Milliárdos apuka, saját Forma–1-es tesztprogram az egyik legpatinásabb csapatban, az olasz Forma–4 2014-es és az európai Forma–3-as sorozat 2016-os bajnoki címe. Nagyjából ezek a kulcsszavak jellemzik a 18 éves kanadai Lance Strollt, akit a Williams istálló a Mexikói Nagydíj hétvégéjén jelenthet be, mint Valtteri Bottas jövő évi csapattársát. A szerződést már jóval ezelőtt aláírhatták, a bemutatással azonban furcsa okból várni kellett.
Majer Dániel • Újabb tinédzser mutatkozhat be jövőre a Forma–1-ben. A kanadai Lance Stroll korrekordot már biztosan nem dönt, a nemrég bevezetett 18 éves korhatár miatt erre amúgy sem lett volna lehetősége. A felnőttkorúvá október 29-én váló montreali versenyző minden bizonnyal a Williams istállótól kap ülést jövőre, a visszavonuló Felipe Massa helyén.
Akárcsak a Forma-1-ig jutó pályatársai, Lance is gokartozással kezdte, tízévesen már montreali és kanadai bajnok volt, a Kanadai Automobil Szövetség pedig az év újoncának választotta. Egy esztendőre rá az év versenyzője díjat is megkapta, tizenkét évesen pedig négy különböző kanadai trófeát is begyűjtött. Kinőve az észak-amerikai gokart-sorozatokat, tizenhárom éves korában Európába költözött, hogy a Dino Chiesa csapat színeiben az olasz gokartbajnokságban vegyen részt. Három éven keresztül edződött az öreg kontinens sorozataiban, egyre feljebb lépve a ranglétrán; időközben világbajnoki ötödik helyezést is szerzett.
Tavalyelőtt nyergelt át a versenyautókra, hogy a jelenleg Mick Schumachert is foglalkoztató Prema Powerteam színeiben megnyerje az olasz Forma–4-es bajnokságot, amelynek idei bajnoki címéért egyébként a hétszeres világbajnok fia is versenyben van. Tavaly párhuzamosan indult az új-zélandi Toyota formaautós-sorozatban, amelyben tizenhat versenyen tíz dobogós helyezést, közte négy győzelmet szerzett, és a Premával az európai Forma–3-ban, ahol összesen tizenhétszer végzett az első hatban, és egy futamot nyert. Idén januárban részt vett a daytonai 24 órás sportautó-versenyen, az Amerikában jól csengő nevű, Chip Ganassi Racing színeiben. Az ötödik helyen végzett, amellyel 17 évesen és 3 hónaposan ő lett a verseny történetének legfiatalabb, ilyen jó eredményt elérő szereplője.
Közben tagja volt a Ferrari versenyzői akadémiájának, amelyet tavaly novemberben a Williams csapat kedvéért hagyott ott, hogy ő lehessen Max Verstappen után a második legfiatalabb pilóta, aki szerződést köt egy Forma–1-es istállóval. Igaz, egyelőre nem versenyzőként, hanem tesztpilótaként számítottak rá, éppen ezért a Premával 2016-ban is elindult az európai Forma–3-ban. Második szezonja jobban nem is sikerülhetett volna, már négy futammal a vége előtt bajnokká koronázták Imolában, ahol a második versenyen a szezonbeli tizenegyedik győzelmét aratta.
Már nyár óta pletykálnak a száguldó cirkusz berkeiben arról, hogy a kanadai jövőre a Forma–1-ben találhatja magát. Ezt alátámasztotta az a privát tesztprogram, amelyet a Williams istálló a 2014-es, FW36-os kódjelű versenygépével bonyolított le Stroll-lal Európa különböző pályáin, természetesen a legnagyobb titoktartás közepette. Arra is utólag derült fény, hogy a patinás angol csapat szeptemberben a Hungaroringen is járt.
Mindez természetesen nem bevett szokás és nagyban köszönhető Lance édesapjának, a Forbes szerint 2,5 milliárd dolláros vagyonnal bíró Lawrence Strollnak, aki egész pályafutása során támogatta fiát. Na és persze annak, hogy a Forma–1-es szuperlicenc megszerzéséhez szükséges kilométereket teljesíthesse. Csak pénzzel természetesen nem lehet bejutni a száguldó cirkuszba, de mindenképp könnyebbséget jelent, ha valakinek nem a szponzorok felkutatásával kell foglalkoznia, és esetleges rosszabb szezon sem vet véget azonnal a királykategóriáról szóló álmainak.
A Williams csapat veteránja, a brazil Felipe Massa a szeptembei Olasz Nagydíjon bejelentette visszavonulását, a hírek szerint Lance pedig már ekkor aláírta jövő évi szerződését a csapattal, a bejelentés azonban nem történt meg, és a hírek szerint a hétvégi Mexikói Nagydíjig nem is fog. Az ok pedig jóval prózaibb, mint gondolnánk, Stroll október 29-én tölti be a tizennyolcadik életévét, a Williams-nek a Martini a főszponzora, kiskorúval pedig nem lehet alkoholt reklámozni, így a bemutatás során a kanadai nem pózolhatna a csapat Martini logókkal ellátott csapatruházatában.
A Williams természetesen egyelőre nem kommentált semmilyen pletykát Valtteri Bottas jövő évi csapattársát illetően, Lance édesapjának Le Journal de Montrealban közölt nyilatkozata azonban gyakorlatilag eloszlatta a kételyeket: „A fiam jövőre a Forma–1-ben versenyez, ezt készpénznek vehetik. Elérte az elsődleges célját, hogy bekerüljön a száguldó cirkuszba. Nagy kihívás neki, de biztos vagyok benne, hogy sikeres lesz, ugyanis régóta készül rá. Hosszú, olykor kemény út áll mögötte.”
Sok szakértő úgy látja, a fiatal kanadai egyelőre nem áll készen a Forma–1-re, mondván nincs elég tapasztalata, valamint az idei Forma–3-as mezőny sem tartozik a valaha volt legerősebbek közé. Ráadásul a jövő évi szabályváltozásokkal drasztikusan gyorsulnak majd a versenyautók, a vezetés valószínűleg újra a kétezres évek elejét idéző fizikai megterheléssel jár, és nem lesz könnyű átszokni az alsóbb kategóriákból. Ha valami, ez megnehezítheti az újoncok dolgát. Egy biztos, a valaha volt legfiatalabbnak, a 17 évesen bemutatkozó Max Verstappennek még ennyi rutinja sem volt debütálásakor, de végül a teljesítményével sikerült elhallgattatnia a kritikusokat. Hogy Lance Strollnak, potenciálisan az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve utáni első kanadai Forma–1-es versenyzőnek sikerül-e, arra több mint valószínű, hogy jövőre kapjuk meg a választ.