A görög Nikolasz Tombazisz hosszú éveken át dolgozott együtt aerodinamikai főmérnökként a Benettonnál és a Ferrarinál a Michael Schumacher nevével fémjelzett korszak sikeres főtervezőjével, Rory Byrne-nel, majd egy 2004-es mclarenes kitérő után 2006-ban immáron a dél-afrikai örökébe lépve lett a Ferrari főtervezője. Noha autói közül a 2007-es és a 2008-as is bajnoki címet nyert a konstruktőrök versenyében (és előbbi az egyéni bajnokságban is), a 2009-es szabályváltozások után már nem tudott olyan sikeres lenni, mint korábban elődjével karöltve. Noha ebben komoly szerepe volt annak is, hogy a csapat szélcsatornája éveken át pontatlanul működött, félrevezetve ezzel a maranellóiakat, Tombazisznak 2014 telén az új csapatvezetés érkeztével végül távoznia kellett – az éveken át tartó eredménytelenség miatt.
A minden téren megújult vörösök azóta úgy tűnik, egyenesbe jöttek: Maurizio Arrivabene és Sebastian Vettel vezetésével 2015-ben már két futamgyőzelmet is arattak, s a Mercedes első számú kihívóinak számítanak. Noha mindez akár a megújulás következményeként is aposztrofálható, a decemberi kirúgása óta először megszólaló Tombazisz szerint ennél azért jóval árnyaltabb a kép. „Nem számítottam rá, hogy kirúgnak. Nem hárítom el a felelősségemet, de a 2014-es autón kevesebbet dolgoztam, mint bármelyik másik korábbi autón” – nyilatkozta a Corriere della Serának a görög.
„Másodsorban pedig a 2015-ös autó volt az első a 2008-as óta, amire igazán sok időt fordíthattam. Ráadásul ez volt az első kocsi, amellyel profitálhattunk abból, hogy új a szélcsatornánk. Nem lett volna esélyünk utolérni a Mercedest, de fejlődhettünk volna. Ám azok, akik frissen érkeztek Maranellóba, nem osztották ezt a nézőpontot. A Ferrari bármikor máskor kirúghatott volna. De hogy most tették, szerintem nem volt logikus lépés. Másfajta bánásmódra számítottam. Sajnáltam Stefanót (Domenicali, a Ferrari korábbi csapatfőnöke) és Di Montezemolót (Luca di Montezemolo, a Ferrari korábbi elnöke) is. Mindketten nagyon bíztak bennem, és a Ferraritól való távozásuk egyfajta sokk volt. Mindenki követett el hibákat, de a 2015-ös újjászületés a régi személyzettel indult meg.”
Tombazisz elmondta, a Ferrari az elmúlt öt évben elsősorban annak köszönhette küszködését, hogy nem fordított elegendő figyelmet és pénzt az autó előállításához és fejlesztéséhez szükséges eszközökre, s miközben az ezt megtevő Red Bull sikert sikerre halmozott, ők mindvégig a rossz, elavult szélcsatornájukat próbálták „toldozgatni”. „2010 óta a Red Bull mindig előnyben volt, de Fernando (Alonso) közel volt ahhoz, hogy így is legyőzze őket. A McLarennel vívott 2008-as bajnoki csatánk miatt sokáig fejlesztettük a 2008-as autót. Emiatt késésben voltunk a 2009-es projekttel is. Ezt a hátrányt aztán már le sem tudtuk dolgozni. Csak most James Allisonnak volt meg a lehetősége, hogy nyugodtan dolgozhasson az autón, hosszabb időt hagyva rá. Ennek eredménye lett a 2015-ös autó.”
„Hogy segített volna-e rajtunk a bajnoki cím megnyerése? Pszichológiai szempontból igen. De 2009 után sosem a miénk volt a legjobb együléses gép a rajtrácson. Adrian Newey (a Red Bull volt főtervezője) egy zseni, de a Red Bullra nem nehezedett ugyanaz a nyomás, mint a Ferrarira. A közeg a csapaton belül nagyon rossz volt. Mintha végig egy pisztolyt nyomtak volna a hátunkba, és a gondjaink pedig a szélcsatornával kezdődtek 2009-ben” – magyarázta a szakember. Érdekesség: korábban már más, szintén bűnbakként elbocsátott kollégától, a volt technikai igazgató Aldo Costától is hallhattunk hasonlót, aki – már a Mercedes alkalmazottjaként – elárulta, ő 2008-ban külön kérte Montezemolót, fektessen nagyobb pénzeket a létesítményeik fejlesztésébe, ám az elnök akkor ezt nem érezte fontosnak.
Tombazisz elismeri, bánja, hogy el kellett hagynia a Scuderiát, de elmondása szerint azt még jobban, hogy nem tudta bajnoki címhez segíteni volt versenyzőjüket, Fernando Alonsót. „Fernando sosem kapott nyerő autót, ami elég rossz. Ő volt a legjobb versenyző, és talán még most is az. Ha volt egy autónk, ami csak az ötödik helyre volt elég, biztosra vehettük, hogy ő negyedik lesz vele. A Ferrarinak meg kellett volna tartania őt. És engem is” – mondta keserűen.
Volt kollégája szerint Tombazisz rátapintott a lényegre
A Ferrari volt sajtósa, Luca Colajanni – aki ugyancsak a személycserék idején távozott a vörösöktől – blogbejegyzésében reagált volt kollégája és barátja interjújára, melyet nyílt és egyértelmű nyilatkozatnak nevezett, amely rávilágított a Ferrari utóbbi években jellemző problémáira. „Nikolasz elemzése egyértelmű, és rámutat teljesítménybeli késésre, mely 2009-től a szélcsatorna pontatlansága miatt jellemzett minket. Ez áthelyezi a hangsúlyt a valódi gondokra, ami véleményem szerint a strukturális beruházások hiánya volt: a szélcsatorna, a motorrészleg eszközei, a főhadiszállás mind elavulttá vált az évek alatt” – írta.
„Ami a nyomást illeti, teljesen egyetértek Nikolasszal, de arra azért emlékeztetném őt, hogy ugyanez az 1999 és 2008 között tartó aranykorszakban is ugyanilyen volt. Volt pár eset, amikor a csapatot egy csoport bűnözőként írta le a sajtó, akik a világ ellen harcolnak (különösen a 2007-es Japán Nagydíjra gondolok). Természetesen ezekben az években nem voltak korlátozások a költségvetés és a pályateszt terén: Tombazisz, Brawn, Byrne, Martinelli, Simon csak kopogtattak az ajtón, kértek némi támogatást, egy tesztet – de ez más történet” – fogalmazott az olasz.