A nyers tempó nem lesz elég a Red Bull legyőzésére

image

A szezon előtti tesztek kezdetén mindenki azt figyeli, hogy vajon kinek sikerült e leggyorsabb autót megépítenie.

Daniel Chalmers szerint azonban a Red Bull ellenfelei nincsenek könnyű helyzetben, mert egy gyors autó még önmagában egyáltalán nem azt jelenti, hogy a siker reményében szállhatnak harcba az energiaitalosokkal, a Red Bull ugyanis jelenleg minden tekintetben a mezőny fölött áll.

A Red Bull ellenfelei azt remélik, hogy az idei szezonban olyan autót tudnak majd pályára küldeni, amivel jelentős mértékben lefaraghatják majd a Red Bullal szembeni hátrányukat, de ez egyáltalán nem garancia a sikerre. Ma a Formula-1-ben a gyors autó mellett lényeges ugyanis a megbízhatóság, a hibák elkerülése, a jó stratégia, és a gyors kerékcsere. es bizony a Red Bull minden tekintetben a legjobb volt a tavalyi szezonban.

A Ferrarinak és a McLarennek ezért nem csak egy gyors autóra van szüksége, amely képes futamokat nyerni, de ezeken a kulcsterületeken is le kell győzniük a Red Bullt, és itt talán tavaly még nagyobb is volt a lemaradásuk, mint a nyers tempó tekintetében.

Ha visszatekintünk a 2011-es szezonra, akkor a Red Bullnak csak két komoly műszaki gondja volt, az egyik Vettel titokzatos Abu Dhabi-i defektje, a másik pedig Vettel brazíliai sebességváltó hibája, a két esetből azonban egyszer így is be tudtak jönni a 2. helyen, mindez azt jelenti, hogy a Red Bull 2011-ben csak egyetlen egyszer esett ki műszaki hiba miatt.

A McLarennél ezzel szemben 5 kiesés volt, amiből három műszaki gond miatt történt, és ezek között olyan banális hiba is volt, mint amikor Silverstone-ban a csapat nem tudta megfelelően rögzíteni Button kerekét, míg másik két kiesés a pilóták számlájára volt írható. Ennek is köszönhető, hogy a 2011-es szezonban a McLarennél csak a három újonc istálló teljesített kevesebb versenykilométert.

Ma ezen a szinten pedig mindez megengedhetetlen, erre pedig a legjobb példa a Ferrari 2000-es évek eleji szárnyalása, ami egyszer és mindenkorra bebizonyította, hogy megbízhatóság nélkül nem lehet többé az F1-ben labdába rúgni. Természetesen a Red Bullnál is előfordultak gondok, Vettel sebességváltó hibája mellett emlékezhetünk az év eleji KERS problémákra, amiket azonban a csapat képes volt megoldani, így az autóik mindig erős pontszerző helyeken értek célba.

A Red Bull hibamentességét az is jól mutatja, hogy a pilótáik 2011-ben egyszer sem kaptak büntetést, valamint súlyos vezetői hibát sem követtek el, az egyetlen kivétel, ami kieséshez vezetett az Mark Webber incidense volt az Olasz Nagydíjon Felipe Massával.

Ezzel szemben Lewis Hamilton és Jenson Button 7 büntetést kaptak a 2011-es szezonban, míg a Ferrari pilótái kettőt, miközben Hamilton a pályán való féktelen rohanása révén számos esetben ütötte ki magát a versenyből. A McLaren pilótáival szemben a Ferrarinál már jobb volt a helyzet, így Alonso csak Kanadában találkozott rossz helyen Buttonnal, míg Massának Indiában sikerült saját hiba miatt kitörnie az autója kerekét.

A Milton Keynes-i alakulat ráadásul a bokszban is fantasztikus munkát végzett. A Mercedes utolsó két futamon mutatott szárnyalása nélkül a Red Bull bizony ebben a statisztikában is legalább a holtversenyre lett volna képes. Ezzel szemben a McLaren bokszszemélyzete átlagosan 3 tizeddel volt lassabb, míg a Ferrarié már fél másodperccel. A szoros futamokon pedig ezek a tizedmásodpercek életbevágóak lehetnek.

