Kockásodunk: Jerez, az első megtett kilométerek

image

Még 35 nap… Még öt hét van az első futamig. Egy jó hónap múlva elrajtol az Ausztrál Nagydíj, a V8-asoktól lesz hangos Melbourne, az én hangomtól pedig a lakás. De nem kell várnunk addig, a héten már enyhíthettük egyre erősödő elvonási tüneteinket, mert Jerezben teszteltek a csapatok.

Megindult az élet a kockás zászló háza táján, a téli szünet végéhez érve felgyorsulnak az események. Míg a pilóták edzenek a legjobb edzőtáborokban, a mérnökök a gyárban elkészültek az új autókkal. A múlt héten ráléptünk a gázra és az autóbemutatókkal kezdetét vette a száguldás. Lett új Lotus, Caterham és Red Bull, de a legtöbb felhajtás mégis az agresszívra sikerült Ferrari körül volt.

 A csapatok már a múlt hétvégén elutaztak a spanyolországi Jerezbe. Nem mindenkinek volt zökkenőmentes az odaút, egyrészt a hideg idő, és a havazás, mésrészt a nagy köd nehezítette a csapatok dolgát. A Red Bull sem volt túl szerencsés, ugyanis az első nap csak késve érkeztek meg az új alkatrészek az RB8-ashoz, mivel a köd miatt az azokat szállító repülőgépet átirányították egy másik reptérre. De mindezek ellenére semmi sem állíthatta meg a közelgő tesztet, kedden belecsaptunk a lecsóba.
 
A jerezi tesztpálya

A 4.428 km hosszú versenypálya Spanyolország déli részén, Jereztől nem messze található. 13 kanyar van az 1985. december 8-án megnyitott aszfaltcsíkon, ahol jelenleg Michael Schumacher tartja a rekordot 1:15:650-nel. 1986-ban rendezték meg itt az első Spanyol Nagydíjat, amit Ayrton Senna nyert meg a Lotus-Renault-val, de 1990-től átkerültek a futamok Barcelonába.

Sennáról egyébként egy sikánt is elneveztek itt, ez a mai Senna-kanyar. 2005-ben új aszfaltborítást kapott, de mivel a kevésbé népszerű pályák közé tartozik, csak tesztelésre használják a csapatok.

Arra viszont tökéletes. Az első szektorban ultragyors kanyarokkal kezdhetnek a pilóták, majd a középsőben már egy kicsit lassíthatnak, végül a harmadik szektor lassú sikánja és alacsony kanyarjai teszik igazán élvezetessé a vezetést. Tökéletes hely az aerodinamiai teszteléshez is (ez az elmúlt években egyre jobban előtérbe került), amit erősít az aszfalt keresztirányú dőlése is.
 
A héten Spanyolországban tiszta idő volt, bár ehhez elég hűvös társult. Reggelente alig volt pár fokkal fagypont fölött a levegő hőmérséklete, napközben viszont 15-20 fokig is emelkedett. Az aszfalt is hideg volt legtöbbször, ami megnehezítette a csapatok dolgát. Csapadék nem volt, így az esőgumik a bokszban maradtak.

A csapatok és a tesztelők
 
Nem minden csapat vett részt az első kollektív tesztlehetőségen. Bár az új autók már többnyire elkészültek, voltak olyanok, akiknek rövidnek bizonyult a téli időszak. A Mercedes gyári csapata például csak február 21-én fogja bemutatni az új autót, addig a régi, 2011-essel vettek részt a mókában a héten.

A Marussia – tavaly még Virginnek hívták – sem áll a helyzet magaslatán, ők majd csak a harmadik tesztalkalommal fognak pályára gurulni, most el sem jöttek. A HRT pedig szintén a tavalyi modellt porolta le, ők is nagyon elcsúsztak az idővel, második pilótájukat is csak egy hete nevezték meg, Narain Karhikeyan személyében.
 
A Red Bull mindkét pilótájának, Webbernek és Vettelnek is adott két-két napot, hogy kipróbálhassák az új RB8-ast. A McLarent Button és Hamilton is tesztelhette, míg a Ferrari F2012-esét az első két nap Felipe Massa, a második két nap pedig Fernando Alonso hajthatta.

