Barrichello: Nagy reményekkel várom Monacót

rubens_barrichello.jpg

Szinte alig intették le a Spanyol nagydíjat, máris itt az év talán legkülönlegesebb versenye, a Monacói Nagydíj.

A Williams hagyományosan jól szerepel a hercegségben, és a csapat most is ebben bízik. Nico Hülkenberg első monacói versenyére készül, míg a tapasztalt Rubens Barrichello – ötször állt már itt a képzeletbeli dobogón – úgy véli, a pálya kifejezetten kedvező lehet a számukra.

Technikailag biztos, hogy az év legnehezebb versenye következik a csapatok számára. A Monacói Nagydíjra éppen ezért a Williams olyan fejlesztésű és beállítású autót visz, amelyet más pályán nem használ. 
Sam Michael, technikai igazgató szerint a pilóták számára az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy a szűk kanyarok miatt a páylát teljes szélességében kell használniuk. „Technikai szempontból talán a monacói a legkülönlegesebb verseny. A pálya „puhább“ beállításokat követel, mint általában, így megint jelentős változtatásokat hajtunk végre az autóinkon. Ráadásul ezek nagy része nem marad meg a szezon végéig, talán a szingapuri versenyen fogjuk ismét felhasználni őket. Egy biztos, a versenyzők szempontjából ez az egyik legkeményebb próbatétel, ugyanis a szűk kanyarok megkövetelik, hogy a pályát teljes szélességében használják, és túl közel kerülnek a széléhez, ami egy pillanatnyi kihagyás esetén nagy balesetveszélyt rejt magába. Az előző szezonokban jól futottunk Monacóban, a mérnökök és a pilóták is keményen dolgoznak azon, hogy a múlt heti eredményekre építkezve most is harcban legyünk a pontszerző helyekért.“

Rubens Barichello (tavaly 2. helyen végzett a 3. rajhelyről indulva) végre szeretne egy igazán jó időmérő edzést futni, mert ezen a pályán létfontosságú, hogy honnan startol az ember. Úgy érzi, a Williams számára kedvező a városi verseny, éppen ezért nagy reményekkel utazik a hercegségbe. „A monacoi pálya nagyban különbözik az össze többitől, éppen ezért nagy kihívást jelent a versenyzők számára. Itt még a barcelonai futamnál is fontosabb a jó rajthely, hisz előzni szinte sehol sem lehet. Remélem, már a szabadedzésekre sikerül megtalálnunk a legjobb beállításokat, hogy a kiegyensúlyozott, gyors autókkal tudjunk körözni csütörtökön. Monaco rendkívül különleges hely, nagyon élvezem, ahogy gyorsan vezethetek, és kifuttathatom az autót képességei határaiig. Nagy kedvencem a Casino tér környéki szakasz, és a televízió előtt ülők szinte el sem hiszik, hogy itt 200 km/órás sebességgel száguldunk. Nagy reményeket fűzök a hétvégéhez, hiszen a pálya kedvező a számunka, és reméljük, hogy az időjárás is bennünket segít majd.“

Nico Hülkenberg (tavaly a GP2-ben a 3. helyet szerezte meg) élete első monacói versenyére készül a Formula-1-ben. A fiatal német a GP2-ben versenyzett már itt, de természetesen más érzés egy F1-es versenyautóban száguldani a hercegség utcáin. „Ez az első alkalom, hogy Monacóban Forma 1-es autót vezetek. Bevallom, nagyon izgatott vagyok, pedig a GP2-ben már vezettem itt, de a mostani hétvége egészen más lesz. Ez nagyon intenzív pálya, a kanyarok mind nehezek, az uszodánál rendkívül felgyorsulunk. Az alagútban külön izgalmas a vezetés, a végén akár a 295 km/h sebességet is elérhetjük. Alig várom, hogy elkezdődjön a csütörtöki gyakorlás.“

