A Lánchíd alatt repülnek rá a pályára, hogy azután szédítő sebességgel kerülgessék a felfújható kapukat. A Red Bull Air Race mezőnye a hét végén visszatér Budapestre, hogy a sorozat idei negyedik futamán, július 16-17-én lélegzetelállító manővereivel kápráztassa el a közönséget a belváros szívében.
A verseny előtti hétfői sajtótájékoztatón részt vett a mezőny egyetlen női pilótája, Mélanie Astles, a sorozat repülési és sportigazgatója, Clemens Jaeger, a sportág keresztapja, Besenyei Péter, valamint a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, Gyulay Zsolt. És érkezett egy különleges vendég is, igaz, ő a levegőből „köszönt be” – a világ egyik legjobb akrobatikus siklóernyő-pilótája, Takáts Pál már most adott egy kis ízelítőt abból, mire készülhetnek a nézők és az újságírók a hétvége folyamán.
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója: „Nagy büszkeség számunkra, hogy a Red Bull Air Race visszatér hozzánk. Azt hiszem, joggal érezhetjük egy kicsit magunkénak a sorozatot, hiszen a sportág születésének is tanúi voltunk. 2003-ban ugyanis Ausztriában, illetve Magyarországon, a Tököli repülőtéren indult világhódító útjára ez a gyönyörű és izgalmas verseny. A sorozat egyik legnépszerűbb helyszíne mindig a budapesti volt, 2009-ben 650 ezer néző izgulta végig az eseményeket a Duna-parton, és évről évre folyamatosan hatalmas volt az érdeklődés.
Az idei verseny is nagy izgalmakat ígér – hiszen az impozáns környezetben, a belváros szívében kijelölt pálya mindig extra feladat elé állítja a versenyzőket. És kiegészítõ programokban sem lesz hiány, hiszen bár az Air Race-tõl nagy bánatunkra tavaly visszavonult, egy repülő show keretében láthatjuk Besenyei Pétert, a Dunán bemutatózik a wakeboard-os Szóláth Szebi, mindkét napon lesznek zenei programok – fellép a Cloud 9+, a Margaret Island és a Well Hello –, és trükkök széles skáláját mutatja majd be a világ egyik legjobb akrobatikus siklóernyő-pilótája, Takáts Pál.”
Clemens Jaeger, a Red Bull Air Race repülési és sportigazgatója: „A budapesti pálya hasonlít majd a tavalyihoz, hiszen a folyó szélessége behatárolja a lehetőségeket, de azért nem lesz ugyanolyan. A pálya egyik jellegzetességét a módosított sikán adja, amely három különálló pilonból áll, és a megszokott, 125 méteres távolságot a pilonok között módosítottuk – érdekes lesz látni, a pilóták miként birkóznak majd meg ezzel az új formátummal. A másik fontos része a pályának nyilván a Lánchíd alatti átrepülés lesz, mindössze két-három méterre a vízfelszíntől, ahonnan a pilóták felemelkednek a versenymagasságra, hogy vegyék az egyes kaput. Ez lesz a sorozat hetvenedik versenye, kilencedik alkalommal látogatunk el Budapestre, és ez az egyetlen futamunk egy főváros szívében, szóval szerintem fantasztikus hétvégére számíthatunk.
Mélanie Astles, a Red Bull Air Race Challenger-pilótája: „Hosszú idő telt el a legutóbbi, csibai futam óta, izgatottan várom, hogy újra versenyezhessek. Hatalmas élmény lesz Budapest gyönyörû, történelmi belvárosában összemérni a tudásomat az ellenfelekkel. Az egyik legnagyobb kihívást a hőség jelenti majd, a másikat pedig az, ha szeles lesz az idő, mert a szél a folyó mentén szembefújhat. Hallottam azt is, hogy a kapuk itt elég közel vannak egymáshoz, úgyhogy a sebesség meghatározó tényező lesz.
Budapesten a Master-kategória résztvevői úgy kezdik a versenyt, hogy átrepülnek a Lánchíd alatt, miközben mi, a Challenger-kategória résztvevői fölötte repülünk rá a pályára. Ez változatosságot jelent majd a nézők számára. Tudom, hogy ez volt Budapest első állandó hídja, ma pedig nem csupán a város két részét, hanem a múltat és a jelent is összeköti, így ezért is nagyon izgalmas, hogy része a pályának.
Nagyon örülök neki, hogy eltölthetek néhány napot ebben az építészet és történelem szempontjából is elképesztően gazdag városban. Nincsenek tapasztalataim itt a repülés terén, de ez nem marad így sokáig, és remélem, a jövő remek dolgokat tartogat.
Az én szempontomból extra különlegessége is lesz ennek a helyszínnek, ahogy látják majd, az eddig hófehér sisakom festése megváltozott, egy szívemnek fontos üzenetet hordoz. Az „Les Ailes du Petit Prince” egy francia szervezet, amely súlyos beteg gyermekek repüléssel kapcsolatos álmait hivatott valóra váltani. Nagykövetként büszkén viszem majd magammal szimbolikusan ezeket a gyerekeket. A verseny után a sisakomat árverésre bocsátják, és a bevételt a gyerekeket segítő szervezetnek ajánlom fel.”
Besenyei Péter műrepülő világbajnok, a Red Bull Air Race keresztapja: „Budapest mindig is az egyik legszebb helyszíne volt a sorozatnak, úgyhogy nemcsak én örülök annak, hogy a mezőny visszatér, hanem minden egyes pilóta. Most először leszek ott úgy a magyar hétvégén, hogy nem versenyzek, de a pályabemutatót és air show-t repülök, és ennek nagyon örülök, mert így legalább meghálálhatom az Air Race hazai közönségének is azt a szeretetet, amelyet az elmúlt években tõlük kaptam.
Bevallom egyébként, hogy a pályarepülés maga hiányzik, miközben az összes többi vele járó szervezkedés, megbeszélések nem. S hogy mi a titka a magyar pályának? Nos, a helyszín miatt jellemzően nem túl bonyolult a vonalvezetése, a Duna szélessége ugyanis behatárolja a pálya szélességét, ez azt is jelenti, hogy nagyon szoros versenyre kell számítani. Ennek a pályának is, mint az összes többinek az a nehézsége, hogy nagyon pontosan és gyorsan kell rajta repülni, és az utolsó tizedek, századok lefaragása a legnehezebb. Jó versenyre számítok, és nagyon örülök, hogy találkozhatom a korábbi versenyzőtársaimmal, barátaimmal.”