A Lotus E20-asát elsőként a visszatérő Kimi Raikkonen vette kezelésbe, majd csütörtökön és pénteken a háttérbe szoruló Romain Grosjean is beleülhetett. A Force Indiát Paul di Resta és Nico Hulkenberg is vezethette, de a csapat új tesztpilótája, Bianchi is lehetőséget kapott csütörtökön. Ezt gyorsan el is játszotta, a gumifal fogta meg, így az egész napukat hazavágta, mivel nem volt másik alkatrész.

Kobayashi és Perez a Sauberrel, Ricciardo és Vergne a Torro Rossoval játszhatott két-két napot, a kedd reggel bemutatott Williamsbe pedig Pastor Maldonado és Bruno Senna ülhetett. A Caterham is villogtatta zöld csodáját a héten, Jarno Trulli és Heikki Kovaleinen karmai között.

A tavalyi Mercedest Rosberg és Schumacher is vezethette, bár csak három napig, a HRT-ben pedig Pedro de la Rosa körözhetett két napon át.
 
Tizenötezer kilométer Pirelliken

Majdnem 15 ezer kilométert tettek meg a négy napos verseny alatt a pilóták a Pirelli abroncsain. A gumiszállító értékelte az első kollektív teszt eredményeit.
 
Az első közös tesztre a Pirelli 1176 abroncsot biztosított a csapatoknak, hogy a jerezi pályán körözzenek négy napig. Összesen 3380 kört tett meg 23 pilóta. A héten 14,949 kilométert mentek, ami nem mondható kevésnek még annak ellenére sem, hogy a Ferrari pénteken 39, míg a Red Bull csak 2 körrel járult ehhez hozzá.

Az új fehér P Zero közepes keverékű abroncsokat használták a legtöbbet a versenyzők Spanyolországban. 91 szettet nyúztak el, ami 1776 körre volt elég. Ez vitte a pálmát. A képzeletbeli Pirelli-dobogó második fokára a sárga jelzésű P Zero került. A lágy keverékű gumikat 57-szer rakták fel és 1010 kört futottak vele.

A legkevesebbet az ezüst csíkosat szerelték, 33 szett fogyott belőle és 594 körig volt jó. Ezeken kívül még a zöld és kék festésű Pirelli abroncsok is Spanyolországban voltak, de mivel az idő száraz és hideg volt, ezért ezekre nem volt szükség. Talán majd Barcelonában.
 
A heti teszten Kimi Raikkonen futotta a legjobb időt az első napon a fehér jelzésű P Zero-n, 1:19:670-nel nyert, annak ellenére, hogy két év után most ült először Forma-1-es autóban. A második és a harmadik napon egyaránt a Mercedes vitte a pálmát a gyorsaság szempontjából – bár tudjuk, hogy ez nem sokat számít az autók erősorrendjének megítélésében -, szerdán Michael Schumacher a keménykeverékű ezüstökön 1:18:561-et futott, csütörtökön Nico Rosberg a sárga jelzésű lágyon 1:17:631-et, ami a négy nap legjobb ideje is volt egyben.
 
A zárónapon a Ferrari-rajongók nagy örömére végre az olasz csapat is villanthatott, bár csupán 39 kört tudott Fernando Alonso futni egész nap, mégis reggeltől a zárásig ő állt a mezőny elején. A legjobb ideje a lágykeverékeken 1:18:887 volt.
 A négy napos gyakorlás alatt az új közepes és kemény keverékű gumikat próbálgatták a pilóták és azt tapasztalták, hogy akár 0.4-0.5 másodperc különbség is lehet a kettő között.

Kimi Raikkonen teljesítette a legtöbb kört Jerezben, ami valljuk meg, rá is fért már. Összesen az első két nap – mivel ekkor ülhetett csak autóba, csütörtökön és pénteken Grosjean vezetett – 192 kört futott a lágy, közepes és kemény keverékeken, ez körülbelül annyi, mintha három futamot vezetett volna végig.
 
