Egy nap alatt óriásit fordult a világ Max Verstappennel. A tizennyolc éves holland igazi élcsapat versenyzőjének mondhatja magát, miután átvette Danyiil Kvjat helyét a Forma–1-es Red Bull-istállóban. A miértekre Wéber Gábor segítségével kerestük a választ.
Majer Dániel • Max Verstappen pár nappal a tizenhetedik születésnapja után Forma–1-es nagydíjhétvégén vehetett részt. 2014–ben a Japán Nagydíj szabadedzésén ülhetett a Toro Rosso kormánya mögé. Tavaly minden idők legfiatalabbjaként már teljes értékű versenyzővé léptették elő, és élete második futamán pontot is szerzett. A Red Bull bejelentése – miszerint ő váltja Danyiil Kvjatot az energiaitalosok első számú csapatában – pedig jó lehetőséget teremt, hogy ő legyen a Forma–1 történetének legfiatalabb futamgyőztese, és később akár a világbajnoka is. Mindkét rekordot Sebastian Vettel tartja, előbbit 21, utóbbit 23 évesen állította fel.
Na, de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük, mi vezetett a hirtelen jött váltáshoz.
Fontos tudni, hogy a Toro Rosso- és a Red Bull-csapat, mint az a névből következtethető, a bikás energiaital-gyártó cég tulajdonába tartoznak. Az ő versenyzőnevelő programjuk utolsó lépcsőfoka a Red Bull olasz nevén futó kiscsapat, amely az utánpótlás-szériákon túljutó fiatalokat bedolgozza a Forma–1-es közegbe. A Toro Rossónál maximum két-három évet tölt el a pilóta, s ha ez idő alatt nem győzi meg a vezetőket arról, hogy érdemes felvinni az anyacsapatba, útilaput kötnek a talpára.
„A Red Bullt ismerve nem volt meglepő a drasztikus, de érthető lépés. Az utánpótlásprogramjuknak ez a sajátossága. Amíg valaki benne van, előnyt élvez a többi feltörekvő fiatallal szemben, gyorsabban lépdelhet előre a ranglétrán, és jobbak a lehetőségei is. Hátulütője viszont, hogy ha nem fejlődik az elvárt ütemben, könyörtelenül megválnak tőle” – foglalta össze a helyzetet Wéber Gábor, Forma–1-es kommentátor, szakújságíró.
Kvjat idei teljesítménye jócskán hagyott kívánnivalót maga után, a mélypont a legutóbbi nagydíjon, Oroszországban jött el. A verseny rajtját követő ámokfutásával kiütötte Sebastian Vettelt, közben tönkretéve csapattársa, Daniel Ricciardo és a Toro Rossós Sainz futamát is. Sokan úgy gondolják, lényegében emiatt cserélték le Verstappenre. Wéber Gábor másképp látja: „Nem hiszem, hogy ez lenne az egyedüli ok. A korábbi futamokon sem teljesített jól, átlagosan hét tizeddel volt lassabb a csapattársánál. Ha most nem történik ez, maximum elodázták volna egy ideig a helycserét.”
Felmerülhet a kérdés: a Red Bull Racing utánpótlásprogramjának feje, a kíméletlenségéről híres Helmut Marko, futballhasonlattal élve miért csak a tartalékok közé száműzte Danyiil Kvjatot ahelyett, hogy végleg ajtót mutatott volna neki? Wéber Gábor szerint erre az időpont a magyarázat: „Év közben nem akarták kettévágni a pályafutását, év végén valószínűleg más lett volna a helyzet. De már nagyon nagyot kellene teljesítenie ahhoz, hogy visszakerüljön az egyes számú csapatba.”
Max Verstappenben szinte mindenki a száguldó cirkusz jövőjének egyik meghatározó alakját látja, a szerződése 2017 végéig szól az energiaitalosokkal, de állítólag a Ferrari és a Mercedes is szemet vetett rá. „Azt pletykálják, a szerződésében szerepel az a kitétel, miszerint ha a nagycsapat nem tart rá igényt, szabadon mehet bárhová. Nyilván az elején könnyebb dolga lesz, mert nem várják el tőle, hogy a neki új autóval Ricciardo nyakán lihegjen. Idővel azért persze a Kvjat által nyújtott teljesítmény lesz a mérce, azt kell felülmúlnia. Fontos kiemelni, hogy ez most nem Verstappen alkalmasságának próbája, sokkal inkább arra kíváncsiak, milyen gyorsan rázódik bele az új kihívásba. Fel akarják építeni, és be akarják betonozni, hogy náluk versenyezzen.”
Az ifjú holland gyorsasága és rátermettsége már az eddigi rövid pályafutása során is nyilvánvalóvá vált. Hogy fel tud-e nőni a feladathoz és képes lesz-e felvenni a harcot az élmezőnnyel, alig több mint egy hét múlva a barcelonai Spanyol Nagydíjon kiderül.