én is megpróbáltam beszúrni, de szabályosan nem tudtam volna elmenni, így bejöttem harmadiknak. Nagyon örülök az eredménynek, hibátlan verseny volt.”

Endurance

Szombaton késő délután került megrendezésre az Endurance verseny időmérő edzése. Az első rajtkockát, jelentős fölénnyel Rácz István szerezte meg. A Team Machanek magyar pilótája ezúttal nem Rudolf Machanekkel, hanem Filip Sladeckával alkotott párost. Az időmérő után Rácz elmondta, hogy a poznani máodik hely után a csapatfőnök nem akarrta a szerencsére bízni a dolgot és egy gyors pilótát ültetett mellé. A magyar versenyző jónak értékelte a győzelmi esélyeiket és elmondta azt is, hogy nagyon élvezi a pályát, az első perctől ráérzett, imádja, hogy a szélességéből adódóan sok lehetőség van arra, hogy gyors legyen valaki.
Az FIA Közép-Európa Zóna Trófea számító két órás Endurance futam rajtjára vasárnap 15:20-kor került sor. A rajtrácson három teljesen magyar csapat is felsorakozott, Szamosvári Béla és Molnár Zoltán egy Porschéval, Herter Gusztáv és Gáspár István egy SEAT Leonnal, Burkus Egon és Major Benedek pedig egy Lotus Exige-el várta a rajtot. Rajtuk kívül ott volt a mezőnyben Barta Attila, aki Zsigo Gregorral közösen a BMW Alpina GT3-al reménykedek egy jó eredményben.
Könnyű Rácz-Sladecka győzelmet vártunk, de most is bebizonyosodott, hogy a hosszú távú versenyen minden megtörténhet, a gyorsaság még nem minden. A versenyt kezdő Sladecka defektet kapott így a csapat elvesztette a vezető pozícióját. Utólag megtudtuk, hogy a kuplung sem muzsikált túl jól. A pilóta csere után Rácz vissza tudott szerezni pár pozíciót, sőt a körhátrányt is megszüntette, de végül másfél perces lemaradással a második helyen végeztek a győztes Jilko Malcharek – Michael Vorban Ferrarija mögött.
A verseny eleje nagyszerűen alakult a Barta – Zsigó párosnak. Sokáig a második helyen haladtak majd az élre álltak. Az autó nem volt hibátlan, a váltó elektronikája nehezítette a pilóta dolgát, de ennek ellenére tempósan tudott haladni, mígnem nagyjából féltávnál a BMW Alpina a pálya szélére húzódott. Kifogyott a benzin.
Az abszolút értékelésben a Szamosvári – Molnár páros ötödik lett és éppen csak lecsúsztak az E1+3500 géposztály dobogójáról. Herter Gusztáv és Gáspár Csaba a hetedik helyen hozta be a TSI Leont. Ők az E1-3500 géposztályban megszerezték a második helyet. Öt nagyobb autót is maga mögé utasított az 1.6-os Lotussal a Major – Burkus páros, ők az abszolút értékelésben a nyolcadik helyen végeztek és másodikak lettek az E-2000-ben.

