Bár egy érett, 29 éves kétgyermekes családapáról van szó, talán nem túlzás azt mondani, Romain Grosjean most hagyja csak el a szülői házat. A francia versenyző 2009-ben még hosszú fürtű zöldfülűként mutatkozott be az enstone-i székhelyű gyári Renault-csapatnál Fernando Alonso csapattársaként, aztán két évvel később visszatért oda, hogy 2012-től – már egy másik világbajnok, Kimi Räikkönen mellett – az arany-feketébe öltözött Lotus állandó versenyzője legyen. Buta manővereiről és forrófejűségéről vált ismertté, híres spái rajtbalesete miatt egyfutamos eltiltást is kapott. Aztán összeszedte magát, nem szégyellte pszichológus segítségét sem kérni, lehiggadt, és 2013 második felében olyannyira kiforrott versenyzővé vált, hogy Räikkönen fejére nőtt.
Az elmúl két évben pedig a Lotus vezérévé vált – Pastor Maldonadóra 2015-ben is megsemmisítő vereséget mért, időmérős párharcaik terén 17-2-re nyert. Enstone-t képviselve összesen 83 nagydíjon rajtolt el (7 versenyt a Renault, 76-ot a Lotus színeiben teljesített), 10 dobogós helyezést szerzett (utoljára idén Spában), egyszer állt az első sorban, egyszer futotta meg a leggyorsabb kört, és 287 pontot gyűjtött.
Az utolsókat Abu-Dzabiban. Azok után, hogy az időmérő edzésen műszaki hiba miatt esett ki már a Q2-ben, majd egy váltócsere miatt a rajtrács utolsó sorába került. De felkapaszkodott – egészen a 9. helyig. És ezzel elégedetten inthetett búcsút az eddig otthonát jelentő Enstone-nak. „Jó verseny volt, nehéz verseny” – nyilatkozta a leintés után. „De tudtuk, hogy jó taktikával elérhetünk valami jót. Az utolsó etapom volt a kulcs. Igazán élveztem vezetni az autót, a nagyon nehéz hétvége után végül sikerült jól beállítani és jó eredményt elérni.”
Grosjean nem titkolja, kissé fájó szívvel búcsúzott kollégáitól. „Hiányozni fognak a srácok. Szeretem őket, szeretek együtt dolgozni velük. Sokat jelentenek számomra. És ilyesmit nem minden nap élsz át, hálás vagyok, hogy nekem megadatott, hogy F1-es versenyző lehetek és egy ilyen erős csapatszellemmel megáldott istállónál versenyezhettem.”
A francia ugyanakkor már a jövőbe is tekint, az újonc Haas-istállónál nagy feladat vár rá. „Másfelől kicsit már az új kihívás tart lázban, ami valami egészen különlegesnek ígérkezik. Ez egy nagy kaland lesz. Nagyon várom már, hogy még jobban fölfedezhessem Amerikát, az ottani kultúrát. Már kaptam belőle ízelítőt Gene-től és a többiektől, akikkel találkoztam – nagyszerű lesz! Kicsit föl kell turbóznom az ’amerikaiul’ tudásomat, de nem aggódom, minden rendben lesz a tél folyamán.”
Grosjeant természetesen csapata is elbúcsúztatta, az autón elhelyezett matricákon túl közös fotózásra is sor került, miközben a francia képletesen már autója (nem létező) slusszkulcsát is átadta az utódnak, Jolyon Palmernek, aki idén számos szabadedzésen vezethette már autóját.
Good drive and bonne chance @RGrosjean. Thanks for bringing the car home in one piece and handing me the keys! pic.twitter.com/y8Y1T31G05
— Jolyon Palmer (@JolyonPalmer) 2015. november 29.