Barrichello: Új motorral akár meglepetést is okozhatunk

image

A hétvégén rendezik meg a sokak által csak világbajnok-csinálónak hívott Brazil Nagydíjat. A Williams számára nagyon fontos, hogy jó eredményt érjen el Interlagosban, hisz nagy harcot vív a konstruktőri pontverseny 6. helyéért a Force Indiával. Rubens Barrichello golfozással készült hazai futamára, míg Nico Hülkenberg ismét egy új ringgel volt kénytelen megismerkedni a szimulátor segítségével. A brit csapat célja egyértelmű: az időmérőn és a futamon is a legjobb tíz közé kell a versenyzőknek végezni, éppen ezért mindkét FW32-es új motorral vág neki a brazil versenynek.

A brit csapat fantasztikus harcot vív a Force Indiával a konstruktőri világbajnokság hatodik helyéért, és ennek a csatának most egy újabb állomása következik Brazíliában. Noha a Williams szinte minden figyelme erre a küzdelemre irányul, azért arra szakítottak időt, hogy a Katari Nemzeti Bankkal és a Quatar Science & Technology Parkkal karöltve egy közlekedésbiztonsági kampányt indítsanak el az arab országban. A program célja, hogy a közel-keleti állam lakói a megengedett sebességhatárokat betartsák, illetve minden alkalommal használják kocsijukba ülve a biztonsági öveket. A Williams azt is vállalta, hogy a csapat tagjai személyesen is részt vállalnak a program megvalósításában, munkahelyeken, iskolákban tartanak előadást a biztonságos közlekedésről, illetve a brit gárda korábbi versenyautóit figyelemfelkeltés céljából kiállítják az ország több pontján.

A fő figyelem azonban természetesen Interlagos felé fordul. Azt már korábban is bejelentette a magyar HELL Energy által is támogatott istálló, hogy új fejlesztést már idén nem vetnek be, de az utóbbi futamokon nagyon versenyképesnek bizonyult az FW32-es, így Brazíliában is jó szereplésben bíznak a brit alakulat vezetői. Ennek érdekében mindkét autóba beszerelik a még meglévő új motorukat. Ráadásul Rubens Barrichello hazai versenyén mindenképpen szeretnének kitenni magukért, és szeretnék mindenképpen megelőzni a konstruktőrök versenyében fő riválisukat, a Force Indiát.

Sam Michael, a csapat technikai igazgatója szerint egyértelmű, hogy a csapatnak mind a kvalifikációs tréningen, mind pedig a futamon a legjobb tíz között kell végeznie. „Az elmúlt években mind száraz, mind pedig esős körülmények között hozott fantasztikus versenyeket itt Brazíliában, és számos remek versenyző ért már itt el maradandó eredményt. Interlagos egy különleges pálya, amelyen a magas leszorítóerő és az aerodinamikai beállítások egyaránt létfontosságúak a nagyon gyors egyenesek miatt. A célunk egyértelmű, mindkét autónknak pontszerző helyen kell zárnia a futamot, hogy a konstruktőrök versenyében előrébb léphessünk.”

Rubens Barrichello (összpontszáma: 47, helyezése a vb-pontversenyben: 10.) nagyon küzdelmes hétvégének néz elébe, hiszen a hazai futamán kell bizonyítania. Eddig legnagyobb bánatára elkerülte őt a szerencse Interlagosban, ugyanis 11-szer esett ki – nem egyszer az élről -, és mindössze egyszer, 2004-ben sikerült a dobogóra állnia, amikor harmadik helyen végzett. Tavaly a hazai futamára úgy érkezett, hogy esélye volt még a világbajnoki címre, ám hiába nyerte meg az időmérőt, végül utolérte a szokott balszerencséje, és a 8. helyen végzett. Most különleges módját választotta a felkészülésnek: Alvaro Almeida, a Brazil Golf Szövetség elnöke és Carlos Gonzalez, a Damha Golf Club elnöke meghívására egy golfversenyen indult Sao Carlos-ban, ahol végül a 8. helyen végzett úgy. Miután új motort kap erre a futamra, barrichello bízik abban, hogy egy eredményes futammal tudja megajándékozni a brazil szurkolókat. „Azt hiszem nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a kedvenc versenyem következik. Szeretem a várost, az embereket, fantasztikus a szurkolók rajongása és hozzáértése. Imádom ezt a gyors pályát, úgy, ahogy van. Itt található a világ egyik legjobb kanyarkombinációja, a kettős jobbkanyar. Miután számos előzési pont található a pályán, és az esetek többségében az időjárás is bezavar, így itt mindig minden adott a jó versenyre. Az időmérőn való jó szereplés érdekében nagyon fontos, hogy megtaláljuk a legjobb beállításokat, hiszen a tapadás és az autó egyensúlya a siker záloga lehet itt. A Williams mindent megtesz a jó szereplés érdekében, éppen ezért most dobjuk be a még megmaradt egyetlen új motorunkat a minél jobb szereplés érdekében. Tudom, hogy a szurkolók nagy szeretettel várnak minket, és mi megpróbálunk minél jobb szerepléssel megfelelni az elvárásaiknak.“

