Élet a „csodatini” mellett: Sainz a szezon másik meglepetésembere

Carlos Sainz és Max Verstappen (Fotó: Moy / XPB Images)

Carlos Sainz és Max Verstappen (Fotó: Moy / XPB Images)

Amikor az újoncokról és a Toro Rossókról esik szó, sokan elsőre minden idők legfiatalabb F1-es versenyzőjére, az időnként „csodatiniként” is emlegetett Max Verstappenre gondolnak. És bár a holland a bajnoki tabellán 13 ponttal és öt hellyel megelőzi őt, Carlos Sainz valójában semmivel sem mutatott gyengébb teljesítményt nála első idényében. Verstappen ugyan eggyel többször esett ki az első tíz futam alatt, ebből két alkalommal (Monaco, Nagy-Britannia) saját hibájából tette, míg Sainz négy kiesése alkalmával mindannyiszor a technika mondta fel a szolgálatot, vagy csapata hibázott. Az időmérős mérlegüket tekintve ráadásul a ralibajnok fia áll jobban: 6-4-re ő vezet.

A bajnoki tabellán látható különbség tehát nagyobb a valóságosnál – nem kis mértékben annak köszönhetően, hogy miközben Verstappen a Magyar Nagydíjon idei legjobb eredményét érte el (4. lett), addig Sainz elszalasztotta a nagy lehetőséget – műszaki hiba miatt. „Frusztrál a helyzet. Igazán jó helyezést érhettem volna el. Ötödik voltam, amikor hirtelen kihagyott a teljesítmény. És ez már a harmadik alkalom volt sorozatban, hogy értékes pontokat veszítettem el emiatt” – nyilatkozta Sainz a hungaroringi versenyéről az Auto Motor und Sportnak.

Majd hozzátette, az eredményektől függetlenül saját teljesítményével nagyon is elégedett. „Egy kicsit sem aggódom emiatt, mivel tudom, hogy én is elöl lehettem volna. Szerencsére itt a nyári szünet, ami jó alkalom arra, hogy elfelejtsem a dühömet, és mindent a nulláról kezdjek.”

Noha Verstappenre életkora miatt már kezdettől fogva jóval nagyobb figyelem hárul, Sainz igyekszik nem foglalkozni ezzel, s nem hagyni, hogy ez a félrebillent egyensúly rossz hatással legyen teljesítményére. „Nem szabad túl sokat nézelődnöm a garázs jobb oldalán. Ez csak elterelné a figyelmemet. Magamra kell koncentrálnom. Magabiztosan érkeztem meg a Forma–1-be, a Red Bull utánpótlás-programjából jöttem, és a Forma–Renault-ban több rekordot is fölállítottam. Tudtam, hogy jönni fognak az eredmények, ha jól érzem magam az autóban és a csapatban. És már érzem, hogy az emberek tisztelnek.”

„Egyetlen sorozatban sem ismételtem, sosem kaptam egy második évet. A Red Bullnál nem így mennek a dolgok. Itt már az első évben nyerned kell. Nyilván nagyobb tapasztalatom van, mint Maxnak, de a Forma–1-ben én is újonc vagyok. Nincs több versenytapasztalatom, mint az újonctársaknak. Az egyetlen előny pedig, amire itt szert tehetsz, hogy több Forma–1-es kilométered van.”

Ami a Red Bull utánpótlás-programját illeti, sokak szerint annak vezetője, Helmut Marko időnként kegyetlenül szigorú annak tagjaival. Mielőtt Sainz megkapta volna az F1-es szerződését, neki is teljesítenie kellett: meg kellett nyernie a Renault-világszériát. A spanyol ugyanakkor nem gondolja, hogy ezen szigor rossz hatással lenne rájuk. „Jól kezelik a nyomást. Sokat várnak el tőled, de semmi lehetetlenséget. A velem foglalkozó emberek igen tapasztaltak, tudták, mit várhatnak el és mit nem, és mindig figyelembe vették a körülményeket is.”

A felkészülésben ugyanakkor nem csupán a Red Bulltól, de szintén versenyző édesapjától is sok segítséget kapott – igaz, a rali és a formaautók világa közötti különbségek miatt inkább csak sportszempontból. „A példaképem, a hősöm, a viszonyítási pont számomra eleinte Alonso volt. A ralira csak hobbiként tekintettem. És elégedett vagyok, hogy a Forma–1-ben kaptam lehetőséget. Természetesen édesapámnak sem a gokarttal, sem az együlésesek világából nem voltak tapasztalatai. Tehát nem mondhatta meg, melyik csapathoz kellene mennem, nem tudott vezetési tanácsokat sem adni. De ő egy bajnok, így tudta, mi kell ahhoz, hogy bajnokká váljon az ember. Ez a fajta szemléletmód rám is átragadt.”

Akárhogy is, a Red Bull két újoncának felkészítése a jelek szerint remekül sikerült. Igaz, egyesek szerint Verstappen és Sainz sikeres debütálása annak is köszönhető, hogy a Forma–1 már nem állítja akkora kihívás elé a versenyzőket. Sainz erről teljesen másképpen vélekedik. „Ez nem fair. Talán nem a mostaniak a leggyorsabb autók a Forma–1 történetében, azonban a vezetés mellett sok mindenre oda kell figyelned: a beállításokra, a boxfalra, tartanod kell a fogyasztási értéket, jól kell bánnod a gumikkal. Szóval ez még mindig megterhelő. Rövid idő alatt kellett sokat tanulnom, és szinte tesztelés nélkül. Mi azért boldogultunk már az elején ennyire jól, mert kiválóan felkészültünk a Forma–1-re. De ettől ez még nem könnyű feladat” – mutatott rá a spanyol.

Azt ugyanakkor hozzátette, a gokartok világából a formaautók világába érkezni jóval nagyobb ugrást jelentett számára. „Az autó teljesen más, nehéz, váltanod is kell, nagyobb az ereje, kevesebbet látsz. És a fékek és a gumik is másképpen melegszenek fel, van leszorítóerő, ami a gokartban nem létezik. A Renault-világszériából a Forma–1-be kerülésben a legnehezebb a gumik megértése volt. A Pirelli teljesen más, mint a Michelin” – magyarázta.

 

Forrás: www.telesport.hu – RSS