Egy pokolian jó versenysorozat: Évértékelés

seatlead.JPG

Évértékelés Orbán Szabolcstól a Porsche Hungária SEAT márkaigazgatójától:

Ha jól körülnézünk, jelen pillanatban ez az egyetlen gyári támogatású sorozat a hazai autósportban – talán a Suzukit kivéve -, hogyan vált be a SEAT márka számára?

O.Sz.: Arra nincs rálátásom, hogy melyik márkakupa milyen importőri-gyári támogatást élvez, azt azonban tudom, hogy a SEAT Leon Szuperkupa kimondott célja az, hogy a márkáról alkotott képet megváltoztassuk Magyarországon, és abba az irányba tereljük, amelybe a műszaki fejlesztések haladnak. Azt szeretnénk, hogy egy sportos, nagy teljesítményű – ez nem kizárólag a motorteljesítményre értendő -, megbízható márka képe alakuljon ki az emberekben.
Szerettük volna a SEAT Leont versenykörülmények között is megmutatni a nagyközönségnek, és bebizonyítani, hogy a SEAT Sport által kifejlesztett technika minden körülmények között versenyképes, nem csak egymás ellen, hanem az óra ellenében is. Ma reggel nagyon örültem annak, hogy Kiss Norbi 1:56-ra vitte le a Leonok körrekordját, amely a nagy túraautó bajnokságban szereplő legkomolyabb autók teljesítményével is összemérhető.

MAN_1956_1.jpg

A SEAT és a hazai gyorsasági autósport története nem ma kezdődött…

O.Sz.: 2003-ban kezdtük el, akkor az Adrenaline Program néven azt az együttműködést, amelynek az egyik bástyája Zengő Zoltán volt. Ő sokáig csillagos márkával versenyzett, majd SEAT-ra váltott, és az egy szem SEAT versenyautóval komoly sikereket ért el a fejlettebb nagy túraautók között, a Leon már akkor is kitűnő futóművének és fékjének köszönhetően. Az együttműködésünk folyamatosan változott, és évről-évre a márka megítélésének alakítását tűztük ki célul. Zengő úr és a Zengő Motorsport munkatársai ebben nagy segítségünkre voltak, kitűnő munkát végeztek. Így egy olyan szimbiózis alakult ki, amely mind a két partnernek jó.
 2007-ben elindult a Szuperkupa, amely minden eddigi márkakupánál erősebb, potensebb, nagyobb sebességű autókat vonultatott fel. Ezt szeretnénk a jövőben folytatni és fokozni: nem csak azzal, hogy növeljük a versenyautók számát, és kiszolgáljuk a szép számú érdeklődőt, hanem beépítjük az autókba a legújabb fejlesztéseket, így még gyorsabbak leszünk. Európa más országai felé is tekintgetünk, és kialakulóban van egy együttműködés, amellyel nemzetközi bemutatkozási lehetőséget kapnak azok a versenyzők, akik itthon a legjobb eredményeket érik el.

Milyen létszámú mezőnyt tartanál elfogadhatónak a hazai Szuperkupában?

O.Sz.: Erre vonatkozólag már vannak komoly összehasonlítási alapok. A motorsportokat kedvelő országokban – főleg ott, ahol a SEAT domináns erőt képvisel, mint például Spanyolországban – a SEAT Leon Szuperkupában 42 autó áll rajthoz. Gyakorlatilag a célegyenes bevezető kanyarjában is sorakoznak a kocsik. Látva ezt, úgy gondolom, hogy korlátlanok a fejlődési lehetőségek. A mi célkitűzéseink egyelőre, hogy mind a nézők, mind a szponzorok megtalálják a számításukat. Úgy vélem jó irányba haladunk, hisz folyamatosan növekszik az érdeklődés, az autók száma, és mivel a versenyzők is elégedettek a SEAT-okkal, ők is törekszenek, hogy ebben a kategóriában versenyezhessenek.  Néhányuk több kategóriában is versenyzik – köztük a SEAT Leonban – és igazi büszkeséggel töltenek el az olyan vélemények, hogy a sok autó közül a SEAT a legjobban versenypályára termett. Célunk, hogy a gyorsasági szakágba egy új, üde színt vigyünk, minél több nézőt csábítsunk ki a pályák lelátóira, további szponzorokat szerezzünk és igazi forró hangulatú versenyhétvégéket teremtsünk.

