Keszthelyi Vivien mindössze 15 éves, a világ legfiatalabb zártkarosszériájú-gyorsasági autóversenyzőjeként jó ideje benzingőzben éli az életét. Az Audi Sport versenyzőakadémiájának egyetlen magyar, egyben legfiatalabb tagja. Vezetett már DTM-versenyautót is. Legutóbb a legendás Le Mans-i huszonnégy órás viadalt nézte végig a helyszínen, az Audi vendégeként.
Majer Dániel • Keszthelyi Vivien nem akármilyen tinédzser. Fiatal kora ellenére háromszáz lóerős Audival száguldozik különböző versenypályákon, felvéve a kesztyűt felnőtt vetélytársakkal. Tizenkét évesen ült először versenyautóban, azóta pedig mintha nem is szállt volna ki, akkora léptekkel halad a ranglétrán. Ma már az Audi tehetségkutató programjában tekergeti a kormányt. A célja, hogy profi autóversenyzővé váljon.
Tizenhat éves koráig külön engedéllyel indulhatott csak a futamokon. Sokakkal ellentétben az autóversenyzés alapjait nem gokartban, hanem rögtön igazi versenyautó volánja mögött, a Suzuki Swift-kupán tanulta. „A gokartozás inkább a formaautós karrierhez szükséges, ennek ellenére nekünk is hasznos lehet, elképzelhető, hogy a jövőben fogok vele edzeni, bár én inkább a kasztnik világában érzem jól magam” – mondja Vivien, akinek a tapasztalatszerzés mellett eleinte a tiszteletért is kő keményen meg kellett harcolnia a férfiprivilégiumnak számító autósvilágban. „Egy idő után kénytelenek elismerni a lányokat is, ha kitartóak. A Suzuki-kupában az első négy versenyemen mindenki kicsit keményebben lépett fel ellenem a pályán, utána aztán belátták, hogy jobb, ha egyben marad az autójuk. Ott vívtam a legemlékezetesebb versenyemet, amikor az ellenfelemmel körökön keresztül fej-fej mellett csatáztam a dobogóért.”
A Suzukit 300 lóerős masinára cserélő lány idén nem akármilyen lehetőséget kapott az Auditól. Tinédzserként, alig pár éves versenyzői tapasztalattal került a négykarikások akadémiájára, hogy elsajátítsa a szakma minden csínját-bínját, és pár év alatt a márka egyik állandó pilótájává váljon. Idei „munkaeszköze” a több mint 300 lóerós TT Cup Racer, amellyel a közép-európai zóna túraautó-bajnokságában versenyez, többek között a WTCC-ben vitézkedő ifj. Ficza Ferenc ellen.
„Második családom az Audi, rendkívül szoros napi kapcsolatban állok velük. Az összes támogatottnak megvan a saját beosztása a szezonra, legutóbb a pannóniaringi versenyre készítettük fel az autót, amellett elméleti képzést is kapunk.” Vivien amúgy természetesen magántanuló. „Az autósport mellett lehetetlen lenne normálisan iskolába járni. A barátaimmal természetesen tartom a kapcsolatot, tudják, mi történik velem, de én ezt az életet élem és élvezem.”
Ennek az életnek pedig nemcsak az utazás és az autóvezetés, de a komoly fizikai felkészülés is a velejárója. „Heti három alkalommal készülök a speciálisan az autóversenyzők felkészítésével foglalkozó Fit for Race-programban. Különösen fontos a mélyizomzat fejlesztése. Amellett járok személyi trénerhez is, hétköznapi edzésekre.”
A szezont a Hungaroringen kezdte, elsőre két negyedik helyet (magyar értékelésben két másodikat) szerzett a még igencsak ismeretlen Audi TT-vel, az első futamban ráadásul a mezőny végéről zárkózott fel az előkelő pozícióba. Nem sokkal ezután Budapest belvárosában ismerkedhetett tovább az autójával, a mostanra hagyománnyá vált május elsejei Nagy futamon bemutatózva, sőt, pár kör erejéig a túraautózás csúcsának számító, a német bajnokságban (DTM) használt Audi RS5-öt is kipróbálhatta.
Egy héttel az idei második versenye előtt aztán jött a meghívás, hogy az Audi fiatal versenyzőgenerációjának képviselőjeként látogasson el a legendás Le Mans-i, huszonnégy órás viadalra, ahol a gyár topversenyzői küzdenek évről évre az elsőségért. „Semennyit sem aludtam a verseny alatt. Körbevittek, bemehettem a garázsba, megfigyelhettem, ahogy dolgoznak, és hogy mekkora az összhang a csapattagok között. Érdekes volt látni, hogy a huszonnégy óra minden percében mindenki a maximumot nyújtotta, és a győzelemért harcolt, ami nem jött össze a turbó hibája miatt, de szerintem jövőre visszavágnak.”
Vivien egyik mentora, a korábbi Le Mans-i győztes, Pierre Kaffer is indult a versenyen, méghozzá a legmagasabb kategóriát képviselő prototípusok között. „Néhány szót tudtam vele is váltani, sajnos, ő sem ért célba motorhiba miatt, de reméli, hogy jövőre újra nekifuthat.” Adódik a kérdés, hogy a leány szeretné-e követni tanárának a példáját. Egyáltalán, mennyire áll közel hozzá a hosszú távú versenyzés világa? „Ezeken a versenyeken nincs annyi csata a pályán, nekem nagyjából ötven-ötven százalék az arány a gyorsasági és az endurance szakág között. A tervben először olyan huszonnégy órás versenyek szerepelnek, amelyeken kisebb géposztályok indulnak, többek között a híres Nordschleifén is. Azt követően két év múlva már a Blancpain GT-szériában szeretnének indítani, erősebb versenyautókkal. Az Audinak előre megvan a terve velem, ahhoz tartják magukat.”