Formula-E
2016. augusztus 29. hétfő, 20:04
Doningtonban megtette első próbaköreit az önjáró versenyautó, Lucas di Grassi pedig beleült, hogy ne csináljon semmit, mindössze testközelből megmutassa, hogy hogyan száguld egy gép saját magától.
Az elmúlt héten nem csak a Formula-E tesztelt Doningtonban, hanem hamarosan induló betétsorozata is nagy lépést tett a megvalósulás felé. 2015 végén jelentette be az elektromos sorozatot irányító Alejandro Agag, hogy a mesterséges intelligencia kifejlesztésében élen járó Kinetik céggel közösen egy forradalmian új bajnokság elindításán fáradoznak, amelyben önmagukat vezető autók fognak versenyezni egymással.
A brit pályán első alkalommal próbálták ki élesben a Roborace prototípusát, amely egyelőre csak a belsőségeket tekintve rendelkezik a végleges modell paramétereivel, külsőleg nagyban eltért attól. A végső dizájnnal ellentétben ez tartalmaz egy zárt pilótafülkét, az ott található kormány és pedálok segítségével pedig az autó manuálisan is vezethető, de átkapcsolható azt automata vezérlésre is. Erre a megoldásra azért volt szükség, hogy a csapatok és versenyzők testközelből megtapasztalhassák az önjáró versenygépek működését.
Lehetősége volt erre Lucas di Grassinak, a Formula-E idei bajnoki címéről az utolsó futamon eleső, 2010-ben az F1-et is megjárt brazil pilótának is, aki egy videót is készített erről a különleges tapasztalatról.
„Most először fogom vezetni a mesterséges intelligenciával működő autót – azaz nem is fogok semmit csinálni, csak ülök és lazítok, miközben figyelem, hogy hogyan működik” – mondta a brazil, mielőtt teljes versenyfelszerelésbe öltözve beült volna a járműbe.
„Ilyen különös érzésben még sohasem volt részem” – ecsetelte utólag. „Amikor ugyanis mi magunk vezetünk, akkor tudjuk, hogy mikor fogunk fékezni, így erre fel is készítjük magunkat. Ez az autó itt meglehetősen gyors, és nagyon furcsa, hogy egyszerűen csak bíznunk kell valamiben, ami nincs is ott – pedig mégis ott van, és vezet helyetted!”
A végleges autók az alábbi képen látható módon fognak kinézni, és 300 km/óra feletti csúcssebességre lesznek képesek. A tíz csapattal és húsz autóval induló első szezon várhatóan 2017 első felében startol majd el a Formula-E által látogatott városi helyszíneken.