Goodwood FOS: Fekete fellegek Nagy-Britannia fölött

Az idei goodwoodi Sebességfesztivál többségében esőben zajlott, amely rengeteg kellemetlenséget okozott a szervezőknek és résztvevőknek egyaránt, viszont a változatos motorsport palettának sikerült ideiglenesen feledtetnie a Brexit által okozott sötét jövőképet.

Az idei goodwoodi Sebességfesztivál többségében esőben zajlott, amely rengeteg kellemetlenséget okozott a szervezőknek és résztvevőknek egyaránt, viszont a változatos motorsport palettának sikerült ideiglenesen feledtetnie a Brexit által okozott sötét jövőképet. A hétvége folyamán atalmas számban tolongtak a britek és, a Brexit végkimenetele alapján ítélve, az általuk többségében nemkívánatosnak tartott idegenek, Lord March birtokára, kitartóan dagasztva az egyre terjedő sártengert.

A Sebességfesztivál rendhagyó módon köszöntötte a 100 éves BMW-t: a Gerry Judah által megálmodott szobor egy 1938-as BMW 328-ast, Nelson Piquet 1983-as F1 világbajnok Brabham-BMW-jét és az 1999-es Le Mans győztes V12 LMR-t „emelte magasba”. A kivétel nélkül minden látogató számára nyitott paddockban a Bernie Ecclestone tulajdonában levő (és eddig ritkán látott) Brabham-BMW-k mellett egy 1986-os Benetton-BMW büszkélkedett a nagy mennyiségben felsorakozott DTM és GT kategóriákban szereplő bajor gépek mellett. Az egykori Brabham-BMW pilóta Riccardo Patrese egy 1980-as BMW Procar M1-es kormánya mögött emelte kalapját a világszínvonalú rendezvény előtt.

Olyan különlegességeket is meg lehetett csodálni, mint a Skoal Bandit RAM-Hart 1985-ből, az 1986-os Beatrice Haas Lola-Ford, az 1988-as Arrows-Megatron, Niki Lauda 1984-es McLaren-TAG-ja (Jenson Buttonnal a cockpitben), Thierry Boutsen 1990-es Williams-Renault-ja, valamint Ayrton Senna 1991-es McLaren-Hondája. A legendás Renault versenycsapat 110 éves fennállását olyan ritkaságokkal ünnepelte, mint Szisz Ferenc 1906-os Le Mans nagydíj győztes AK modellje, az első turbó motoros RS01, valamint az 1978-1983 közötti években használt F1 turbó szörnyetegek. Fernando Alonso világbajnoki címet szerző Mild Seven Renault R25 és R26 F1 autói mellett olyan relikviákat is bemutatott a francia autógyár, mint az 1926-os 40 CV sebességrekordot szerző 9,1 literes  behemót, vagy az 1978-as Le Mans győztes Alpine-Renault A442B. René Arnoux nagyon elemében volt, több Renault-ra is rátette a kezét és „művésziet alkotott”, az esőzések alatt viszont Alonso R25-ösét használta kispadnak.

A modern F1 betontorpedók sorát a Mercedes AMG F1-es csapat által két éve használt modell nyitotta, amellyel Lewis Hamilton, Nico Rosberg és Pascal Wehrlein igyekeztek elkápráztatni a közönséget. A 2014-es F1 turbó motor hangja nagyon silánynak tűnt, nem csak az 1970-1990-es évek szörnyetegei, hanem a közelmúltban az F1-ben használt 2,4 literes V8-as erőforrások mellett is. Marc Gené a Ferrari, Jolyon Palmer és Kevin Magnussen a Renault F1 autóit izzasztották Lord March birtokán.  A közelmúlt két fontos F1 szereplője is leporolta játékszereit és megosztotta az élményt a West Sussexbe látogatókkal: Ross Brawn a 2009-es Brawn GP BGP001-est, míg Gerhard Berger Sebastian Vettel 2008-as Toro Rossóját nevezte be. A manapság a Sky F1 stábját irányító Martin Brundle tehette rá a kezét a Brawn GP autóra, amelyet Jenson Button árgus szemmel követett: a 2009-es világbajnok Brundle lelkére kötötte, ha megkarcolja azt a ritkaságot, vele gyűlik meg a baja. Nico Hülkenberg tavalyi Le Mans győzelme után ismét olyan kalandba vágta a fejszéjét, amelyre sajnos manapság nem sok F1 pilóta adja fejét: szakadó esőben egy 1925-ös 4 literes V12-es turbó motorral ellátott Sunbeam Tigerrel vágott neki a goodwoodi domboldalnak.

