A negyedik generációs, vadonatúj Prius modell bevezetése újabb mérföldkő a Toyota hybrid technológiájának történetében.
Az új modell elődeinek erősségeire és eredményeire építve új mércét készül állítani az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és a hatékonyság terén. Mindegyik Prius generációval újabb fejlesztések jelentek meg ezeken a területeken, ám a mostani, új modell minden eddiginél nagyobb léptékű teljesítményugrásra készül: a CO2-kibocsátás csökkentésének megcélzott mértéke nem kevesebb mint 18 százalék*.
Ez a teljesítménynövekedés csak az egyik eredménye az új képességeket és jobb vezethetőséget célzó termékfejlesztésnek. Az új generációs Toyota Full Hybrid hajtással felszerelt új Prius jelentős előrelépést tesz az országúti üzemanyag-fogyasztás mérséklésében és sokkak fantasztikusabb vezetési élményt nyújt. Az autó finomabban és rugalmasabban gyorsít, gázreakciói közvetlenebbek, nagy sebességnél csendesebb, jobban idomul a motor fordulatszámához.
Az új Prius menetdinamikai képességei az új közös Toyota struktúra (Toyota New Global Architecture (TNGA)) kifejlesztésében gyökereznek. Egy csapással alacsonyabb lett az autó tömegközéppontja, mely jobb kormányzást és nagyobb stabilitást biztosít. A formatervezőknek is nagyobb szabadságot ad a változatosabb külső megjelenés, alacsonyabb oldalvonalak és sportosabb oldalnézet megtervezésében. Ezenkívül a TNGA segít fejleszteni a “belső béke” beltért a kiváló pakolhatóság, vezetési pozíció és kényelem érdekében. A csomagtér is növekedett, köszönhetően a kisebb, viszont erősebb hybrid akkumulátornak és a kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztésnek, melyek nem vesznek el helyet.
A Prius marad a Toyota technológiai nagykövete, az új, fontos műszaki technikák eszköztára, melyek új szintre emelik a biztonságot, a kényelmet és a teljesítményt.
A biztonság továbbra is megkülönböztetett figyelmet kap, a TNGA struktúra optimalizálja a kiváló ütközésbiztonságot. A Toyota Safety Sense biztonsági csomag bekerül az új Prius felszereltségébe is, kibővítve a radar alapú adaptív sebességtartó automatikával és a gyalogosfelismerő funkcióval az ütközés előtti biztonsági rendszerben.
A Full Hybrid hajtás alapos átdolgozáson ment keresztül a hatékonyság javítása érdekében, csökkent a tömege és fokozták a teljesítményét. A fontos változtatások a motorban több mint 40%-os termikus hatékonyságot eredményeznek – világelső teljesítmény egy benzinmotorban. Egyéb hybrid rendszer alkotóelemek még kompaktabbak lettek, áthelyezték őket az optimális pakolhatóság érdekében, továbbá hozzájárulnak az autó alacsonyabb tömegközéppontjához. Az új nikkel-metál hidrid hibrid akkumulátor szintén kisebb lett, miközben tartóssága és töltési teljesítménye jelentősen javult.
Összegezve, ezek a változtatások és újítások módosítják azt a közkeletű elképzelést, hogyan lehet vezetni egy öko-autót és hogyan nézhet ki egy ilyen jármű. Az új Prius magában hordozza a Toyota full hybrid technológia eredeti értékeit, de közben olyan előnyös, új tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek más Toyota hybrid modellek új generációiban élhetnek tovább.
AZ ÚJ PRIUS HÁROM ALAPPILLÉRE
Az új Prius kiemelkedő színvonalú hybrid technológiára épül, soha nem látott mértékben takarékos, és minden eddiginél barátságosabb a környezettel. Ezen értékeken túlmenően ugyanakkor a modell olyan, erőteljesebb érzelmi és teljesítmény-alapú értékekkel bír, amelyek még szélesebb körben teszik még kívánatosabbá azok szemében, akik nagyra értékelik a tetszetős, eredeti formavilágot, a fokozott érzékelhető minőséget, a praktikumot, valamint a hamisítatlanul élvezetes, emlékezetes vezetési élményt.
Mindezen értékeket három pillérre támaszkodva valósítja meg az új Prius: ezek a Toyota új globális platformja (TNGA), a formaterv, valamint az új generációs Full Hybrid rendszer.
