2024-től kezdődően gravel versenyek is lesznek a Magyar Kerékpáros Szövetség versenyrendszerében, miután az MKSZ elnöksége elfogadta az erre vonatkozó szabályzatot és versenynaptárat. A gravel versenyeket egy ötfordulós Magyar Kupa (MK) és egy Országos Bajnokság (OB) keretében rendezik és bonyolítják le. Ezzel hazánkban is megteremtjük a feltételeit annak, hogy profi körülmények között is lehessen gravel versenyeken indulni és készülni arra, hogy a hazai bringások egy újabb szakágban bizonyíthassanak külföldön, akár Európa- vagy világbajnokságon. A gravel szakág indulásáról dr. Princzinger Péterrel, az MKSZ elnökével beszélgettünk.
Elnök úr! Tulajdonképpen mi is az a gravel, mit kell róla tudni?
Maga a gravel szó kavicsot, sódert jelent, ebből a „gravelezés” a kavicsos, murvás úton való bringázás elnevezése lett. Egyre népszerűbb és elterjedtebb a gravel kerékpár, amely tulajdonképpen egy országúti és egy terep kerékpár kombinációja, amelyen ülve gyorsan tudunk haladni, de nem kell megijednünk akkor sem, ha elfogy alólunk az aszfalt. A túrakerékpározásban eddig is előszeretettel használtuk, többek között a BalatonBike365 keretén belül is szerveztünk már számos graveles eseményt, most pedig a hazai versenyrendszer részévé is tesszük, hiszen jól kiegészíti a szakági rendszert és versenynaptárat. Az UCI 2022 óta rendez GRAVEL EB-t és VB-t, amelynek elfogadott kvalifikációs szabályai és sorozata van. A Következő három évben már a világbajnokságok rendezési joga is oda van ítélve Belgiumnak, Franciaországnak és Ausztráliának. A nemzetközi trenddel összhangban immár itthon is szabályozott keretek közé kerül a műfaj, fel lehet készülni ezekre a megmérettetésekre.
Mi kell egy új szakág elindításához? Kikkel tervezik az indulást?
Magyarországon működött már egy öt futamból álló sorozat, az MKSZ versenyrendszerén kívül, „KLND” sorozat néven. A sorozat szervezőivel dolgoztuk ki az MKSZ versenyekre vonatkozó versenyszabályzatot. Az előkészítő munkában részt vett Vízer Barnabás, Gangel Marcell, Szilasi László, Márkus János, Cser Gábor, Takács Tamás és jómagam. A szabályzat szövege tulajdonképpen az UCI előírásainak átültetése a hazai szabályozásba, ami kiegészült a KLND sorozatban egységesen alkalmazott részletszabályokkal, illetve az OB-ra és az utánpótlás (UP) korcsoportra vonatkozó speciális rendelkezésekkel.
Milyen infrastruktúra szükséges hozzá akár az edzés, akár a versenyzés terén?
Az infrastruktúra adott, nem igényel mást, mint a mountain-bike, az országút vagy a terepkerékpár versenyek. Az egyetlen szigorú szabály, hogy a teljesítendő táv legalább 60%-át murvás- vagy földúton kell vezetni, és értelemszerűen legfeljebb a versenypálya 40%-a lehet a szilárd burkolatú út. Az új szakág elindításának sportszakmai előkészítésének koordinációjával Márkus Jánost, a technikai feladatokkal Gangel Marcellt bízta meg az elnökség. Feladatuk a sorozat egységes, színvonalas lebonyolításának és kommunikációjának megszervezése. Az MKSZ kommunikációs felületeit szükséges bővítenünk az új szakággal, illetve meg kell találnunk a versenynaptárban a fent említett versenyek időpontjait úgy, hogy azok más eseménnyel lehetőleg ne ütközzenek.
Lesznek-e kifejezetten gravel versenyzők, vagy ez beépül az országúti-, monti-, cross riderek programjába?
2023-ban a világbajnokságot egy bizonyos Matei Mohoric nyerte, a negyedik helyen Valverde végzett, van Aert edig nyolcadik lett. Ez is azt jelzi, hogy kifejezett gravel versenyző, sem szövetségi kapitány, nincs válogatott keret és nincsenek kizárólag a gravel szakágban érdekelt klubok. Bármely versenyző indulhat a megfelelő korcsoportokokban (U19-től felfelé) és bármilyen típusú, két függetlenül működtetett fékkel rendelkező kerékpárt használhat. Gravel, cyclocross kerékpár, mountain bike, hibrid kerékpár stb. használható, a tandem, fekvőkerékpárok és időfutam kerékpárok kivételével, illetve a gravel versenyen e-bike-ot nem lehet használni. A versenysorozat kiváló kiegészítő felkészülési lehetőséget biztosít a kerékpárosaink számára az olyan időszakokban is, amikor egyébként kevesebb versenyzési lehetőségük lenne. E mellett azt reméljük, hogy ezzel a versenyformával meg tudunk szólítani olyan amatőr vagy szabadidős kerékpárosokat is, akik egyébként a többi szakág versenyein jellemzően nem szoktak indulni, de a teljesítménytúráknál nagyobb kihívást keresnek.
A Szövetség 2024-es versenynaptára szerint mikor indulnak a gravel versenyek?
A terveink szerint április 13-án lesz az első Magyar Kupa futam a Mátrában, majd ezt követően szeptemberig zajlanak a futamok, a nyáron egy, előre láthatóan Balaton-felvidéken tervezett Országos Bajnoksággal kiegészülve.
Részleteket az alábbi oldalon és hamarosan a versenynaptárban olvashatnak:
Magyar Kerékpáros Szövetség