Így nem egyszer fordult elő, hogy a Red Bull pilótája valaki mögött kullogott be a bokszba, de másik előtte távozhatott. Gondoljunk csak a Német Nagydíjra, ahol Vettel Massát előzte meg a bokszban, vagy Kínára, ahol Button McLarenjét hajrázták le a Red Bull szerelői.

A taktika területén is utolérhetetlenek voltak a Red Bull emberei, gyakorlatilag nem is volt olyan a 2011-es szezonban, hogy hibáztak volna, vagy rosszkor hívták volna ki a pilótáikat a bokszba. Erre csak elég megnézni az időmérő edzéseket, ahol szinte az egész szezonban Sebastian Vettel volt az, aki a Q3-ban az utolsó mért kört futotta, amikor már a legjobb állapotban van a pálya. Ezzel szemben számos merész stratégiai döntés született a Red Bullnál, ami győzelmet ért.

Gondoljunk csak a Monacói Nagydíjra, ahol menetközben döntöttek úgy a Red Bullnál, hogy nem cserélnek másodszor is kereket Vettelnél, aki így meg is nyerte a versenyt. Vagy Monzára, ahol a hosszú egyenesek ellenére is a rövidebb sebességváltó áttételek mellett döntöttek Vettel autójánál, a terv pedig fényesen bejött, egy pole pozíció és egy futamgyőzelem lett a gyümölcse.

De említhetnénk a Spanyol Nagydíjat is, ahol a Red Bull még a nagy forgalmat is bevállalta csak, hogy sokkal korábban hozhassák ki a bokszba Vettelt, mint Alonsót, és a jutalma a csapat merészségének itt is a győzelem volt.

Mindez azt jelenti, hogy 2011-ben valójában a Red Bullnak messze nem volt akkora sebességbeli fölénye, mint azt sokan gondolják, a briliáns stratégia, a gyors kerékcserék, a hibamentesség kombinációja azonban azt eredményezte, hogy a Red Bull uralta a szezont. Így megnyerték azokat a futamokat, ahol nyerniük kellett és néhányat azok közül is ahol pedig papíron nem is lett volna esélyük.

Az ellenpélda is ott van, a Red Bull autója 2010-ben vitán felül a leggyorsabb volt a mezőnyben, a csapat és a pilóták azonban rengeteget hibáztak, de 2011-re kiküszöbölték ezeket a hibákat, így a 2010-es Red Bull gárda tavaly biztosan elbukta volna az olyan futamokat, mint a 2011-es Monacói, Belga vagy Spanyol Nagydíjak.

Maga Vettel is így látta ezt a 2011-es szezon végén. „Kétségkívül egy nagyon, de nagyon jó autónk van, de mi most egy sokkal erősebb csapat vagyunk…és én úgy vélem, hogy az idei autónk kevésbé domináns, mint amilyen a tavalyi volt” – nyilatkozta Vettel 2011 októberében az ESPNF1-nek.

– „Tavaly sok olyan verseny volt, ahol nem voltunk szerencsések, vagy buta hibákat követtünk el. Ez pedig sok pontunkba került, a bajnokság pedig nem egy verseny, sok futamból áll össze, és úgy gondolom, hogy itt van a nagy különbség az előző évhez képest”

A Formula-1 pedig már számtalanszor megmutatta, hogy egy szoros bajnokságban mit is jelentenek ezek az egyéb tényezők, legutóbb például 2005-ben. Akkor a McLaren és a Renault küzdelmében a wokingiak szörnyű megbízhatósága „könnyed” győzelemhez segítette a franciákat, akiket 2006-ban a kevesebb hiba és a jobb megbízhatóság a Ferrari ellenében is győzelemre vezetett. De 2010-re is gondolhatunk, ahol bizony egy stratégiai hiba fosztotta meg a Ferrarit a már szinte megnyert bajnoki címtől.

Mi ebből a tanulság? Hát csak az, hogy a Red Bull ellenfeleinek nem csak jobb autót kell építeniük, hanem minden területen előre kell lépniük, ha le akarják győzni a Vettel-Red Bull kombinációt. Ha viszont a Red Bull képes lesz megtartani a megbízhatóságát és a boksz stratégiai hatékonyságát, amihez egy elfogadható versenyautó is társulni fog, akkor a Ferrari és a McLaren dolga bizony nagyon nehéz lesz az idei szezonban is.

Szabó Imre