A Toyota első TNGA struktúrája
Az új Prius az első modell, amely a Toyota új közös TNGA platform-jára (Toyota New Global Architecture) épül. Ez alapjaiban határozza meg a modell eredendően élvezetes vezethetőségét. Az új Prius tömegközéppontja mélyebben van, mint a jelenlegi modellé, ez pedig többek között kedvezőbb üléshelyzetet eredményez.
Ez az elrendezés jelentős mértékben hozzájárul a kedvezőbb menetdinamikai tulajdonságokhoz, amelyek felülmúlnak minden várakozást, amit egy környezetbarát autóval szemben bárki elképzelhetne. Ezt a minőséget támogatja az a karosszéria is, amely 60 százalékkal merevebb, mint az előd vázszerkezete, köszönhetően a nagyszilárdságú acélok széles körű használatának, valamint a B-oszlopok* alsó bekötésénél, illetve a lemezillesztéseknél alkalmazott kiegészítő merevítéseknek. Az eredmény: kiemelkedő, közvetlen és kezes vezethetőség, anélkül; hogy merevebb felfüggesztési beállításokat kellett volna alkalmazni.
Kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés
Az új kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés fontos szerepet játszik mindebben, hiszen egyenetlen úton harmadakkora erőhatást közvetít az utastér felé, mint a jelenlegi Prius. A még jobb vezethetőség és a közvetlen, kezes reakciókészség egyidejű megvalósítása érdekében az első MacPherson rugóstagot áthangolták: megnövelték a lengéscsillapítók dőlésszögét, és ferde csapágyakat alkalmaztak.
A futómű képes teljes mértékben kontrollálni az új full hybrid rendszer által biztosított, közvetlenebb gyorsítóképességet. Megnövelték a rendszer stabilitását, az oldaldőlés számottevően csökkent a nagysebességű sávváltások során, illetve javult a rossz útfelületen mutatott teljesítmény. Kanyargós utakon az új Prius könnyedén tartja a vezető által kijelölt ívet; nagy sebességnél kiváló egyenesfutás örvendezteti a vezetőt.
Tökéletesített biztonság a TNGA platform-mal
A biztonság kulcsfontosságú szempont volt az új TNGA platformok fejlesztése során, nem csak a biztonságos, stabil vezethetőség tekintetében, de a vezető látómezejének kiterjesztésében is. Az új Prius kormánykereke mögül számottevően szélesebb és mélyebb látótér nyílik előttünk, mint a jelenlegi modellből, a hátratekintést szélesebben ívelő hátsó szélvédő javítja.
A padlólemezt úgy tervezték, hogy kimagaslóan teljesítsen a független nemzetközi törésteszteken, beleértve az Euro NCAP vizsgálatát.
Új hybrid rendszer
Az új Prius a Toyota egyedülálló hybrid hajtásának új generációját vonultatja fel. Ez az új erőforrás-család arra a két olyan alapvető értékre épül, amelyek a Toyota hybridjeit világszerte népszerűvé tették: a kimagasló takarékosságra, valamint a pihentető, gondtalan vezethetőségre.
A Toyota komoly energiát fektetett abba, hogy új generációs hybrid modelljei még könnyebben, még élvezetesebben vezethetők legyenek. Hangolásuknak köszönhetően természetesen, közvetlenül, mégis finoman reagálnak a gázpedál parancsaira. A kifinomult és magabiztos technológia optimális teljesítményt bocsát a vezető rendelkezésére.
Természetesen az üzemanyag-fogyasztás is tovább csökkent. Az új hybrid rendszerek a korábbinál kevesebb helyet foglalnak, tömegük kisebb, költségeik pedig alacsonyabbak. Az új hajtómű-generáció jelentős előrelépést mutathat fel az akkumulátor-, villanymotor- és benzinmotor-technológiák terén.
Az akkumulátorok magasabb energiasűrűségüknek köszönhetően nagyobb teljesítményreképes változatlan mérettel és tömeggel.
A villanymotorok kisebbek lettek, ugyanakkor jobb tömeg/teljesítmény arányt kínálnak.
Végezetül a belső égésű motor termikus hatásfoka – amely a maga 38,5 százalékos értékével már a jelenlegi Prius esetében is rendkívül magas volt – tovább javult, meghaladva a 40 százalékot: ez a világ legkedvezőbb értéke a benzinmotorok körében.
Mindezekkel az eredményekkel az új Prius módosított hybrid rendszere a várakozások szerint 18 százalékkal* takarékosabb lesz a jelenlegi modellnél.