Kedd, az első nap
 
Az első nap tűnt a legizgalmasabbnak Jerezben, aznap reggel mutatták be az új Williamst is. A Renault-motor hajtotta versenyautó az FW34-es kódjelet kapta. Nem vártunk ettől sem mást, mint a szokásos kacsacsőrű orrkúpot, a festése viszont kifejezetten szép lett.

Pontban kilenc órakor vette kezdetét hivatalosan is az első téli szezon előtti teszt. Ekkor csupán két fok és iszonyatos köd volt a pályán, így a pilóták csak egy-két installációs kört futottak. A 2012-es szezonban elsőként Heikki Kovaleinen mehetett a pályára a Caterham CT01-esével. Az első mért kört Kimi Raikkonen futotta, 1:20:992-vel, és a tabella éléről a nap további részében el sem akart mozdulni. Szépen lassan minden csapat a pályára merészkedett, jöttek a mért körök, alakultak az időeredmények.

Mindenki egyelőre az alapbeállításokkal és a főbb dolgok ellenőrzésével foglalkozott, hiszen a 2009-es szabálymódosítás után a közös teszteken kívül nem vihetik pályára a csapatok műveiket. Nem tesztelhetnek akkor, amikor akarnak, marad a szélcsatorna és a szimulátor.

A Red Bull délelőtt még mindig a bokszban vesztegelt, várták az alkatrészeket, amik a köd miatt késve érkeztek.
 A csapatok az első teszten különböző programokat teljesítettek, volt, aki a sebességet próbálgatta, de voltak, akiket jobban érdekelt az egyes innovatív alkatrészek működőképessége.

Rengeteg adatot gyűjtöttek az új autókról és a Pirelli új keverékeiről is, amiket felhasználva a barcelonai tesztig tökéletesíthetik az elképzeléseiket.
 Sokan már az első mért körök után elkezdték összehasonlítgatni az autókat, de messzemenő következtetéseket levonni felesleges még ezekből. Az első pontokat úgyis csak Melbourne-ben osztják majd.

Délre már felszállt a köd és a hőmérséklet is emelkedett, így a pályán is egyre többet köröztek az autók. A Red Bullal is végre elkészültek, így Mark Webber is felavathatta az RB8-at.
 A teszt közben nincs hivatalos ebédszünet, így minden csapat maga dönti el, mikor hagy egy kis szusszanásnyi időt a tesztelőnek. Dél környékén szép fokozatosan meg is kezdték a rövidke pihenőt, közben persze nyilatkozatokat is adtak.

A pálya mindeközben 30 fokossá melegedett, ám a levegő nem volt több 14-nél. Raikkonen tartotta a tempót, de a tavalyi autóval Rosberg sem panaszkodhatott. Mindenki próbálta a legtöbbet kihozni a napból.

Schumacher is kigurulhatott kedden, az ötödik helyre állt be gyorsan. Ám nem sokára az első piros zászló is megjelent, a Torro Rosso ifjú ausztrálja, Ricciardo állt félre a hosszú egyenesben. Be a bokszba, majd miután eltakarították az útból az autót, folytatódhatott a teszt. Olajnyomás problémák adódtak, és ezt a Sauberrel Kobayashi is eljátszotta nem sokkal utána.
 
Kimi Raikkonen zárta az első napot az élen a Lotussal. Sokan már ekkor bajnokot avattak, de nem eszik ezt ilyen forrón…
 
Szerda, adatgyűjtés, adatgyűjtés, adatgyűjtés…
 
A második nap már rutinosabban vágtak neki a reggelinek is, tudta mindenki, kemény munka vár rájuk. Hűvösebb volt a reggel, de ez senkit nem tántorított el. Bianchi, a Force India legújabb tartalékosa gurult először pályára a VJM05 volánja mögött. Délelőtt kapott lehetőséget, majd délután Paul di Resta veszi át a helyét.

Sorra jöttek az installációs körök, bemelegítették az autókat és egy kicsit magukat is ebben a csípős hidegben. Csupán négy fokos levegő és 6 fokos pálya fogadta az első kimerészkedőket.
 
