A futsal (4+1) hivatalos játékszabályai

futsal5.jpg

A futsal (4+1) szabályai lényegesen eltérnek a kispályás labdarúgás szabályaitól. Néhány fontos különbséget emelnénk ki a teljesség igénye nélkül.
 

4 mezőnyjátékos és egy kapus lehet a játéktéren egy csapatban. A cserejátékosok száma: 7 fő (max.)
A labdától előírt távolság 5 méter az ellenfél játékosai számára. (Szabadrúgások, büntetőrúgások, – nagybüntető ill. kisbüntető, – sarokrúgás, oldalberúgás,… stb. esetén.) Ez alól a kezdőrúgás az egyetlen kivétel, ahol csak 3 méter.
A labdát 4 mp-en belül játékba kell hoznia az arra jogosult csapatnak (oldalberúgás, sarokrúgás, szabadrúgás, büntetőrúgás, kidobás… stb.), ellenkező esetben az ellenfél csapata következik: oldalberúgás esetén oldalberúgással, egyéb rúgásnál közvetett szabadrúgással.

Nincs bedobás, csak oldalberúgás. A labdát szigorúan a vonalra kell helyezni (mozdulatlanul), és ha ez megtörtént, akkor szintén 4 másodperc áll rendelkezésre az oldalberúgás elvégzésére. Ügyelni kell arra, hogy rúgáskor a lábaknak a vonalon, vagy azon kívül kell lennie. (Ha lejár az idő, vagy a labda mozog, amikor elrúgják ill. a lábak szabálytalan helyen vannak a rúgáskor, akkor az ellenfél hozhatja játékba a labdát.)
A kapus kidobással hozhatja játékba a labdát. Hazaadás csak meghatározott esetekben lehetséges. Kidobás után a kapus addig nem érintheti a labdát, amíg a labda át nem halad a felezővonalon, vagy játékon kívülre nem kerül, illetve az ellenfél bármely játékosa nem érinti. (Ha mégis, akkor közvetett szabadrúgást ítélnek a csapata ellen.)
A kapus a saját térfelén mindössze 4 másodpercig birtokolhatja a labdát. Ha addig le nem passzolja, úgy az ellenfél közvetett szabadrúgást végezhet el onnan, ahol birtokolta a labdát a 4 mp leteltekor. (Ha a büntetőterületen belül birtokolta a labdát, úgy a szabadrúgást a 6-os vonal azon pontjáról kell elvégezni, amely a legközelebb van ahhoz a ponthoz, ahol a kapus a labdát éppen birtokolta.)

A 4 mp-es kapusszabály az ellenfél térfelére nem vonatkozik, a kapus lecserélhető mezőnyjátékosra, azonban ennek a játékosnak megkülönböztető mezt kell viselnie, a mezen lévő mezszámnak egyeznie kell a játékos eredeti mezszámával.
Tilos a játékos irányába történő becsúszó szerelés!!! (Ez alól csak a kapus kivétel a büntetőterületen belül.) Becsúszva engedélyezett a labda mentése.
A közvetlen szabadrúgást maga után vonó szabálytalanságok számát nyilvántartják (halmozott szabálytalanságok), és félidőnként az ötödik szabálytalanság után, (tehát a 6. faulttól kezdve…) minden szabálytalanságért ún. kisbüntető jár, amit 10 méterről végeznek el, ahol csak a kapus van a lövő játékossal szemben. (Ha a 6. szabálytalanság a büntető területen kívül, de 10 méternél közelebb történt, akkor a rúgó játékos dönthet, hogy a 10 m-re lévő büntetőpontról vagy a szabálytalanság helyéről akarja-e elvégezni a szabadrúgást.)
Fegyelmezési szankciók

Sárga lap (figyelmeztetés): Ebből egy játékos max. 2 db-ot gyűjthet össze a mérkőzés folyamán. A második esetben a felmutatott sárga lap után a játékvezető automatikusan felmutatja a piros lapot is.
Piros lap (kiállítás): A kiállított játékos nem ülhet le a kispadra, hanem be kell mennie az öltözőbe, de csapata 2 perc után kiegészülhet egy másik játékossal. Ha a "pillanatnyilag" kevesebb létszámmal játszó csapat a 2 perces büntetőidő alatt gólt kap, akkor a gól után azonnal kiegészülhet.
Csereszabályok

Repülőcsere, amit csak a cserezónán keresztül lehet végrehajtani.
A cserezóna az oldalvonalon a felezővonaltól a kapuk irányába 5 ill. 10 méterre (oldalvonalra merőlegesen) húzott vonalak között van kijelölve.
A cserejátékos csak akkor léphet a játéktérre, ha a lecserélt játékos már elhagyta azt.
A lecserélt játékosnak a kispadra le kell ülnie. A technikai zónában helyet foglaló személyek közül (cserejátékosok, edzők, orvos ill. gyúró) mindössze 1 személy, az edző állhat, a többieknek ülniük kell!
A cserejátékosoknak a technikai zónában megkülönböztető mezt kell viselniük.
A játékosok a csereszabály megsértéséért sárga lapot kapnak.
Játékvezetők száma

Minimum 2 fő játékvezető vezeti a mérkőzést. (Az 1. számú a főjátékvezető, ellentétes ítélet esetén az ő döntése a mérvadó. A 2. sz. játékvezetőnek azonos jogok mellett, a kispadok rendjére is figyelnie kell.)
NB I-II-es mérkőzésekre 3. számú, ún. időmérő játékvezetőt is küldenek, nemzetközi mérkőzéseken az időmérő feladatát kijelölt időmérő látja el, a 3. játékvezető a jegyzőkönyvet vezeti.
A játék időtartama

2×20 perc tiszta játékidő. (Ez azt jelenti, ha a labda játékon kívülre kerül, az óra is megáll.)
Hosszabbítás esetén plusz 2×5 perc tiszta játékidő
A mérkőzés győztesét meghatározó eljárás a hosszabbítás után: 5-5 db nagybüntető (a 6-os vonal középpontjáról)

XLsport –
Forrás: www.futsal.hu