EURO-2008: az Eb a számok tükrében (1. rész)

Több mint négymillióan követték nyomon a labdarúgó Európa-bajnokság harmincegy mérkőzését a svájci és az ausztriai nyilvános helyeken, a stadionokban, az összecsapások nyolc helyszínén létesített szurkolózónákban és a köztéri óriáskivetítők előtt.

A legnagyobb, százezer négyzetméter alapterületű, egyszerre 70 000 látogató befogadására alkalmas, a Ring mentén létrehozott bécsi "vigalmi övezetet" az Eb három hete alatt több mint egymillióan keresték fel. A drukkerek 860 000 korsó sört, 120 000 fröccsöt és 220 000 üdítőitalt öntöttek le a torkukon. Éhségük csillapítására 73 500 zsemlét fogyasztottak el. A "nagyon fontos személyiségeknek" fenntartott VIP-részben több mint hétezre fordultak meg, nekik 30 000 fogást, 60 000 üdítőitalt és 30 000 korsót sört szolgáltak fel.
   
A bécsi köztisztasági hivatal alkalmazottainak több száz tonna szemetet és hulladékot kellett összegyűjteniük és elszállítaniuk a lezárt területről.
   
Egyes becslések szerint az Eb hosszútávon 100 millió eurós értékteremtő hatással lesz Bécs számára. A Die Presse hétfői összeállítása azonban "kiskereskedelmi szinten" más képet tükröz. A június általában a kongresszusok évadja, most az Eb miatt sok rendezvény elmaradt, aminek a luxus- és többcsillagos szállodák látták kárát – ugyanis a szobák kihasználtsága nem érte el a szokásos szintet. Panaszkodnak a bécsi vendéglősök is. Egyfelől kevesebb szurkoló tért be hozzájuk, mint ahogy várták, a fővárosiak pedig a tömeg miatti aggodalmukban inkább otthon maradtak. A zónában üzemelő vendéglátósok sem találták meg igazán a számításukat, a magas bérleti díj és az időnként gyér forgalom nyomán jó néhányan közülük lehúzhatták a rolót.     Hasonló a helyzet a kulturális intézmények háza táján is. Az Állami Operában (Staatsoper) az osztrák-német mérkőzés ideje alatt az ülőhelyek egyharmada üres tátongott, ami a nézők számát tekintve a szezon mélypontját jelentette. A Leopold Múzeum "érzékeny bevétel-kiesésről" számolt be, a Prater-beli vendéglők és szórakoztatóipari egységek pedig valóságos katasztrófáról beszélnek: a forgalmuk a rendesnek a 65 százalékát sem érte le, mert a gyerekes családok az otthonmaradást választották. A mozik 40 százalékos látogatottsági szinten üzemeltek. Viszont arattak az emléktárgyakat és sporttartozékokat árusító üzletek, illetve a nagy és olcsó élelmiszer-láncolatok.

MTI