A Ferrari már az elején nyilatkozatba adta, ne várjon senki tőlük ma sem túl nagy teljesítményt, mert hasonlóan az első naphoz, arra fogják a hangsúlyt fektetni, hogy minél több adatot szerezzenek és minél jobban megismerjék az új autójukat. Nem tökéletes még az új fejlesztés, de a legjobb úton járnak, hogy egy újabb világbajnok autót rakjanak össze.

Alig kezdődött meg a körözés, máris piros zászló lengett, a felvert kavicsot a pályamunkásoknak kellett letakaríttani, amit Raikkonen autója okozott. A finn egyébként még mindig a raliban érezhette magát, mivel a délelőtt folyamán sikerült elszámítania magát. A tegnapi leggyorsabbból hirtelen a leglassabb pilóta lett. A Red Bull a délelőtti órákban csak finomhangolást végzett, és különböző aerodinamikai elemeket tesztelt az egyes etapokban.

Schumacher adott dél környékén leckét vezetésből a többieknek, és bár a tavalyi autóval, de hamar a tabella élére száguldott 1:18:622-vel. A szokásos ebéd után újabb szokásos piros zászló szakította meg az amúgy jól folyó tesztelést, olajfoltot takaríthattak le a pályáról a munkások.

A délután is lázas munkával folyt, Heikki Kovaleinen tette meg a legtöbb kört, összesen 139-et a Caterham-mel, de csupán az utolsó előtti helyhez volt elég. A második nap leggyorsabbja Schumacher lett. Kellett ez nekik, nagyon kellett. Schumacher újra a régi… Csak egy baj volt ezzel, hogy az autó is.
 
Csütörtök – Pályán Alonso, Vettel és Hamilton
 
Megkezdődött a jerezi teszt harmadik napja, ahol a csapatok folytathatták az egész napos adatgyűjtést, amelyből fontos információkat szereztek az autókról, az új alkatrészekről. Alonso, Vettel és Hamilton is pályára futott csütörtökön, a közönség az eddiginél sokkal nagyobb számban képviseltette magát.

Vajon ki miatt mentek ki a spanyolok? Egészen biztos, hogy nem Kobayashi miatt. Vöröslött a lelátó, de nem attól, hogy az orrukat csípte a hideg. Az idő továbbra is hűvös volt, reggel 0 fokos volt a levegő, nap közben is legfeljebb 15 fokig emelkedett.
 
Szokás szerint 9 órakor zöldre váltott a lámpa, megkezdhették a körözést a pilóták. Elsőként Giedo van der Garde hajtott ki a bokszból, ő a 2012-es szezonban a Caterham teszt- és tartalékversenyzője. Az installációs körökre követte őt Vettel, Bianchi, Hamilton, Rosberg és Grosjean is. Az első felvezető körök után behajtottak a garázsokba, majd a rövid szünetet Perez törte meg.
 
Közben a Ferrari megerősítette, hogy ma is hasonló programjuk lesz, mint tegnap és tegnapelőtt. Ez azt jelenti, hogy ne várjunk gyors köröket Alonsotól,mert ugyanazt a programot fogja teljesíteni, mint az előző két nap Massa.
Az első mért idő Sebastian Vettelé: 1:31.786, aki folyamatosan gyorsul.

Tombolnak a spanyolok, mert Alonso újra a pályára hajtott! Mért ideje 1:42.943.

Alig pár kör megtétele után Bianchi csapódott a gumifalba, úgyhogy nem volt elég a piros zászló, egész napra tönkretette a csapat munkáját, Hulkenberg sem tudott délután pályára menni egy hiányzó alkatrész miatt. Délelőtt a Lotus és a Sauber versengett az első helyekért, míg a többiek az adatot gyűjtötték. A Ferrarinak nem volt túl jó napja, hidraulikus probléma küldte a bokszba egy hosszabb időre Alonsot, ám a spanyolok a lelátókon szemmel láthatólag nem aggódtak. Tomboltak…
 
A Lotus az E20-on eddig csak közepes keverékeket tesztelt, a lágy gumikat későbbre hagyták, de ezeken is szép eredményeket futottak. Nem is olyan rossz ez az új autó.
Délután a régi Mercedesszel Rosberg parádézott, Hamilton pedig csupán fele annyi kört tudott megtenni a McLarennel. A nap végén 118 körrel még mindig Rosberg állt az élen.
 
