F1
2016. július 29. péntek, 20:11
Egy évnyi szünet után újra Hockenheimbe érkezett az F1, ahol egyelőre csak két dolog biztos: az itteni komplexum a Hungaroringhez képest olyan, mint egy lelakott TSZ-telep, továbbá választ kaptunk néhány, a szabályokkal kapcsolatos kérdésre.
Nyugalom persze, ahogyan az lenni szokott, még így a nyári szünet előtt sincs a paddockban…
Talán az egész világon semmit nem emlegettek annyit, mint a dupla sárgazászlót, a halót és a rádiózási tilalmat csütörtökön, a hockenheimi paddockban. A hungaroringi kvalifikáció után, Nico Rosberg esete révén felszínre került zászlós szituról a helyszínen ment az egyezkedés, a másik két témáról viszont valamivel távolabb, Genfben, a Stratégiai Csoport ülésén. Svájcból már kora este megérkezett a döntés, amely szerint a versenyzők „liberálisabban” keretek között versenyezhetnek, a fejvédelmi megoldás bevezetését pedig elhalasztják 2018-ra – itt a halót, mint „erős opciót” említették.
A rádiós döntésbe könnyebben, a halo bevezetésének elhalasztásába nehezebben (több versenyző, például Vettel és Rosberg is kiábrándítónak nyilvánította a szakemberek döntését) nyugodtak bele a főszereplők. Csodák nincsenek, mindkét témáról sokat fogunk még hallani az elkövetkezendő időszakban, akárcsak a dupla sárga zászlós szituációkról: ezt a problémát Charlie Whiting versenyigazgató egy huszárvágással igyekszik megoldani, ugyanis bejelentette, hogy amennyiben gyanús helyzet merül fel, kapásból piros zászlós jelzést ad majd ki. „Valószínűleg ez fog történni a jövőben, hogy ne legyen vita abból, hogy ki és mennyire vette el a gázt, hogy lassítson” – mondta a brit szakember. Borítékolható, hogy ebből is lesz fennforgás, talán már ezen a hétvégén is.
Mivel a csúcsistállók felállása nem változik, a pilótapiac jóval csendesebb most, mint máskor, ám így is vannak pletykák és spekulációk. Sergio Perez az előző két futamhoz hasonlóan Hockenheimben is terítékre került: a mexikói sokadszorra is kijelentette, hogy nem feltétlenül marad a Force Indiánál, mert a szponzorok akarata szent, neki pedig – mint fogalmazott, „szerencsére” – vannak támogatói bőséggel, akiknek az igényeit figyelembe kell vennie. Nem is lehet ezen meglepődni: a közép-amerikai pilóta fő mecénása Carlos Slim, a világ leggazdagabb embere, akinek – vélhetően – elege lett abból, hogy kegyeltje révén őt is összemossák egy olyan formációval, amelynek tulajdonosi köre börtönben ül (Subrata Roy, aki az együttes 49%-át birtokolja), vagy épp oda tart, mint Vijay Mallya, aki pontosan emiatt nem meri elhagyni az Egyesült Királyságot.
Egy ideje már tudvalevő, hogy az alternatívát a Renault jelentheti, Perez pedig nagy butaságot követne el, ha nem lépne. A franciák gyári együttese mind jövedelem, mind versenyképesség frontján komolyabb lehetőséget kínál számára, mint a Force India, Frederic Vasseur csapatfőnök pedig megerősített információink szerint már javában tárgyal Perez képviselőivel. Valószínűsíthető egyébként, hogy a sárga egylet teljes sorcserét hajt végre, egyre több helyről hallani ugyanis, hogy Perezzel együtt a teszt- és tartalékpilóta, Esteban Ocon is versenyzői üléshez jut. Minden jel arra utal, hogy Jolyon Palmer és Kevin Magnussen számára sincs jövő Enstone-ban.
Pénteken a két szabadedzésen bebizonyosodott, hogy a Mercedes előnye hazai pályán is bombabiztos, ráadásul Nico Rosberg a jelek szerint mindent megtesz, hogy visszavágjon Lewis Hamiltonnak a múlt hétvégi zakóért. A német mindkét gyakorlást az élen zárta és több mint 3 tizedes előnnyel verte a címvédő, és a hungaroringi futam óta, idén először listavezető britet. „Magyarországon is gyorsak voltunk pénteken, de szombaton és vasárnap a többiek sokkal közelebb jártak hozzánk. Ez figyelmeztetés volt számunkra, hogy ne lihegjük túl a pénteket. Jól kezdtünk, de majd meglátjuk, hogy mit hoz a holnap” – értékelt Rosberg.
A tréningek alapján úgy tűnik, hogy a csillagosok mögött folytatódik a Red Bull-Ferrari harc, amely most még szorosabb lehet: mindkét edzésen Sebastian Vettel végzett az Ezüstnyilak mögött, ám míg délelőtt másfél másodperc volt a hátránya, délutánra fél másodpercnyire faragta azt. A négyszeres vb-első szerint az egykörös tempó „oké, de a beálltásokon dolgoznunk kell még, hogy az autót jobbnak érezzem a pályán és támadóbban tudjak vezetni”. Mindkét gyakorláson Max Verstappen volt a Red Bull zászlóvivője: a holland előbb Kimi Räikkönen mögött, az 5. helyen zárt, majd a 4. pozícióba lépett elő. Az energiaitalosok hátránya a nap végére 0,8 másodperc volt, ám a gárda táborában tapintható az optimizmus: „Ma Seb nyerte a Red Bull-Ferrari csatát, de ha javítunk az egykörös tempónkon, szerintem jó meccset vívhatunk holnap” – értékelt Daniel Ricciardo. „Ma úgy tűnt, hogy nagy üzemanyag-mennyiséggel közelebb vagyunk a Mercedeshez, ami nagyon jó. Ilyen tekintetben versenyképesek vagyunk, de majd meglátjuk, hogy mit hoz a vasárnap.”
Egyvalakinek már most volt oka ünnepelni: az illető a kétszeres vb-első Fernando Alonso, aki a 35. születésnapját ülte. A McLaren legénysége a sisakját formáló tortával, valami a versenygépét fellufizva köszöntötte a spanyolt, aki vélhetően sokkal jobban örvendezett volna, ha olyan autót kap, amellyel a 10. helynél előkelőbb pozícióban tudott volna végezni…