Remek eredménnyel indította a 2011-es Silk Way Rally-t a kamionos kategória egyetlen magyar indulója, a Qualisport: a Kovács Miklós – Czeglédi Péter – Tóth Tamás hármas az esős, sáros nyitányt a 16. pozícióban zárta a Scaniával.
Kulikovó mezeje immáron több okból is történelmi helyszínnek számít: 1380-ban Dimitrij Donszkoj moszkvai nagyherceg itt, Lipeck közelében fékezte meg az előrenyomuló mongol Arany Hordát, mostantól pedig a 2011-es Silk Way Rally első szelektív szakaszának rajtjáról is emlékezetes marad a csatamező.
Vasárnap innen vágott neki a 261 kilométer hosszú első menetnek az autós-kamionos mezőny, amelynek a szakadó esővel és az óriási sárral is dacolnia kellett. A terep rendkívül komoly próba elé állította még a legnagyobb ászokat is: a Dakar-király Stephane Peterhansel például az X-Raid Mini műszaki gondjai miatt volt kénytelen hosszasan rostokolni.
A Qualisport-egység az előzetes terveknek megfelelően visszafogott tempóval kezdett és ennek meglett az eredménye: 4 óra 8 perc 56 másodperces idejükkel a 16. helyen végeztek a 35 kamiont számláló kategóriában, s olyan sztárokat is maguk mögé utasítottak, mint például a De Rooy-Ivecóval induló 2007-es Dakar-győztes Hans Stacey.
A magyar egység 46 perc 34 másodperccel volt lassabb az élen záró tavalyi győztesnél, a Kamaz rettegett gyári csapatának ifjú kiválóságánál, Eduard Nikolaevnél. A tatárföldi gyártó egyébként az előzetes várakozásoknak megfelelően dominálta a hazai verseny első felvonását, a kék monstrumok kisajátították az első öt helyet.
„Tartottunk a sáros tereptől, de szerencsére nem okozott gondot. Itt-ott szűk volt a pálya, így többször is kénytelenek voltunk vonatozni. Az egyik ellenfelünk fel is tartott bennünket körülbelül húsz kilométeren át, amit nem éreztünk sportszerűnek. Egy kisebb gyomorproblémát és egy fékcső-gondot leszámítva minden jól alakult: az én bajomat egy szénszavas üdítő, a Scaniáét pedig a főszerelőnk, Csonti orvosolta rövid idő alatt. A nap talán legérdekesebb mozzanata egy gázlón való átkelés volt: mivel lehúzva maradt az ablak, Péter és én is vettünk egy zuhanyt a kabinban” – nyilatkozta a Qualisport pilótája, Kovács Miklós.
Czeglédi Péter navigátor így értékelt: „Őszintén szólva ezt hívják terepralinak! Annyira élveztem a mai napot, hogy akár most azonnal nekivágnék újra egy ilyen szakasznak. A homokot és a dűnét leszámítva minden volt, amitől csak jó lehet egy verseny. Olyan volt, mintha összegyúrtuk volna a magyar bajnokság legjobb helyszíneit, mindenből jutott egy kicsi. Kemény és élvezetes volt, biztos vagyok benne, hogy minden navigátort alaposan megdolgoztatott” – fogalmazott a másodpilóta.
Tóth Tamás szerint a kisebb fékcső-problémát leszámítva a Scania jól teljesített: „Sajnos nem csak a javításhoz szükséges perceket veszítettük el, mert többen is visszaelőztek bennünket, de úgy érzem, hogy a kamion nagyon jól viselkedik. Bízom benne, hogy ez a továbbiakban is így marad” – értékelt a Qualisport vezető szerelője.
Robbantott az autós kategória magyar egysége, az Opel Dakar Team párosa, Szalay Balázs és Bunkóczi László is, akik a szédületes eredménynek mondható 6. helyet szerezték meg a nemzeti színekbe öltöztetett Antara RR-rel. Az autósoknál egyébként meglepetés született: a legjobb időt a Nissannal induló orosz Alexandre Zheludov szerezte meg, maga mögé utasítva az X-Raid BMW-vel száguldó lengyel ászt, Krzysztof Holowczycot, valamint a G-Force két helyi fenegyerekét, Boris Gadasint és Vadym Nesterchukot.
A hét napon át tartó, közel négyezer kilométeres, Szocsiban záruló összecsapás hétfőn Lipeck és Volgograd között a leghosszabb nappal folytatódik. 365 kilométernyi összekötő után a versenyzőkre 484 kilométernyi szelektív vár: a szervezői előrejelzés szerint a táv zöme sziklás terepen kanyarog, de lesznek dűnés és gyors részek is.
Forrás: Qualisport