A hazai szövetség elnöke szerint a sportág magyar zászlóshajója a kedden rajtoló Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny.
A hatnapos viadal csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján Princzinger Péter hangsúlyozta: a kerékpársportban rettenetesen nehéz újraindítani valamit, ha megszakad a folytonosság. Emlékeztetett rá: a Tour de Hongrie rendezése az 1925-ös első alkalom után többször is szünetelt, ám mostanra Magyarországon széles körben elfogadott és elismert esemény lett, és külföldön is egyre nagyobb nevet vív ki magának.
“A kerékpársport ünnepe a Tour de Hongrie, nincs szégyenkezni valónk a hasonló kategóriájú külföldi versenyekkel összehasonlítva” – mondta. – “És hogy milyen lenne a sportágunk a magyar körverseny nélkül? Mint a labdarúgás az NB I vagy a Bajnokok Ligája nélkül. A zászlóshajó hiányozna a magyar kerékpársportból, amely által számos ajtó nyílik meg.”
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos felidézte, hogy a viadal 2015-ben indult újra, és ami akkor lehetetlen vállalkozásnak tűnt, ma már természetes: évről évre megrendezik a Tour de Hongrie-t, amely négy év alatt rendkívül komoly versennyé nőtte ki magát.
Kiemelte: tavaly 195 országban közvetítették, egyre komolyabb csapatok és szponzorok szálltak be, idén pedig már sokkal több város szeretett volna rajt- vagy célhelyszín lenni, mint amennyire a hat szakasz lehetőséget biztosít. “A városvezetők is ráébredtek, hogy nagy lehetőség ez a verseny, amely az egész magyar kerékpársportnak új lendületet adott” – fogalmazott a kormánybiztos.
“A Tour de Hongrie egyik fantasztikus következménye az is, hogy jövőre Magyarországról rajtol a Giro d’Italia. Meggyőződésem, hogy ha az elmúlt években nem tudtuk volna ilyen színvonalasan megrendezni a magyar körversenyt, semmi esély nem lett volna a Giro ideérkezésének” – mondta. Hozzátette: reméli, hogy a 2020-as Grande Partenzán (“nagy rajton”) – Bodrogi László után újra – lesznek magyar bringások.
Eisenkrammer Károly, a szervezőbizottság elnöke elmondta, speciális GPS-megoldásnak köszönhetően a viadal honlapján követni lehet, hogy a karavánhoz tartozó melyik autó merre jár. Megemlítette: a három hegyi szakaszhoz amatőr túrák kapcsolódnak majd ingyenes nevezéssel.
Valter Attila, a CCC kontinentális fiókcsapatának versenyzője úgy fogalmazott: számára már a tavalyi év is sorsfordító volt, az idei pedig még inkább az. “Szuper lesz számunkra ez a látványos és nehéz verseny, melyen sok lehetőség adódik a hegyimenőknek és a sprintereknek egyaránt. Ilyen komoly versenyen ritkán indul még a mi csapatunk is.”
Az MTI kérdésére elmondta: remekül összeszokott a csapattal, amelynek ezúttal a kapitánya lesz. Kiemelte: a sok hegy, köztük is elsősorban a kékestetői befutó kifejezetten kedvez neki, így nem a hegyi trikó, hanem az összetett elsőség a célja. Az álma pedig, hogy a magyar körversenyen aratott siker után jövőre ott lehessen a CCC World Tour-együttesében a Giro rajtjánál.
Dina Márton, aki első versenyére készül Alberto Contador csapatában, a Kometa Cycling Teamben, elárulta: szerdán érkezett haza Madridból, ahol a kerékpárját már átvette, új társaival viszont csak hétfőn találkozik majd. “Most az a legfontosabb, hogy a csapatból valaki megnyerje a versenyt, és hogy a szakaszokon sikereket érjünk el.”
Lovassy Krisztián ezúttal a magyar válogatott színeiben áll rajthoz. Mint mondta, elsősorban a rövid, négy kilométeres siófoki prológon lesznek jó esélyei, valamint a Tiszafüred-Hajdúszoboszló szakaszon, hiszen a kisebb szintkülönbségű etapok fekszenek neki. Leszögezte: ha a válogatottal segíteni tudnak a többi csapatban tekerő magyar hegyimenőknek, akkor beállnak a sorba. AZ MTI kérdésére elárulta: ezúttal inkább a minszki Európa Játékok pályaversenyeire koncentrál, ehhez remek felkészülés lesz, ha szökésben vagy épp a honfitársait segítve dolgozik a magyar körversenyen.
A sajtótájékoztatón elhangzott, a kommentátorok munkáját segítik azzal, hogy felkészítik őket az érintett tájak nevezetességeiből. A viadalról az M4 Sport élőben tudósít, az Eurosport beszámolói pedig legalább 150 ország nézőihez juttatják el a magyar körversenyt.
Bemutatták a verseny megkülönböztető mezeit: az összetett legjobbját a sárga, a pontverseny első helyezettjét a zöld, a legkiválóbb hegyimenőt a piros, míg az összetettben legelőkelőbb pozíciót elfoglaló legjobb magyar versenyzőt a fehér trikó illeti.
A 40. Tour de Hongrie kedden siófoki prológgal kezdődik, és vasárnap székesfehérvári befutóval zárul. A nemzetközi szövetség (UCI) versenynaptárában szereplő, 2.1-es kategóriájú viadalon 19 csapat 132 kerékpárosa vág neki a 890 kilométeres össztávnak.