Bár a Red Bull világbajnoki győzelmére nem voltak veszélyesek a wokingiak, a szezon előtti teszteken csak szenvedő McLaren azonban egy nagyon erős bajnokságot futott, ahol hat futamgyőzelemmel sikerült öregbíteniük a csapat hírnevét.
A McLaren fordulópontokban, szép és rossz teljesítményekben is egyaránt bővelkedő szezonját az ESPNF1 újságírója, Laurence Edmondson elemzi.
Konstruktőri világbajnoki helyezés: 2
Pontok: 497
Legjobb helyezés: 1 (Kína, Kanada, Németország, Magyarország, Japán, Abu Dhabi)
Legjobb időmérő eredmény: 1 (Korea)
A szezon fénypontja
A McLaren hat futamgyőzelmet szerzett a 2011-es szezonban, ennek ellenére nem lehettek elégedettek a wokingiak, hiszen amíg az egyik pilótájuk az élete versenyét futotta a másik mindig szenvedett, így nem meglepő, hogy annak ellenére, hogy Lewis Hamilton és Jenson Button egyaránt 3-3 futamgyőzelmet szerzett, közösen a dobogóra csak mindössze kétszer állhattak fel az idei szezonban.
A csapat és talán Hamilton számára is az egyik legjobb és legfontosabb győzelem a Kínai Nagydíjon aratott diadal volt. Hamilton Kínában a 3. rajthelyet szerezte meg, a futam előtt azonban némi probléma támadt a motor hűtőrendszerének szivárgásával, így a csapat igazi versenyt futott az idővel, hogy Hamilton megtarthassa a megszerzett rajtpozícióját.
„A szerelők munkájáról csak abszolút felsőfokban lehet beszélni, ahogy megtalálták és kijavították a problémát, miközben nagyon szorított bennünket az idő” – nyilatkozta a csapat vezetője, Martin Whitmarsh. – „Igazán megmutatták, hogy ők a legjobbak a világon. Én megemelem a kalapomat előttük.”
A futamot azonban Button vezette az első kanyarban, majd az első kerékcseréjénél elkövetett egy hibát és a Red Bull bokszába állt be, ez azt jelentette, hogy Button elvesztette az első helyét, majd nem sokkal később Hamilton, aki addigra már túl volt az első kerékcserén, elé került, de ekkor még három pilóta: Nico Rosberg, Felipe Massa és Sebastian Vettel állt Hamilton és a győzelem között.
A 2008-as világbajnok azonban ritkán látott precizitással – ami gyakorlatilag elhagyta őt az idei szezonban – egyenként vadászta le az ellenfeleit, így végül gyönyörű győzelemmel ajándékozta meg a csapatát. A McLaren számára, akik talán még sohasem teljesítettek ennyire rossz szezon előtti tesztidőszakot, mint 2011-ben, felbecsülhetetlen volt ez az első idei győzelem. „Ez volt az első győzelmünk a szezonban, és nagyon fontos ajándék volt azért a munkáért, amit az azt megelőző hat hétben a teljes Vodafone McLaren Mercedes csapat végzett” – nyilatkozta Whitmarsh.
A szezon mélypontja
Az Angol Nagydíj mindig fontos volt a McLaren számára, ennyire rossz hazai futamot azonban rég nem teljesítettek a wokingi autók. A csapatot különösen érzékenyen érintette a kipufogó-diffúzor rendszer betiltása, így Jenson Button az 5., míg Lewis Hamilton csak a 10. rajthelyet tudta megszerezni, ami után a csapat vezetője, Martin Whitmarsh szombat este nem győzött bocsánatot kérni a brit médiától és a rajongóktól.
De ezt követően a futamon sem alkotott valami nagyot a csapat, Jenson Button a kerékcserét követően úgy távozott a bokszból, hogy a jobb első kerékanyát a csapat nem rögzítette, így a bokszutca kijáratánál véget is ért a 2009-es világbajnok versenye, míg Hamilton egy felejthető futamot futva lett végül a 4. Pedig a McLarennek nagyon nagy szüksége lett volna a pontokra, hiszen a bajnokságban még nem volt számukra reménytelen a helyzet.
A pilóták
A legjobb helyezést elérő pilóta az időmérőn:
Hamilton 12
Button 7
A legjobb helyezést elérő pilóta a futamon:
Hamilton 9
Button 10
Lewis Hamilton – 6/10 (az ESPNF1 által adott pontszám)
Hamilton teljesítményében ritkán lehetett eddig csalódni, az idei év azonban katasztrofális volt a 2008-as világbajnok számára, akivel így az a szégyen is megesett, hogy pályafutása során elsőször szenvedett vereséget a ponttáblázaton a csapattársától, Jenson Buttontól.
A magánéleti gondokkal küzdő Hamilton, aki a barátnőjével Nicole Scherzingerrel is szakított, az egész szezonban nem találta a helyét a pályán, ami elsősorban a szezon második felében öltött aggodalomra okot adó mértéket. A számtalan ütközésbe keveredő bajnok azonban a szezon legvégén már kezdett rátalálni egykori önmagára, így a Koreában szerzett pole pozíciója és az Abu Dhabi Nagydíjon szerzett futamgyőzelme már egy új Hamiltont ígér a 2012-es szezonra.
„Úgy gondolom, hogy majd visszatekintve csak mosolygok, és azt mondom, hogy szükségem volt erre” – nyilatkozta Hamilton, akinek az agresszív rámenős vezetési stílusát mindenki szeretné viszontlátni a közeli jövőben.