Péntek, a mi napunk…
 
Az utolsó napon a leghidegebb reggel köszöntött Jerezre, fagypont közelében volt a hőmérséklet, a pálya sem volt sokkal melegebb. Nehezen indultak útjukra az autók, az első installációs körök megtétele után sokan a bokszban várakoztak, hogy melegedjen és végezték az előre meghatározott programot.

A Ferrari rajongók is kezdtek elkedvetlenedni a tegnapi nem túl jó szereplés után, de a csapat bizakodó, magyarázkodtak, hogy nem az idő a lényeg. Tudjuk, de akkor is. Aerodinamika ide vagy oda, Alonso az élre való. Nem is kellett sokáig várnunk, alig egy órával a kezdés után már ott virított a neve a tabella élén, átvette a vezetést. De nem a sebességre koncentrálnak. Á, dehogy… A délelőtt folyamán még néhány kisebb-nagyobb probléma miatt kevesebb kört tudtak megtenni, mint a többi csapat, de abban benne volt  apai-anyai.

Hamilton a McLarenben délelőtt az utolsó helyen állt, míg a címvédő Vettelnek nem volt mért köre. Nem nagyon brillírozott egyelőre a Red Bull a teszten, bár szerintük minden rendben és csodás autót varázsoltak. Csak az eredmények nem jönnek.

A Caterham időközben nagyot lépett előre, Trulli aktiválta a KERS-t az autóban. Taps és üdvrivalgás, nekik nagy dolog, a többiek viszont már két éve használják. Haladnak ők is előre, meg néha kettőt hátra.
Időközben jött a hír, a Red Bull elektronikai problémákkal küzd, így Vettel két installációs körön kívül mást nem tudott felmutatni. Délre Hamilton felkapaszkodott a harmadik helyre, Vergne a Torro Rossoval pedig tartja a másodikat Alonso után. Újabb ebéd.

Senna parkolt le a Senna-kanyarban, mert ugye a név kötelez, persze a mezőny áll a piros zászló miatt. 97 körig húzta, itt kifogyott a szusz. Meg az üzemanyag is.

A délután elég lagymatagra sikerült, ez a nap volt a leggyengébb a megtett körök tekintetében. Produktív nap, legalábbis a nyilatkozatokban ez áll, de nem látványos. Nem is parádézni jöttek, hanem tesztelni.

Alonso továbbra is tántoríthatatlan, még az adódott technikai problémák sem tudták az időtabella éléről letaszítani. Őrjöngés, ezek a tifuzzik…

A Sauber is hidraulikával hadakozik, a C31 is megállt az egyik kanyarban. Elszállították, de akkor már nem volt sok hátra a napból.  Az utolsó órában a Ferrari már csak a startokat gyakorolta, a többiek az utolsó gyors köreikhez készülődtek. Öt órakor a leintéskor még mindig Alonso az élen, a Ferrari kétszeres világbajnoka nyerte az utolsó tesztnapot, utána Jean-Eric Vergne a Torro Rossoval és Sebastian Vettel a Red Bullal.
 
Izgalmas héten vagyunk túl. A csapatok sok-sok adatot szereztek, mi pedig sok élményt és fotót. Az időeredmények sokmindent elárulnak, mégsem jelentenek semmit, ahogy Alonso is megmondta. Minden csapat más programot teljesített, nem voltak egyformák az elhasznált abroncsok sem, az autók sem egyformán voltak tankolva, így összehasonlítani lehet, de nincs értelme. Teszt. Ahogy a nevében is benne van. Ki kell próbálniuk, mi az, ami működik az új fejlesztésekből, és mi az, ami nem. Fontos időszak ez, és ha a lehetőségek szűkösségére gondolunk, akkor még fontosabb.
 
Visszatértek a gyárakba a csapatok elemezni a kapott adatokat, 21-én pedig már Barcelonában folytathatják a tesztelést.
 
Még 35 nap… Kibírjuk!