James Huntról a legtöbb rajangónak a McLarenes 1976-os világbajnoki év jut eszébe, valamint az angol pilóta kicsapongó életmódja, amely a bohám Hesketh évekkel fonódott össze. A Sebességfesztivál viszont olyan autókkal is megemlékezett James Hunt F1 világbajnoki címének 40. évfordulójáról, amelyről csak a legelvetemedett rajongók tudnak: az 1970-ben használt F3-as Lotus-Ford, at F2-es March-Cosworth, az 1972-es Le Mans Mirage-Cosworth, az 1973-ban Hesketh által finanszírozott Surtees F1 autó, az 1974-ben használt F5000-es Eagle-Chevrolet, valamint Hunt kedvenc utcai járgánya, egy kanári-sárga Porsche 911-es, amelyben legszívesebben kutyájával, Oscarral, kerekedett útra.

David Brabham édesapja, „Black Jack”, 1968-as Brabham-Repco BT24-esével vágott neki a Lord March birtokán található domboldalnak. Az F1-ben a Brabhammel és a Simtekkel is szereplő David az AFM-nek elmondta, hogy a Brabham csapat újraélesztésének tervével sajnos sokat nem haladt, mert a potenciális befektetők három éven belül akarnak nyereségre szert tenni és ezt az autósportban a jelenlegi gazdasági helyzetben szinte lehetetlen megvalósítani. Eredeti terveik szerint az LMP2-es kategóriában szerepeltek volna, ám a jelenleg a Porsche Carrera Kupán gondolkoznak. A Formula E-ben nincs hely és a WEC-ben található LMP3 kategória egyelőre szintén túl nagy befektetetést igényel.

A 2016-os Le Mans 24 órás verseny résztvevőit hatalmas ováció fogadta, különösen a kategória győzteseket: a Porsche elhozta a 919-es Hybrid modellt és eredeti állapotában, harci sebekkel ellátva tiszteletét tette az LMP2-es kategória győztese, az Alpine-Nissan is. A GT Proban diadalmaskodó Ford GT nagy érdeklődést keltett, főleg azért mert az 1966-1969 között a Le Mansban győzedelmeskedő Ford GT armada mellett foglalt helyet. A Porsche idei diadalának értékét az ellenfél Toyota kiváló szereplése növelte és a japán autógyár elhozta azt az autót, amelyet idén keserű 6 perc választott el az áhított, történelmi Le Mans győzelemtől.

A NASCAR világából ismert legendás Richard Childress is tiszteletét tette Goodwoodban,  unokája, Austin Dillon, 3-as RCR Chevroletét kormányozva. A legendás csapattulajdonos az AFM-nek elmondta, hogy a NASCAR-ban a különböző típusú pályák (super speedway, rövid oválpálya, Watkins Glen/Sonoma) karakterisztikájának megfelelően eltérő autókat készítenek fel és ezért egy szezonban hozzávetőlegesen 12 különböző autót használnak versenyzőnként. Így a NASCAR csapatok központjaiban évente akár 40 autó is helyet foglalhat.

A WRC-ben a VW-el  versenyző Jari-Matti Latvala az AFM-nek exkluzív interjúban elmondta, hogy a világbajnoki szereplése sajnos nem alakul úgy, ahogy szeretné, mert technikai gondokkal  küszködik. A Sebbeségfesztivált fantasztikus eseménynek tartja a finn ralisztár, habár jobban értékelte volna, ha kevesebb eső és vörös zászló szakított volna félbe a napot.

A Gymkhana sztárja, Ken Block, is felbukkant West Sussexben, hiszen az amerikai rali pilóta hatalmas népszerűségnek örvend Angliában. Ezt a tényt a Ford nagy örömmel veszi tudomásul, boldogan rábízva a  Ford Fiesta ST népszerűsítését.

A Matrix filmekből ismert Keanu Reeves mostanában az F1 berkeiben is feltűnt, ám a goodwoodi Sebességfesztiválon még inkább elemében érezte magát. Saját motorkerékpár márkájával, a 2 literes Arch Motorcycle Company ARCH KRGT1-vel, vágtathatott végig Lord March birtokán, amitől Keanu nagyon el volt ragadtatva. Ezek után a hollywoodi sztár még egy Ford Fiesta raliautóba is beült és lelkesen fejezte ki érdeklődését a ralizás iránt.

Ha már a Goodwoodban tiszteletüket tevő szupersztárokról van szó, Alex Zanardinál nagyobbat el sem lehet képzelni. Miután csodával határos módon túlélte azt a szörnyű lausitzringi Champ Car balesetet 2001-ben, az olasz Indycar bajnok visszatért a túraautók világába, futamgyőzemet szerzett és aranyérmet is nyert a 2012-es londoni paraolimpián. Talán az örök pozitív hozzáállású Zanardi példát mutathat a jelenlegi brit társadalomnak, hogy a szörnyű, fekete fellegek mögött bizony ott ragyog a nap…

Forrás: www.formula.hu – RSS