Mindenképpen jó ajánlólevél egy versenysorozat rendezőjének, ha az egyik legnagyobb autókereskedelmi cég áll a háta mögött. A SEAT segít-e a sorozat szervezőjének a szponzorszerzésben?

MAN_8602_2.JPG

O.Sz.: Természetesen, hisz nekünk is érdekünk, hogy támogassák ezeket a versenyeket. Az eddigi együttműködésünk olyan jól alakult, hogy szerencsére számos támogatónak éri meg a SEAT Leon Szuperkupa autóinak támogatása. Ők is látják, hogy ez a sorozat nemcsak sportszakmai szemmel, hanem a nézők szempontjából is egy komoly előrelépés. Ezeket a SEAT Leonokat kifejezetten versenyzés céljára gyártották, ennek megfelelően jóval potensebbek a pályán, mint a közúti modellekből átalakított autók. Fontos, hogy segítsünk egymásnak, maga a SEAT is szponzorálja a sorozatot, és remélem, hogy hamarosan regionálisan is működő, esetleg európai szinten is dolgozó cégek is megtalálják a számításukat a sorozat támogatásában.

Nemzetközi szinten hová pozícionálható a hazai Szuperkupa? Hiszen több országban is fut ilyen sorozat, az év elején nálunk kb. tizenöt autós mezőny indulásáról volt szó.

O.Sz.: Azóta jelentős előrelépés történt. Az autók számát tekintve Magyarország a világon már a harmadik. Egyedül Spanyolországban és Németországban van nálunk több autó. Ha minden a tervek szerint alakul, és esetleg 20-22 autó is rajthoz tud állni, akkor felnövekszünk a német piac mellé, ami rendkívül nagy eredmény, hisz Németországban az autópiac, a vásárlóerő és a lakosság is jóval nagyobb, mint itthon. A motorsportban már kiemelkedő a piaci részesedésünk, amire büszke vagyok, és ezúton is köszönöm Zengő úrnak a bizalmát és a sok munkát. Nélküle mindez nem jöhetett volna létre.

Létrejöhet-e például a német bajnokság vagy már országbeli SEAT Kupákkal egy közös futam, vagy akár átjárható értékelés?

O.Sz.: Éppen tegnap mentek el a SEAT Sport képviselői és mérnökei, akik ellenőrizték, hogy minden a nemzetközi standardok szerint zajlik-e, és teljesen meg voltak elégedve. Olyan információkat is kaptunk a SEAT Sport kereskedelmi képviselőjétől, hogy gőzerővel halad az Európai Szuperkupa kialakítása, amelyben a különböző országok SEAT Leon Kupáinak legjobbjai bizonyíthatják tudásukat egy nemzetközi versenyen. Az elképzelések alapján pedig ennek a Kupának a győztesét meghívnák a WTCC gyári csapatához. Véleményem szerint a magyar fiatal tehetségek nemzetközi porondon is megállnák helyüket. Onnantól kezdve lenne egy különös pikantériája a sorozatnak, és a nézők is még jobban érdeklődnének.

A külföldi versenyzőket hogy hasonlítanád össze a hazaiakkal, és közülük lépett-e már valaki tovább egy komolyabb versenysorozatba?

O.Sz.: Nagyon komolyan figyelik azokat a versenyzőket, akik ebben a kupasorozatban versenyeznek. Ha valaki jelentősen jobb köridőt tud elérni, mint a többiek, abban igazán tehetség lapul, hiszen egyforma autókban ülnek. A német SEAT Szuperkupából hívtak már meg gyári versenyzőnek valakit, mert jónak ítélték. Az biztos, hogy akik ebben a sorozatban jól szerepelnek, azokra fel fognak figyelni, országtól függetlenül. Akik ezeket a gépeket jól tudják kezelni, érettek arra, hogy magasabb kategóriába lépjenek.

