Hogyan lehet a rendelkezésre álló adatokat a sport szolgálatába állítani és növelni a bevételeket? Hogyan lehet maximalizálni a teljesítményt és minimalizálni a sportsérüléseket? A videóanalitikai elemzésekben rejlő lehetőségekről, a sportszakma tudatosabbá tételéről február 25-én konferenciát tartanak. Az U1 Sport Data Analytics Summit rendezvényen a hazai szakmai tekintélyek mellett nemzetközi hírű sportszakértők is előadnak. A tanácskozással kapcsolatos cikksorozatunk negyedik írásában dr. Kardkovács Zsolt, a U1 Research ügyvezető igazgatója nyújt betekintést a sportanalitika világába.
(X) • Miben látja a hazai sportanalitikai rendszerek fejlesztésének fő erejét?
Magyarországon összehasonlíthatatlanul kevesebb pénz állt és állrendelkezésre, mint a miénknél fejlettebb országokban. Ez meglepő módon kevéssé látszik a sportági eredményességben, de sok más területen sem; megtanultuk, hogy a pénzt leleményességgel, kreativitással kell kiváltani, mert ott van a mi versenyelőnyünk. Bár a hazai sportanalitika még gyerekcipőben jár, a magyar cégek fejlesztései már most felveszik a versenyt a nyugati társakéival; olcsóbban vagy többet tudnak mutatni. Például a mi cégünk kifejezetten olyan környezetre, konkrétan a vízilabdára fejleszt analitikai megoldásokat, amelyek a világ élvonalát jelentik. Nem véletlenül fókuszálunk emellett az utánpótlásra is, hiszen a nagyon drága nyugati technológia azon a területen kevésbé tud érvényesülni, mint egy olyan megoldás, amelyet eleve kis büdzséből és kis költségvetésű helyre terveztek.
Van közvetlen kommunikáció, visszacsatolás a sportági szövetségek és a fejlesztők, kutatók között?
Mivel Magyarországon a sportanalitika új, de divatos téma, a szövetségi vezetők is érdeklődnek a megoldások iránt. Igyekszünk folyamatos kommunikációval a hazai klubok és szövetségek rendelkezésére állni, noha kétségkívül akad még fejleszteni való ezen a téren a részünkről. Az eddigi visszajelzések pozitívak, folyamatosan kapunk újabb és újabb igényeket, amelyeket igyekszünk minél gyorsabban kiszolgálni. Ugyanakkor a sportanalitikában és általában a videoalapú elemzésekben rejlő szinte kimeríthetetlen lehetőségeket a nagyközönség számára is elérhetővé tesszük, például saját blogot működtetünk a témában (videoanalytics.today). Az U1 Research emellett workshopokat, konferenciákat szervez a téma hazai elfogadtatása és a kommunikáció fokozása érdekében.
Milyen eredmények születtek a hazai sportanalitikai fejlesztések terén?
Amire most a legbüszkébbek vagyunk, az az, hogy a vízilabdában a folyamatosan mozgásban lévő, csillogó vizet és a bármilyen bőrszínű, felszerelésű játékosokat le tudjuk választani egymásról nagy pontossággal, így az elemzéseink erre a sportágra is elérhetők lesznek. Korábban megoldást dolgoztunk ki a labdarúgásra is, de ott a nagy, nemzetközi cégekkel nem igazán tudjuk felvenni még a versenyt, ugyanakkor munkálkodunk a teniszpályákon is. Utóbbi esetében – jelentősen előrelépve a hagyományos sportanalitikai megoldásokhoz képest – a mozdulatok, mozgások elemzését helyezzük előtérbe olyan jellemzőkre is figyelve, mint a reakcióképesség, a taktikusság, az, hogy mennyire jól méri fel egy-egy játékos, az adott helyzetben mit is kellene csinálnia. Jelenleg azon dolgozunk, hogy az utánpótlásban az ifjú tehetségek felderítését, edzésprogramok, rejtett képességek hosszútávú elemzését is meg tudjuk valósítani úgy, hogy az adatok ne külföldön kössenek ki, hanem teljes mértékben a klubokban, a hazai szövetségekben maradjanak.
Mi a cél: kizárólag az itthoni felhasználás vagy a nemzetközi piac is?
Egyelőre a hazai területre dolgozunk, hiszen nem lehet megjelenni a nemzetközi színtéren olyan megoldással, amely még a saját hazánkban sem működik. Ugyanakkor nem titkoljuk, jelentős lépéseket tettünk annak érdekében, hogy a legfejlettebb piacokon, például az Egyesült Államokban megjelenjünk. Ehhez persze nem kevés pénz kell, de éppen ezért tárgyalunk befektetőkkel is. Magyarországon sok esetben még el kell magyarázni, hogy egy-egy képalkotáson alapuló megoldás sportanalitikai megoldás mire képes, vannak felfokozott, túlzott elvárások is, de akadnak olyanok is, akik szerint az elemző rendszer teljesen értelmetlen. Ahol a napi elemzések a vállalatok mindennapi gyakorlatának a részei, operatív módon figyelnek a számok által jelzett problémákra, tudják, miképpen reagáljanak, ott könnyebb bevezetni egy-egy elemzéssel foglalkozó terméket.
A videoanalízist a sport mellett milyen egyéb területeken használják sikerrel?
A megfelelő elemzések létrehozásához mindenekelőtt a videóban rejlő információkat kell dekódolni, fel kell fedezni a valós objektumokat, a hátteret, a mozgásokban rejlő üzeneteket. Ez sportágaktól független, máshol is alkalmazható elem. A legtöbb, ma általunk alkalmazott módszert olyan projektekből merítettük, mint a valós idejű, autóba szerelt kamerán alapuló táblafelismerő. A sportágakra alkalmazható mozgáselemzésen alapul például a Magyar Telekom által finanszírozott vakvezető megoldásunk, amely a vak és gyengén látó embereket még az olyan nagy forgalmú tereken is átsegíti, mint egy futkározó gyerekekkel teli játszótér, egy pályaudvar, vagy egy buszmegálló. S talán meglepő, de így van: kölcsönösen hatott egymásra a sportelemzés és például a tehenek viselkedését vizsgáló megoldásunk is.
A konferenciával kapcsolatos cikksorozatunk előző írásai: ITT és ITT.
U1 RESEARCH
A 2009-ben alapított U1 Research kutatás-fejlesztéssel, azon belül is elsősorban adatelemzéssel, valós idejű, videóból kinyerhető információk automatikus, emberi beavatkozást minimálisan igénylő gyűjtésével, feldolgozásával és elemzésével foglalkozó nonprofit vállalkozás. A videótartalmak elemző értékelésének, a viselkedések automatikus feltárásának, megértésének, röviden a videóanalitikának a felhasználásával együttműködési területük rendkívül kiterjedt, az agrárinformatikától kezdve egészen a vakvezető megoldásokig dolgoznak projekteken. 2013 óta sportanalitikai területen is jelen vannak a kutatás-fejlesztési projektekben.
www.u1research.hu