Jenson Button – 9/10 (az ESPNF1 által adott pontszám)
A 2011-es szezon határozottan a legjobb év volt Button pályafutásában, aki heroikus küzdelemben, jobbnál jobb futamokat futva szorgalmasan gyűjtögette a pontokat és a dobogós helyezéseket, no meg három szenzációs futamgyőzelemmel öregbítette a Lewis Hamilton csapattársaként amúgy is egyre nagyobb hírnevét.
Bár Buttonnak nem volt olyan versenyautója, amivel igazából megszorongathatta volna Sebastian Vettelt a világbajnoki győzelemért folyó csatában, Mark Webber legyőzése és a ponttáblázat második helyének megszerzése azonban remekül mutatja, hogy mekkora szezonja is volt a 2009-es világbajnoknak.
A három futamgyőzelme közül talán a Kanadai Nagydíjon aratott győzelem és a suzukai diadala volt a legnagyobb, annál is inkább, hiszen a McLarenes pályafutása alatt a Japán Nagydíjon tudott először teljesen szárazpályás körülmények között is győzni.
Button idei sikerében az is szerepet játszott, hogy ő volt az egyik olyan pilóta, aki tökéletesen kiismerte a Pirelli új keverékeinek a viselkedését, és az utolsó 9 futamon szerzett 8 dobogója azt is remekül mutatja, hogy talán ő találta meg leginkább a tökéletes harmóniát az autó, a gumik és a pályák között.
Button egyetlen gyengéje az idei szezonban az időmérő edzés volt, hiszen csak háromszor fért be az első sorba. Button 2012-es reményeit azonban mindenképpen növelik, hogy az év vége felé már az időmérőedzéseken is kiegyensúlyozottabba vált (az Olasz Nagydíj után mindig a 2. és a 4. hely között végzett az időmérőn), a versenytempója pedig legtöbbször egyenesen lenyűgöző volt, ráadásul nem csak a pályán, de azon kívül is mindig nagyon nyugodtnak és magabiztosnak tűnt
A 2012-es esélyek
Az elmúlt három szezonban a McLaren mindig rossz startot vesz a szezon elején, ezzel szemben a szezon végén már mindig egyenlő ellenfele az addigra a világbajnoki címeket bebiztosító ellenfélnek. Ez nagyon látványos, de minden valószínűség szerint nem a legjobb út a győzelemhez, így ha a McLaren 2012-ben a világbajnoki címért szeretne harcolni, akkor még egy ilyen gyenge szezonkezdést nem engedhet meg magának 2012-ben.
A wokingiak számára az azonban mindenképpen jó hír, hogy a problémák ellenére is mindig megtalálják a helyes utat a fejlesztések területén és a fejlesztési tempójuk is látványos, jövőre pedig az MP4/27-es versenyautójuknál úgy tűnik, hogy szakítanak azzal a fejlesztési koncepcióval, hogy minden évben valami teljesen új autót építenek, így a 2012-es autójuk talán most sokkal inkább lesz evolúciós, mint revolúciós alkotás.
A McLaren idei MP4/26-os konstrukciója jó alapnak tűnik a továbbfejlesztésre, de ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a 2012-re szintén csak evolúciós változtatásokat tervező Red Bull autója volt az elmúlt három szezon legjobbja, ezért nehéz dolga lesz a McLaren mérnökeinek, ha meg akarják verni az energiaitalosokat.
És ebben a kipufogó-diffúzor betiltása sem fog sokat segíteni a McLarennek, mert az Angol Nagydíj világosan megmutatta, hogy a wokingi mérnökök bizony nagyon jó munkát végeztek ezen a területen.
A McLaren ugyanakkor egyértelműen az a csapat, aki képes a világbajnoki győzelemre, amihez a megfelelő pilótapárossal is rendelkeznek, ezért minden esélyük meg van arra, hogy megszorongassák a Red Bullokat jövőre.
ESPNF1 ítélet – 8/10
A szezon előtti katasztrofális teszteket követően, amit a túlságosan innovatív kipufogó-diffúzor koncepciójuk okozott, a csapat képes volt összeszedni magát és a megfelelő irányba fejleszteni az autót. A McLaren azonban a nehéz kezdés miatt a hat futamgyőzelme ellenére sem tudott felnőni a Red Bullokhoz, ennek ellenére a szezon végén nyugodt szível jelenthetjük ki, hogy Sebastian Vettel és a Red Bull mellett a Jenson Button-McLaren csomag volt a második legjobb a mezőnyben.
Ron Dennis és a McLaren csapat ugyanakkor nem azok, akik elégedettek lennének a második legjobb szerepével. A csapat teljesítményének Lewis Hamilton vesszőfutása sem kedvezett, a 2008-as világbajnok Kínában, Németországban és Abu Dhabiban mutatott formája azonban egyértelműen jelzi, hogy mire is képes egy fejben rendben lévő Hamilton.
Amíg a csapat egyik szeme sírt Hamilton miatt, addig a másik szemük nevetett Button miatt, aki megmutatta idén, hogy milyen erős pilóta ő valójában, így az év vége felé már inkább a 2009-es világbajnok volt az, aki a csapat vezéregyéniségének a szerepében tetszeleghetett. Így a 2012-es év nagyon izgalmas lehet a McLaren számára, a dolguk mindössze „csak” annyi, hogy a tél folyamán egy kicsit végezzenek jobb munkát, mint a Red Bull.
Szabó Imre