Tereprali
2016. január 8. péntek, 21:23
A baj mindig csőstül jön, főképp a sivatagi terepraliban: ezt tapasztalja az Africa Eco Race-en a Qualisport kamionos alakulata is, amelynek az idei viadalon semmi nem jön össze. A Scania-trióra a gyötrelmes, félbeszakított kilencedik szelektív szakasz után újabb megpróbáltatások vártak Mauritániában.
Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Ács László főszerelő a csütörtöki napot ásózással és szereléssel töltötte a Szalay Balázs és Bunkoczi László alkotta Opel-egység társaságában. Éjjel a táborban nagy volt a nyüzsgés a magyar kontingens háza táján: a Mokkával viszonylag hamar végzett az Opel Dakar Team szervizcsapata, a Qualisportnak viszont előbb gondoskodnia kellett a differenciálmű síktárcsájának pótlásáról.
„A Kamaz gyári csapatától kaptunk segítséget, így a srácok hajnalra megjavították a kamiont. A rajtot bevállaltuk, de csak 16 kilométert teljesítettünk, ugyanis rettenetesen fájt a hátam. Tegnap, amikor holtfáradtan megérkeztünk, kiszállás közben leestem a fülkéből. Az orvosok éjjel is, hajnalban is megnéztek, végül saját felelősségre rajtoltam, de amikor éreztem a fájdalmat, úgy döntöttünk, hogy inkább kiállunk. Sok már úgysem múlik ezen. A nap zömét pihenéssel töltöttem, mert az utolsó mauritániai szakaszt szeretném versenyben teljesíteni” – mondta Kovács Miklós.
Szalayék napja sokkal jobban alakult: az Opel-tandem a 7. legjobb idővel teljesítette a szakaszt az autósok között, így – az előző napi malőrért kapott 7 órás időbüntetés ellenére is – előreléptek a 13. helyre. A kategória éllovasai megszenvedtek: a listavezető Toyota-pilóta, Kanat Shagirov csak a 4. helyen zárt, ám előnyét sikerült ismét növelni, a kazah most 26 perc 43 másodperccel előzi meg az Optimus MD-vel versenyző Pascal Thomasse-t.
A kamionosoknál a kamazos Anton Shibalov újabb szakaszt nyert, azonban a tatárföldi alakulat másik egysége, a CNG üzemű kamionnal versenyző Szergej Kuprijanov motorhiba miatt nem tudta teljesíteni a mért távot. Az összesítésben Shibalov mögött a tatrás cseh Tomas Tomecek, valamint az MAN-es portugál pilótanő, Elisabete Jacinto tanyázik.
A motoros kategóriában a címvédő Pal Ander Ullevalseter ezúttal sem hagyott kétséget afelől, hogy ki a legjobb a kétkerekűek mezőnyében. Az egy kivételével az összes eddigi szakaszt megnyerő norvég KTM-menőt ezúttal egy másik KTM-es, Andrew Newland követte a célban, aki 5 óra 57 perces hátránnyal az összesítésben is a 2. helyen áll.
Az Africa Eco Race tizenegyedik szakasza az utolsó, a hivatalos végeredménybe is beleszámító menet lesz, a hagyományoknak megfelelően ugyanis az utolsó, szenegáli penzumot már csak demonstrációs jelleggel teljesítik majd. A 208 kilométer hosszú mért táv Mauritániában kanyarog, ám a szakasz után a karaván határt lép és már Szenegálban, St. Louis városában töltik majd az éjszakát.