Nico Hülkenberg (összpontszáma: 18, helyezése a vb-pontversenyben: 14. hely) megint nincs könnyű helyzetben, hisz újra egy olyan pályán kell helyt állnia, amelyen ezt megelőzően sosem versenyzett. Ráadásul a GP2 tavalyi bajnokának szinte percenként kell azzal szembenéznie, hogy a média állandóan másokat ültet be a helyére a 2011-es Williams volánja mögé. A tehetséges fiatal német pilóta azonban nem sokat törődik ezzel, és az utóbbi versenyeken az eredményeivel bizonyítja, helye van a csapatban. Most is bízik abban, hogy pontszerzőként zárhatja majd élete első Brazil Nagydíját. „Még sosem versenyeztem Brazíliában, de nagyon várom már a hétvégét, hisz sokan mondták, különleges élmény itt száguldani. Ráadásul nem elég, hogy sosem köröztem még Interlagosban, itt is az órajárással ellentétes irányban versenyzünk. A pálya nagy erőpróba lesz a számomra, de nagyon várom már, hogy áthajthassak a Senna kanyarban, valamint a 6-os és 7-es dupla jobbosban. Már alig várom, hogy a koreai futamot követően ismét beleülhessek az FW32-esbe, és minél több pontot szerezzek a versenyen.”

A Williams számára ismét eljött a nagy lehetőség, hisz Brazíliában – folytatva az utóbbi futamokon látott jó szereplést – utolérheti, sőt, a magyar HELL Energy által szponzorált csapat le is előzheti a Force India gárdáját a konstruktőrök világbajnokságában a 6. helyért vívott nagy küzdelemben, ugyanis az indiai alakulat előnye mindössze 3 pont.
Frank Williams a BBC-nek adott interjújában ugyan továbbra sem árulta el, hogy 2011-ben milyen felállásban fog rajthoz állni a brit istálló, ám a legendás csapatfőnök szavai arra utalnak, hogy vélhetően megtartják idei két versenyzőjüket, Rubens Barrichellót és Nico Hülkenberget.

„Rubens a legtapasztaltabb pilóta a bokszutcában, egyenletesen teljesítő, nagyon jó pilóta. Nagy érték hatalmas tapasztalatával és emberi viselkedésével egy Forma-1-es csapat számára“ – fogalmazott brazil versenyzőjéről Frank Williams.

Hülkenberggel kapcsolatban ugyanakkor annak a reményének adott hangot, hogy a fiatal német a brit alakulat színeiben nyeri majd meg a közeljövőben az F1-es világbajnokságot. „A kezdeti bizonytalankodását követően igencsak feljavult a teljesítménye, és az utóbbi futamokon egyértelműen versenyképesnek bizonyult. Különleges tehetség, és bízom abban, hogy egy nap a mi autónkkal fog világbajnokságot nyerni a Forma-1-ben“ – jelentette ki a legendás csapatfőnök

A végleges felállást időben közölni fogják egy hivatalos közlemény formájában.

Amit a Brazil Nagydíjról tudni kell
A pálya neve: Autodromo Jose Carlos Pace
Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. november 5.): 13:00-14:30
A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. november 5.): 17:00-18:30
A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. november 6.): 14:00-15:00
Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. november 6.): 17:00
A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. november 7.): 17:00
Körök száma: 71
Pálya hossza: 4,309 km
Verseny hossza: 305,909 km
Körrekord: 1:11.473 – Juan Pablo Montoya
2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:13.733 – Mark Webber (Red Bull Racing)
2009 pole pozíció: 1:19.576 – Rubens Barrichello (Brawn GP)
2009 verseny győztese: Mark Webber (Red Bull Racing)

Interlagos történte
1938-ban két helyi ingatlanügynök egy hatalmas telket vásárolt Săo Pauloban abból a célból, hogy lakásokat építsenek rajta. Hamarosan azonban kiderült, hogy a föld egy része nem alkalmas erre a célra, amiért úgy döntöttek, hogy egy versenypályát alakítanak ki. Hatalmas sikert aratott a ring felépítése, ami köré viszont felépítették az általuk tervezett házakat.

