Turán Frigyes mérlegel. A lehető legtöbb versenygépet kipróbálja, hogy azután a tapasztalatait összegezve eldönthesse, milyen autóval vág neki a rali országos bajnoki sorozatnak. A Synergon Turán Motorsport versenyzője legutóbb a Prodrive-nál, vagyis a gyári Subaru-csapatnál vendégeskedett Angliában, ahol az új N-csoportos versenygépet (N2010) tesztelte.
– Hogy kerültél a Prodrive-hoz?
– Az összes lehetőséget meg akartam nézni, s Leitgeb Jánosnak köszönhetően, meghívtak egy tesztre. Jópofa volt, félig-meddig olyan, mintha gyári versenyző lennék. Odahoztak egy tökéletesen felkészített versenyautót, beállítottuk az ülést és már mehettünk is.
– Milyen idő volt?
– Havas-latyakos, tehát nem éppen ideális a tesztre, de az első benyomást megszerezhettem. Arra jutottam, hogy az autó egyáltalán nem hasonlít arra, amit eddig N-csoportosként próbáltam, inkább a korábbi A-s Mitsubishimmel tudtam párhuzamba állítani a karakterisztikáját. Persze, motorerőben nem olyan, de az 580 Nm-es nyomaték elég komollyá teszi.
– Hogy zajlott maga a teszt?
– Percre pontosan megjelentek az előre egyeztetett időpontban, s lehetett menni körülbelül tizenöt-húsz percet az autóval, miközben a tesztpilóta ott ült mellettem és folyamatosan próbált tanácsokkal ellátni. Már eleve jó hangulatban érkeztünk meg a Birminghami Autoshow-ról, az értékes tapasztalatok pedig csak növelték az elégedettséget.
– Ezek szerint meggyőzött az autó?
– Meggyőző volt, az tény és most azt próbáljuk kitalálni, vajon mennyi esélye lenne itthon a Super2000-esekkel szemben. Szerintem száraz aszfalton valószínűleg elmarad mögöttük, de murván és vizes aszfalton jobbnak kell lennie. A végső döntést azonban még nem hoztuk meg, előtte kipróbáljuk az Evo10-es Mitsubishit és egy S2000-est is, hogy legyen összehasonlítási alapunk. Azután összevetjük az árakat és a tapasztalatokat…
– Szentségtörés az anyagiakról kérdezni?
– Dehogyis! Az S2000-es egyértelműen többe kerül – majdnem annyiba, mint egy WRC. Igen ám, de az N-essel nem biztos, hogy lehet bajnoki címet szerezni, márpedig nekünk az lenne a célunk, hogy azért küzdjünk. Szóval nehéz helyzet. Ráadásul, ha az N-est választjuk, valószínűleg el tudunk indulni két-három-négy külföldi futamon is, ami pedig nagyon motivál.
– Milyen versenyekről lenne szó?
– Van egy ajánlatunk a Bozian-csapattól, hogy esetleg próbáljuk ki magunkat WRC-vel a világbajnokságon, de annak azért kevés a realitása. Valószínűbb, hogy N-csoportos autóval megyünk egy-két vb-futamot, esetleg IRC-viadalt. De bármennyire is vonzanak a külföldi megméretések, a hazaiak legalább annyira, hiszen itthon is nagyon szeretünk versenyezni.
– Kihívást jelent, hogy az új szabályoknak köszönhetően valószínűleg jóval kiegyensúlyozottabb lesz a mezőny, több lesz a győzelemre esélyes páros?
– A sok jó ellenfél mindig motiváló. Nekünk WRC-pilótáknak szerintem azt kellett elfogadni – ami nem volt könnyű -, hogy egy olyan autóval kell mérkőznünk ezentúl, amellyel nincs tapasztalatunk. Nem is a vezetéstechnikára gondolok itt, hanem inkább arra, hogy ha bérelt autóval versenyzünk, el kell fogadnunk az autó teljesítményét és kevesebb időt tudunk fordítani a tesztelésekre is. No meg aztán az is fontos, hogy a technikai bizottság a sarkára álljon, hogy tényleg betartassa a szabályokat mindenkivel, hogy ne lehessen ügyeskedni. Mert akkor és csakis akkor bizonyul majd jó döntésnek ez a szabályváltoztatás. Akkor komoly harcokra számíthatunk a futamokon és ebből a nézők fognak a legtöbbet profitálni.
A Synergon Turán Motorsport sajtóközleménye
XLsport – Forrás: Klein Péter – Just Creative