A ralikrossz Európa-bajnokság eddigi legfiatalabb győztese kapta az év újoncának járó díjat a Nemzetközi Automobil Szövetség díjátadó gáláján. A 18 éves Kevin Hansen gyakorlatilag az anyatejjel szívta magába az autósport szeretetét, a Bécsben, Nico Rosbergék illusztris társaságában átvett elismerés pedig minden bizonnyal csak a nagyszerű pályafutás kezdetét jelenti.
Majer Dániel • Bő fél éve még jogosítványa sem volt, ma viszont már történelmet írva sportága legfiatalabb Európa-bajnokaként várja a következő esztendőt, amelyben ralivilágbajnokokkal szemben készül felvenni a kesztyűt. Max Verstappen után idén a 18 éves Kevin Hansen kapta a Nemzetközi Automobil Szövetség év újoncának járó elismerését. Vezetni legalább úgy tud, mint Forma–1-es kollégája.
Sorsa gyakorlatilag születése pillanatában eldőlt, tizennégyszeres ralikrossz Európa-bajnok édesapja, Kenneth Hansen és szintén raliversenyző édesanyja, Susann Hansen révén. A kis Kevin tehát gyakorlatilag a versenypályán nőtt fel, és mi sem volt természetesebb számára, mint szülei hivatását választani.
Már a kezdetekkor nyilvánvalóvá vált kivételes érzéke a vezetés iránt. Ő is, mint a legtöbb autóversenyző, gokartozással kezdte, amelyben először svéd bajnoki címig, majd egészen világbajnoki elsőségig jutott. A formaautózás helyett azonban az egyre népszerűbb ralikrosszt választotta. A szakág a pályaversenyzés és a rali keveréke, a versenyzők murvával és aszfalttal borított körpályán versenyeznek, a legmagasabb kategóriában (supercar) hatszáz lóerős szörnyetegeket kormányozva.
Tizennégy évesen még csak tanulta a gokarttól merőben eltérő autók vezetését, de hamar belejött, egymás után kétszer megnyerve a junior ralikrossz Európa-bajnokságot, mellette egyszer-egyszer a brit és a svéd sorozatot is. Ezután, 2014-ben az RX Lites kategóriában, a nagyok világbajnoki mezőnyének utánpótlás-sorozatában állt rajthoz, és ha már ott volt, első nekifutásra ezüstérmet, másodikra bajnoki címet szerzett. Második szezonjának vége előtt franciaországi teszten kipróbálhatta a Ford Fiesta szuperautóját is, negyven kör megtétele után pedig a jelenlevőkben csepp kétely sem maradt, hogy a vb argentínai szezonzáróján megejtett bemutatkozásán tökéletesen megállja a helyét.
„Ebben a sportban mindenki arról álmodik, hogy ilyen autót vezethessen a világbajnokságon. Egyszerűen hihetetlen, amikor a gázra lépek, olyan, mint egy robbanás. Fontos, hogy megtaláld a jó ritmust a pályán és ráérezz a sebességváltások helyes pillanatára” – nyilatkozta a teszt után. Hát, ráérzett. A rutinos, sokat próbált versenyzőkkel tűzdelt mezőnyben a szenzációs ötödik helyen zárt, és nem mellesleg korrekordot is döntött, 17 évesen, 5 hónaposan és hat naposan ő lett minden idők legfiatalabb indulója világbajnoki ralikrosszfutamon.
A következő évet már a Peugeot-Hansen Akadémia versenyzőjeként a legmagasabb osztály Európa-bajnokságán kezdte, mellette pedig több világbajnoki futamon is elindult. A név természetesen nem véletlen, már a junior Eb-n és az RX Lite sorozatban is édesapja – francia gyár által támogatott – csapatának junioregyüttesében tekerte a kormányt. A supercar kategóriában idén öt fordulóból négyet megnyerve, egyszer második helyen végezve tükörsimán hódította el az Európa-bajnoki címet. A világbajnokságon összetettben a tizenötödik helyen zárt, de a tizenhárom fordulóból csak ötön vett részt, legjobb eredménye két negyedik hely volt. Ez is megsüvegelendő teljesítmény azt nézve, hogy a mezőnyben olyanok ellen versenyzett, mint a kilencszeres rali-világbajnok Sébastien Loeb, az egyszeres bajnok Petter Solberg, a kétszeres német túraautó-bajnok Mattias Ekström és nem utolsó sorban a bátyja, az idei vb második helyén végző Timmy Hansen.
Ahhoz képest, hogy hét hónappal ezelőtt még jogosítványa sem volt, idén a sportág legfiatalabb Európa-bajnoka lett. „A Nemzetkozi Automobil Szövetség szakértőinek figyelmét, úgy látszik, nem kerülte el az idei teljesítményem, ezért kaphattam meg az év újoncának járó díjat. Az előző évben Max Verstappené volt ez az elismerés, és azt látva, hogy idén mit ért el, remélem, nekem is segít, hogy jövőre új szintre lépjek” – mondta a díjátadón, miután Forma–1-es és ralivilágbajnokok között átvette a trófeát.
A legnagyobb elismerést pedig talán a ralizás legendájától, az egyben csapat- és vetélytárs Sébastien Loebtől kapta: „Nagyon nyugodt, ugyanakkor természetes is, tökéletesen alkalmas a nagy nyomás kezelésére. Nyugodt a versenyek szünetében, imádja, amit csinál, és már most elképesztően gyors. Egészen biztosan fényes jövő áll előtte.”