Az interlagosi pálya 1973-ban adott otthont először a Brazil Nagydíjnak. A ring elvarázsolta a dél-amerikai versenyzőket. Emerson Fittipaldi, Carlos Reutemann és Carlos Pace az 1970-es években mindent megtett azért, hogy ők állhassanak fel a dobogó legfelső fokára. Pace első és egyetlen Forma-1-es győzelmét ezen a pályán aratta. A brazil pilóta repülőgép-szerencsétlenségben vesztette el életét, és halálát követően az ő tiszteletére keresztelték át a ringet.

1978-ban a Brazil Nagydíjnak Rio adott otthont, míg a következő két évben újra Interlagos. 1981-től 1989-ig Rio volt a házigazda, mivel a Săo Pauloban egyre jobban terjeszkedő nyomornegyedek nem illettek abba a képbe, amelyet a világ a csillogó F1-ről kialakított a maga számára. Ayrton Senna fénykorában egy 15 millió dollár értékű fejlesztési programot hajtottak végre a pályán és környékén, így a verseny visszaköltözhetett Interlagosba.
A futamot 1990-től megszakítások nélkül minden évben megrendezik.

A 71 körös Brazil Nagydíjat a pilóták az óramutató járásával ellentétes irányba teszik meg. A 4,309 kilométer hosszú pályán 10 bal és 5 jobb kanyar található, amiket gyors, hosszú részek kötnek össze. A pálya elrendezése változatos, amiért a beállítások terén a kompromisszumok megkötése elkerülhetetlen.

Az interlagosi pálya a gumiabroncsokat egyáltalán nem kíméli, így a pilóták e téren a túlélésre játszanak. A motorokra szintén nagy nyomás nehezedik majd, hiszen a hosszú egyenesekben nagy terhelésnek vannak kitéve a magas fordulatszám miatt. A pályán sok előzési lehetőség van, de talán az egyik legjobb a célegyenes végi bal kanyar. A pálya olyan területen található, ahol az időjárás kiszámíthatatlan, így az utóbbi időkben szinte minden alkalommal esett az eső a brazil futam hétvégéjén. Külön érdekesség, hogy az elmúlt években mindig itt avattak világbajnokot: 2005-ben Fernando Alonso 24 évesen itt lett a legfiatalabb Formula–1-es világbajnok, egyben az első spanyol, aki elhódította a címet. Egy évvel később ismét itt ért a csúcsra Alonso, míg 2007-ben Kimi Räikkönen, 2008-ban Lewis Hamilton, tavaly pedig Jenson Button vált világbajnokká Interlagosban.

Világbajnokok parádéja
A Williams eddig jól szerepelt a Brazil nagydíjakon, hisz 6 győzelmet aratott, nyolc alkalommal indulhatott valamelyik pilótája a pole pozícióból, és tízszer érték el a leggyorsabb kört a futamok alatt. Érdekesség, hogy az első – 1981: Carlos Reutemann – és az utolsó győzelem – 2004: Juan Pablo Montoya – alkalmával nem lett a csapat pilótája világbajnok, igaz az argentin 1981-ben csak egy ponttal maradt le a bajnoki címről. A többi interlagosi futamgyőztes amikor itt nyert, abban az évben a világbajnoki címet is megszerezte: Nelson Piquet – 1986; Nigel Mansell – 1992; Damon Hill – 1996; Jacques Villeneuve – 1997.

2004 óta nem sok sikert ért el a grove-i alakulat Interlagosban, egyedül Nico Rosberg 4. helye említendő meg még 2007-ben. Tavaly az esőzések miatt majd három órás időmérőn mindkét Williams a legjobb tíz között végzett – Rosberg a 7., míg a japán Nakadzsima Kazuki a 9. rajtkockát szerezte meg – ám a versenyen már nem kísérte őket szerencse.

Az elmúlt öt esztendő williamses helyezései
2005 – Mark Webber: helyezetlen; Antonio Pizzonia: helyezetlen
2006 – Mark Webber: helyezetlen; Nico Rosberg: helyezetlen
2007 – Nico Rosberg: 4.; Kazuki Nakadzsima: 10.
2008 – Nico Rosberg: 12.; Kazuki Nakadzsima: 17.
2009 – Nico Rosberg: helyezetlen; Kazuki Nakadzsima: helyezetlen

 

forrás: B. Molnár László