Autó
2015. augusztus 27. csütörtök, 07:29
Takeshi Uchiyamada, a Toyota elnöke szívesen mesél arról, hogy munkatársaival 49 napon át képtelenek voltak mozgásra bírni az első Prius prototípusát.
„Fogalmunk sem volt, hogy mi lehet a probléma; ezért minden nap késő éjszakáig dolgoztunk, hogy rájöjjünk a hiba okára. Végül karácsony körül elindult az autó, ám 500 méter után ismét megállt!”
Mindez még 1995-ben történt, amikor a hybridek kísérleti járműveknek számítottak, és igen bizonytalan jövő előtt álltak. Most, húsz évvel később a Toyota büszkén jelentette be, hogy több mint nyolcmillió darab hybrid gépkocsit adott el1. Az újabb milliós mérföldkövet mindössze tíz hónap leforgása alatt érte el a Toyota.
Nehéz felmérni, pontosan mit is jelent ez a nyolcmilliós szám a környezet, illetve a hybrid gépkocsik tulajdonosai számára. Hogy a számadat jelentőségét érzékeltessük: a Toyota számításai szerint idén július 31-el bezárólag a márka hybrid gépjárművei összesen mintegy 58 millió tonnával2kevesebb CO2-t bocsátottak ki3, mint amekkora a hasonló méretű, hasonló menettulajdonságokkal bíró, hagyományos belső égésű motorral szerelt gépkocsik széndioxid-emissziója lett volna. A Toyota becslése szerint hybrid járművei az évek során mintegy 22 millió kiloliterrel (1kiloliter: 1000 liter) kevesebb benzint fogyasztottak, mint amennyire a hasonló méretű benzinüzemű gépkocsiknak szüksége lett volna.
Az üzenet egyértelmű: a világ minden pontján otthonra lelt hybridek immár megkerülhetetlen szereplői az autóiparnak. A Prius 1997-es bevezetése óta a Toyota fokozatosan és folyamatosan vezette be a Hybrid technológiát teljes modellkínálatában, a Yaris Hybrid városi kisautótól a közelmúltban bejelentett RAV4 Hybrid szabadidőjárműig. 2015. augusztusában a Toyota összesen 30 különböző hybrid, valamint egy hálózatról tölthető (plug-in) hybrid modellt forgalmaz a világ több mint 90 piacán.
Az elmúlt egy év során a Toyota számos új hybrid autó forgalmazását kezdte meg a világpiacokon: ilyen az Esquire Hybrid (csak Japánban kapható), a Lexus RC300h, valamint a közelmúltban bevezetett Sienta Hybrid. Hamarosan további hybrid újdonságok érkeznek, például a Corolla Hybrid és a Levin Hybrid (csak Kínában), valamint a RAV4 Hybrid. A Toyota a jövőben is folyamatosan bővíti modellkínálatát új hybrid típusokkal, amelyeket minden eddiginél több nemzetközi piacon fognak forgalmazni.
A környezetbarát gépkocsik fejlesztéséhez szükséges technológiákat felölelő, a legkülönfélébb üzemanyag-kombinációk felhasználását lehetővé tevő hybrid technológiákat a Toyota a XXI. század alapvető környezetvédelmi technológiái közé sorolja. Ezen technológiákat a nem hybrid gépkocsijainak továbbfejlesztésére is felhasználja. A Toyota teljes termékpalettájára vonatkozóan a teljesítmény növelésére, a költségek csökkentésére, és a modellkínálat szélesítésére törekszik, beleértve a nem hybrid gépkocsikat is.