Elképzelhető, hogy jövőre a nagy túraautók között is látunk majd SEAT-ot? Érdemes ebbe az irányba elmozdulni?

O.Sz.: A technológia létezik, megvásárolható, de borzasztó drága. A WTCC-s autók ára és műszaki színvonala messze meghaladja a Szuperkupás autókét, ennek ellenére a köridők lényegesen nem jobbak. A WTCC-s autó a maga 270-280 lóerejével ugyan gyorsabb, mint a 300 lóerős szuperkupás Leon, ez a futóműnek, és a különleges anyagoknak köszönhető, de nem biztos, hogy a ráfordítás megéri. Megkockáztatom, ha valaki mindazokat a 2008-as újításokat és elemeket beépíti a kupás autóba, amelyekről most tárgyalunk a gyáriakkal, a leggyorsabb lehet a hazai gyorsasági mezőnyben minden további különleges átalakítás nélkül.

Nem viszketett még soha a tenyered, hogy kipróbálj egy ilyen autót a versenypályán is?

O.Sz.: Sosem gondoltam magamról, hogy különösen jó pilóta lennék, annak ellenére, hogy régebben motorkerékpárral versenyeztem amatőr módon. A sorozatban nekem az a célom és feladatom, hogy a márka ismertebb és elismertebb legyen, és minél gyorsabban növekedjen a megbecsülése. Az elmúlt három-négy évben már jelentősen megváltozott a márka megítélése, de az ismertsége még nem teljes körű. Aki viszont már ismeri, az többnyire igen jó véleménnyel van róla. A motorsportban való bizonyítás minden márka esetében jól megalapozza a hírnevet.

Van kedvenc versenyződ a sorozatban, vagy valaki, akire jobban odafigyelsz, és esetleg terveid is vannak vele?
 
O.Sz.: Kedvencem nincs, annak örülök, hogy az utolsó pillanatig nyílt volt küzdelem. Nagyon drukkolok a fiataloknak, fantasztikusnak találom, hogy a jelenlegi harmadik helyezett, Hatvani Bálint még csak tizennyolc éves. Az élen állóknak, Kiss Norbinak és Wéber Gábornak pedig egészen elképesztő a teljesítménye. Ezekben az autókban benne vannak ezek a köridők, mindenkinek magában kell ezt aztán megtalálnia. Úgy gondolom azonban, hogy Kiss Norbert, eredményénél és koránál fogva is még továbblépésre számíthat, nem véletlenül igyekeztünk közreműködni abban, hogy egy másik szuperkupában is részt vehessen itt a Hungaroringen a Forma-1 előtt. Az ottani bemutatkozása csak pozitív visszhangot keltett, hiszen ismeretlen autóval nagyon jó időket ment.
Szeretném, ha megmutathatnánk azt, hogy Magyarországon is vannak tehetségek, innen is kikerülhetnek bajnokok. Például a SEAT ott volt támogatóként Talmácsi Gábor karrierjének kezdetén is.

A SEAT-nak több reklámarca van a sportban és a kultúra területén is. A sportágak és sportolók között  van valami súlyozás vagy fontossági sorrend?

O.Sz.: Minden támogatott sportolónkra büszkék vagyunk, hiszen lenyűgöző eredményeket értek el, pl. Kovács Kati, Cseh Laci. Szeretnénk azt is bebizonyítani, hogy az együttműködésünknek van szerepe abban, hogy a versenyző kiegyensúlyozottabban készülhet fel, és így picit mi is részese lehetünk a sikerének.

Milyen eseményeket terveztek még az év végéig?

O.Sz.: Az év végén egy rendezvény keretében szeretnénk megköszönni a versenyzőknek a helytállást és bemutatni nekik az újdonságokat, és nem titkolom, hogy tervezünk egy igazi különleges ajándékot, egy limitált szériájú utcai autót, a Szuperkupa Edition-t, amely elsősorban a támogatott sportolóinknak és a sorozatban résztvevő csapatoknak lesz elérhető.

MNASZ