Hungaroring: Valós környezet a szimulátorok helyett

image

Ez év szeptemberétől a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum kínálatában is elérhető a díj ellenében szállítási feladatokat végző tehergépkocsi- és buszvezetők számára kötelezően előírt szakmai továbbképző tanfolyam.

A mogyoródi tanpálya legújabb programjának elméleti része minden pontjában megfelel a hazai előírásoknak, míg a gyakorlati részében csúszós pályánkon, biztonságos körülmények között, valós vészhelyzeteket produkálva tudják tovább képezni a gépjárművezetőket.
Szeptembertől egy új és érdekes szakasz kezdődött el az éppen 13. éve üzemelő Groupama Garanciahungaroring_tanpalya.jpg Vezetéstechnikai Centrumban, ahol immár a díj ellenében szállítási feladatokat végző hivatásos tehergépkocsi- és buszvezetők is részt vehetnek a számukra kötelezően előírt szakmai továbbképző tanfolyamokon.
„A továbbképzési képesítés megszerzéséhez kötelező az ötévenkénti szaktanfolyami részvétel, ennek időtartama 35 óra. A továbbképzés elméleti tantárgyai megegyeznek az alapképesítésnél ismertetettekkel. A képzés további részét alkotja egy három órás konzultáció és egy 2 órás járművezetési gyakorlat az erre a célra kialakított speciális tanpályán, olyanon, mint amilyen a Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrum is” – árulta el a képzéssel kapcsolatban Urbán György, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke.
A szakember kijelentette, az alapképesítés megszerzésének kötelezettségét azokra a gépjárművezetőkre kell alkalmazni, akik a 91/439/EGK irányelv szerinti D1, D1+E, D, D+E kategóriájú vezetői engedélyt 2008. 09. 09-e után, vagy a C1, C1+E, C, C+E kategóriájú vezetői engedélyt 2009. 09. 09-e után szerzik meg. Az elméleti oktatás és vizsgáztatás immár kiegészül a gyakorlati résszel, amelynek egy igen fontos részét alkotja a speciális tanpályás vizsga.
hungaroring_tanpalya001.jpgUtóbbi azért nagyon fontos ebben a képzésben, mert a veszélyhelyzetek létrehozására alkalmas vezetéstechnikai tréning nagymértékben hozzájárul a gépjárművezetők technika kezeléséhez rendkívüli körülmények között” – fogalmazta meg a lényeget az NKH első embere.
A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum minden tekintetben megfelel az előírt alapkövetelményeinek, így immáron elkezdődhetett a mogyoródi tanpályán is a továbbképzése a díj ellenében szállítási feladatokat végző tehergépkocsi- és buszvezetők számára.

„Ez egy kivételes lehetőség a tanpálya számára, és az itt elérhető szolgáltatásokat szeretnénk az oktatás, a képzés illetve a továbbképzések rendszerébe bevonni. Ennek elérésében nagy segítséget kaptunk a hozzánk hasonlóan a biztonságos közlekedés elkötelezett hívétől, az új névadó szponzorunktól, a Groupama Garancia Biztosító Zrt.-től. Hiszünk abban, hogy a rendőrséggel összefogva komoly eredményeket érhetünk a közúti közlekedés biztonságosabbá tételében” – közölte Gazsi Júlia, a Vezetéstechnikai Centrum ügyvezető igazgatója.
A GKI képzés beindítását a mogyoródi tanpályán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Országos Rendőr Főkapitányság is támogatta. Nem véletlen, hogy idén 50 millió forintos ráfordítással többek között új aszfaltot és műgyanta réteget kapott az a lejtős pálya is, amelyen a továbbképzés is folyik majd.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Belügyminisztérium közösen elkészítette a 2011-2013. évekre vonatkozó középtávú közlekedésbiztonsági programját, a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramot is. A dokumentum több kiemelkedő jelentőségű feladatot határoz meg: a korszerű közlekedésre nevelés kialakítását, a járművezető-képzés rendszerének teljes megújítását, az aktív kormányzati hozzájárulást a biztonságos közlekedéshez szükséges ismeretszint fejlesztéséhez, akár kommunikációs és felvilágosító kampányok indításával.hungaroring_tanpalya002.jpg
„A szabálysértések szigorúbb és hatékonyabb szankcionálásán túl biztonságosabb közúti infrastruktúra kiépítésével, az intelligens technológiák ösztönzésével és hatásos szemléletformálással és a hungaroringi Vezetéstechnikai Centrumban immár elkezdődött továbbképzések segítségével kell alacsonyabb szintre szorítanunk a halálos közúti balesetek számát” – hangsúlyozta Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára.

A politikus elmondta, célzott forrásmennyiséget különítenek el személysérüléses balesetek megelőzését elősegítő infrastruktúrafejlesztésekre, közlekedésbiztonsági beavatkozásokra az Új Széchenyi Tervben. A vasúttársaságok és közútkezelők javaslatai alapján rangsorolt fejlesztések 50 milliárd forintból valósulhatnak meg.
Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője a rendőrség támogatásáról biztosította a továbbképzéssel kapcsolatban a Vezetéstechnikai Centrum szakembereit, és reményét fejezte ki, hogy az itteni munka jelentősen hozzájárul majd a közlekedés biztonságosabbá tételéhez. Ugyanez a véleménye Herczig Norbertnek.
„Remélem, mind többen próbálják ki, méretik meg magukat a mogyoródi tanpályán biztonságos körülmények között. Az ellenőrzött módon megszerzett gyakorlat számos baleset elkerülésében hasznosulhat majd a hazai utakon” – közölte a rali-szakág 2009-es abszolút magyar bajnoka, aki a civil életben egy szállítmányozási cég ügyvezetője. Herczig Norbert el is határozta, hogy sofőrjeit mindenképpen beíratja a tanpályán egy vezetéstechnikai kurzusra.