A 14 éves Laczkó Máté nyerte a német ADAC KTM Junior-kupát, a gyorsasági-motorversenyzés egyik kiemelkedő utánpótlás-viadalát. Az MW Performance versenyzője a sorozat utolsó, hockenheimi állomásán biztosította be a bajnoki címét, mindjárt az első szezonjában.
Majer Dániel • Laczkó Máté jelenleg a hazai gyorsaságimotoros szakág talán legkiemelkedőbb versenyzője. Tizennégy évesen megnyerte a rangos KTM Junior-kupát Németországban, többször a sportág királykategóriájának számító MotoGP betétversenyein bizonyítva.
Máté három évesen kapta első motorját, öt évesen pedig már az első versenyén indult, PW50-es mini motorral. Tavaly váltott nagyobb gépre, és rögtön két sorozatban, az újonnan létrehozott, magyar Supermoto-kupában és az Alpok Adria-kupa moto3-as géposztályában is bajnok lett. Ezután a családjával úgy döntött, hogy 2016-ra az ADAC Junior-kupa a legjobb hely neki a fejlődéshez. „Nagyon erős és népes mezőny indul, valamint a KTM RC 390-es kupamotort is nagyon kedvelem” – mesélt döntésének fő okairól a sorozat honlapjának.
A német juniorbajnokságot egyértelműen azzal a céllal hozták létre 1993-ban, hogy segítsék a gyerekek mini motorról a nagyra átszokását, és felkészítsék őket a még komolyabb géposztályokra. Arra kiváló a KTM némileg versenyzéshez igazított, egyhengeres, négyütemű, 38 lóerős utcai motorja. A versenyeket a szervezők a gyorsaságimotoros, a superbike és a hosszú távú világbajnokság és a német gyorsaságimotoros bajnokság betétfutamaként rendezik, hogy a fiatalok a sportág krémjének szeme láttára fejlődhessenek. Olyan német kiválóságok kezdték itt pályafutásukat, mint Steve Jenkner, Reinhard Stolz, Klaus Nöhles, vagy a korábbi világbajnok Jörg Teuchert, a legnagyobb név pedig egyértelműen a jelenleg a gyorsaságimotoros világbajnokság Moto 2-es géposztályában versenyző, 2005-ös 125 köbcentiméteres világbajnoka svájci Thomas Lüthi volt.
A magyar motoros a Superbike-világbajnokság betétfutamán, a hollandiai Assenben indította a szezont, és saját magát is meglepve a második helyen végzett élete első versenyén a sorozatban. Két héttel később következett a Superbike IDM, azaz a német gyorsaságimotoros-bajnokságon tartott második versenyhétvége a Lausitzringen, amelyet bukás miatt pont nélkül zárt. Javítania több mint két hónapos szünet után júliusban, a szezon egyik legfontosabb állomásán, a gyorsaságimotoros-világbajnokság németországi betétfutamán, a Sachsenringen tudott, ahol a tizenharmadik helyről indulva nyolcadikként zárt a rendkívül népes, 42 fős mezőnyben. A széria másik magyarja, a H-Moto Team színeiben versenyző, az első két viadalon két nyolcadik helyet szerző Kovács Bálint az előkelő ötödik rajthelyről indulva a tizenharmadik pozícióban zárt.
A folytatásra augusztusban, szintén a gyorsaságimotoros-vb versenyhétvégéjén, az ausztriai Red Bull Ringen került sor, ahol a szezonban először két, egy szombati és egy vasárnapi futamon állhattak rajthoz a fiatalok. Kovács ismét villogott a kvalifikáción, harmadik időt motorozott. A tizedik helyről startoló Laczkó azonban ezúttal is jobbnak bizonyult nála a futamokon, az elsőn a negyedik, a másodikon a harmadik helyen ért célba, utóbbin mindössze 128 ezredmásodperccel a győztes De Bruin, 77 ezreddel a második Overbeeke mögött. Kovács előbb ötödikként, majd tizenharmadik végzett.
Két héttel később ismét duplafutamos hétvége következett, ezúttal a hosszútávú-világbajnokság oscherslebeni versenyén. A sorozat utolsó előtti állomása sorsdöntőnek bizonyult. Máté az első futamban bajnoki riválisa, Jan-Ole Jähnig mögött tizenöt másodperccel lemaradva, a második helyen végzett. A második versenyen is hasonlóan alakultak a dolgok, a német ismét vezetett Laczkó előtt, a hirtelen eleredő eső azonban megtréfálta, elesett. A magyar fiúnak a csapata rögtön jelezte a boxból: nem kell mást tennie, csak célba érni, és átveheti a vezetést a pontversenyben. Máté nem is hibázott, 119 pontjával az élre állt, öt ponttal előzve a németet a mindent eldöntő utolsó hétvége előtt.
Hockenheimben, a német gyorsaságimotoros-bajnokság betétversenyén a bajnoki csata végül elmaradt, Jähnig már az első körben elesett, és noha folytatni tudta, a mezőnyön átvágva is csak ötödik lett, messze lemaradva az élbolytól. „Láttam, ahogy bukik, és onnan már csak arra gondoltam, hogy semmit se kockáztassak, tiszta versenyem legyen” – mondta Máté. A kockázatmentes motorozás ellenére kishíján így is megnyerte a futamot, a svájci Lee Doti azonban végül 0,274 másodperccel megelőzte, ezért be kellett érnie a második hellyel. Örömét azonban az sem rontotta, elvégre az első szezonjában a KTM Junior Kupa bajnoka lett. A másik magyar, Kovács Bálint összetettben a hetedik helyen zárta a szezont.
„Remélem, ez az eredmény segít továbblépni a moto3-as géposztályba, ugyanakkor realistának kell maradnom. Egyelőre nem tervezem, hogy holnaptól Valentino Rossi ellen csatázom a világbajnokságon, de természetesen az az álmom, és egy napon el is szeretnék jutni a MotoGP-be” – nyilatkozta Máté.
Jövőre a gyorsaságimotoros-világbajnokság legkisebb géposztályának előszobája, a Red Bull Rookies Cup a célja, valamint a szintén moto3-as versenygépeket felvonultató ADAC Észak-Európai Kupa.