Rácz István (Porsche 911 GT3 RSR, 2. hely): „Már nagyon érik a győzelem, de egyre messzebb vagyunk tőle. Az autónk a leggyorsabb, párosunk is a leggyorsabb, mégsem sikerült összehozni. Volt egy defektünk, utána egy nagyon lassú pilóta cserénk. Már Filipnél elkezdett csúszni a kuplung, úgy hogy úgy kellett nyomni a gázpedált, mintha tojáshéj lett volna a lában alatt, így sikerült behozni az autót a második helyre. Legközelebb, haz az autó bírja és nem leszünk szerencsétlenek, akkor beérik ez az egy győzelem.”
Molnár Zoltán (Porsche 997 GT3 Cup, 5. hely): „Nem várt eredmény volt, mert két éve nem ültem versenyautóban. Örülök neki, hogy egyáltalán körbeértünk a pályán. Úgy gondoltam, hogy megterhelő lesz fizikailag, de az első húsz perc után kezdtem magam jól érezni az autóban és a köridők is kezdtek jobbak lenni. A pályán sem mentem és az a Porschéval is két éve mentem utoljára, úgy hogy meredek vállalkozás volt, de végül jól sült el. A pálya nagyon jó, nagyon gyors, a Porschénak kifejezetten fekszik. Van benne két elvállalós rész, amit be kell gyakorolni és akkor komoly másodperceket lehet ott nyerni. Most 16-os időket mentünk ez az autó 10-es időket tud. De mindenképp jobbat mentünk, mint amire számítottunk.”
Herter Gusztáv (SEAT Leon TSI, 7. hely): „Rájöttünk a pálya ritmusára és így stabilan végig tudtuk csinálni és sikeresen célba értünk. Az autóval minden rendben volt, a kategória második helyén végeztünk.”
Gáspár István (SEAT Leon TSI, 7. hely): „Nekem egy kicsit kalandos volt a verseny, mert ezen a pályán még nem mentem és amikor kigurultam a szabadedzésre , leállt az autó. Rossz helyen és egy mások versenyző belém csapódott úgy hogy már nem is tudtam edzeni, csak az időmérőn tudtam menni vagy 3-4 kört. A versenyen tanultam a ályát, de nnek ellenére sikerült jó köröket mennem. Herter Guszti indul a hosszú távú bajnokságban és csapattársát megműtötték. Az együttműködés jól sikerült, lehet, hogy lesz folytatása.”
Burkus Egon (Lotus Exige, 8. hely): „Most egy 138 lóerős autóval indultunk az 1,6-os kategóriában, pontosabban a kettőezresben, mert csak ezt értékelik. Ebben a kategóriában másodikok lettünk. Major Beni csapattársamat óriási tehetségnek tartom, nagyon ügyes, ésszel autózik, beossza az autót, nagyon figyel a gyors autókra. Az egész hétvégén szenzációsan autózott.”
Major Benedek (Lotus Exige, 8. hely): „Durván egy óra öt percet mentem és nagyon élveztem. A verseny közel kétszer olyan hosszú, mint egy sima bajnoki futam. Ezek a Dunlop gumik kicsit ilyen hosszú távú gumik, tehát nem tapadnak annyira viszont lassabban kopnak. Az elején kicsit nehéz volt megszokni, de utána már nem volt gondom vele. Amikor megláttuk, hogy mind a két clio 24-25-ös időket megy, nem számítottunk arra, hogy másodikok lehetünk, de nagyon örülünk neki.”
Barta Attila (BMW Alpina GT3): „Meglepően jól viselkedett az autó az elején de a negyedik-ötödik körben elkezdett rakoncátlankodni a váltó elektronikája. Akkor szakadtam le a Ferrariról. Ezt a hátrányt le tudtam dolgozni, de állandóan reset-elni kellett a váltót. A végén pedig az történt, hogy elszámoltuk az üzemanyag fogyasztást, egy körrel hamarabb kifogyott a benzin, mint ahogy kellett volna. De úgy gondolom, hogy nincs nagyon mit keseregnünk, hiszen ez az első hétvégéje az autónak. Tegnap más problémáink voltak, de attól függetlenül dobogón álltunk, ma pedig fel tudtunk jönni az első helyre. Ki kell küszöbölnünk ezeket a gondokat és akkor az autó ütőképes lesz.”

Epilógus

A Duna Autó Autós Gyorsasági Országos Bajnokságban most egy szokatlanul hosszú, két hónapos szünet következik. A folytatás augusztus 26-28. között a Pannónia Ringen. Egyedül a Lotus Ladies Cup pilótái nem pihenhetnek, ők a jövő héten újra pályára lépnek Hungaroringen a World Series by Renault betétfutamaként és július végén is versenyezni fognak a Formula 1-es Magyar Nagydíj keretén belül.

Forrás: AUTOKART

XLsport.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.