Amit a Monacói Nagydíjról tudni kell…

Az első Formula–1-es Monacói Nagydíjat már a sorozat első szezonjában, az 1950-esben is megrendezték, melyet Juan Manuel Fangio nyert meg. A szűk városi pályán a versenyzők mindössze 150 km/óra körüli átlagsebességet tudnak elérni, ezért a monacói a sportág leglassabb futama. A futamra Monaco számos utcáját lezárják, a közlekedési táblákat és a virágágyásokat eltüntetik. Felállítják az ideiglenes boxutcát, a kerítéseket, a kerékvetőket és a nézőtereket. A versenypálya kialakítása hat hetet, majd visszaalakítása három hetet vesz igénybe. A verseny hossza 78 kör, ami körülbelül 260,52 kilométert tesz ki. Egy verseny időtartama száraz időben legkevesebb 100 perc, esős időben nagy esélye van a kétórás időkorlát életbe lépésének – ahogy 2008-ban is történt. A Monacói Nagydíjat az Indianapolisi 500 mérföldes és a Le Mans-i 24 órás versennyel a motorsport hármas koronájának is szokták nevezni. A többi nagydíjjal ellentétben Monacóban csütörtökön tartják az első szabadedzéseket, pénteken pedig pihenőnap van. Az eddigi leggyorsabb köridő Kimi Räikkönené, aki 2006-ben 1 perc 13,532-et futott, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Michael Schumacher nevéhez fűződik: 2004-ben 1:14.439 alatt ért körbe.

A miniállamban a legtöbb alkalommal Ayrton Senna tudott nyerni (hatszor) és első helyről indulni (ötször). Az aktív pilóták közül Michael Schumacher nyert itt öt alkalommal. Tavaly a brit Jenson Button nyert Monacóban a Brawn GP-vel. Az első három helyezett versenyzőnek nem a parc fermébe, hanem a díjátadó ünnepség helyszínére, a rajtrács elejére kell leparkolnia autóját. A miniállamban nem építenek dobogót a versenyekre, egy lépcsőre áll fel az első három helyezett a versenyek után. A díjakat az aktuális monacói uralkodó adja át.

A pályán nem találhatóak hatalmas bukóterek, így egy apró hiba is végzetes lehet, s ezért minden más Forma-1-es pályával ellentétben több koncentrációt igényel. Az autók maximális leszorítóerő mellett futnak, míg a fékek hatalmas igénybevételnek vannak kitéve. Az előzés szinte lehetetlen, így az időmérő edzés még nagyobb szerephez jut. A Portier kanyar kulcsfontosságú egy jó köridő elérésében. Ezt egy hajtűkanyar előzi meg, vagyis a Loews, ami a Forma-1 versenyeinek leglassabb kanyarja. Ezeket egy alagút követi. A sebességváltások száma eléri a négyezret, mindössze a pálya 45%-át teljesítik a pilóták teljes gázzal.

A Williams eddigi szereplése

A brit istálló a verseny történetében három alkalommal győzött: 1980-ban Carlos Reutemann, 1983-ban Keke Rosberg és 2003-ban – eddig utoljára – Juan Pablo Montoya lett az első Monacóban. Hétszer szereztek eddig első rajtrácsot, illetve háromszor lett a csapaté a leggyorsabb kör. Tavaly Nico Rosberg a 6. helyről indulva a hatodik, míg Kazuki Nakadzsima a 10. pozicióból a 15. helyen végzett. A jelenlegi pilóták közül Rubens Barrichello már többször állt a képzeletbeli dobogón: négyszer volt második (1997, 2000, 2001, 2009) és egyszer harmadik (2004), míg Nico Hülkenberg első itteni F1-es futamán indul.

Az elmúlt öt év williamses helyezései

2005 – Mark Webber: 3.; Nick Heidfeld: 2.
2006 – Mark Webber: kiesett; Nico Rosberg: kiesett
2007 – Nico Rosberg: 12.; Alexander Wurz: 7.
2008 – Nico Rosberg: kiesett; Kazuki Nakadzsima: 7.
2009 – Nico Rosberg: 6.; Kazuki Nakadzsima: 15.

XLsport –
Forrás: B. Molnár László

XLsport.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.