Magyar pilótával indul a GP3 szezon.

image

Rövidesen teljesül Kiss Pál Tamás álma, hisz a hétvégén rajthoz állhat a 2011-es GP3-as sorozat bajnoki idénynyitóján Isztambulban. A francia TECH 1 Racing 19 éves pilótája bevallotta, az első hivatalos tesztje óta csak erre a pillanatra vár. Titokban reménykedik a pontszerzésben, bízik abban, hogy a legjobb tíz közé mindenképpen befér, de akkor sem lesz szomorú, ha mindkétszer "csak" a legjobb 15 tagja lesz.

Amikor márciusban aláírta 2011-re szóló versenyzői szerződését a francia TECH 1 Racing csapatához, és részt vehetett az első hivatalos teszten, mint a gárda tagja, azóta arra a pillanatra várt, hogy kialudjanak a piros lámpák az isztambuli ringen.

A GP3-as sorozat magyar pilótája, Kiss Pál Tamás úgy érzi magát, mint az a gyerek a reklámban, aki csak annyit tud mondani: apa, kezdődik…

"Rendkívül boldog, izgatott és hihetetlenül motivált vagyok az idénynyitó futam előtt. Egy biztos, nagyon jó csapathoz kerültem, ahol a versenymérnökömmel az első pillanattól kezdve megtaláltuk a közös hangot. Azóta, hogy aláírtam a szerződésemet, csapattagokkal szinte napi kapcsolatban vagyok, hogy minél jobban szerepelhessek majd a versenyeken. Magam részéről én készen állok." – fogalmazott a magyar versenyző. "Különleges a debütálás abból a szempontból is, hogy olyan pályán mutatkozom be a GP3-as sorozatban, ahol még nem vezettem eddig. Az első igazi tapasztalataimat majd a csütörtöki pályabejárás alkalmával fogom megszerezni, de ez a kihívás őszintén szólva még ösztönöz is" – folytatta Kiss Pál Tamás.

A 19 éves miskolci pilóta versenyzését idén új management és támogatók, többek között a Szalay Balázs nevével fémjelzett Opel Dakar Team vagy a MotoGP-ben szereplő Sebestyén Petit is pilótái között tudó Right Guard Racing motorsport program anyagi és kommunikációs támogatása segíti.

A versenyzőnek az új háttércsapat mellett új versenykörülményekhez is hozzá kell szokni hiszen a kora reggeli első szabadedzésen kívül  mindössze csak egy időmérő edzésen dől el, honnan rajtolhat majd az első futamon.

"Döntő fontosságú a jó kvalifikáció. Az, hogy két futam van, az jó, ráadásul a második verseny rajtrácsa szinte az újoncoknak van kitalálva, hisz vasárnap délelőtt akár az élről is rajtolhatok, ha beverekszem magam a legjobb nyolcba. Titokban reménykedem a pontszerzésben, bízom abban, hogy a legjobb tíz közé mindenképpen beférek, de akkor sem leszek szomorú, ha mindkétszer "csak" a legjobb 15 tagja leszek" – árulta el elvárásait Kiss Pál Tamás, aki menedzsere, Stefano Favaro társaságában szerdán utazott el Isztambulba.

Amit a török pályáról és GP3-as futamról tudni kell…

Helyszín: Isztambul

Népesség: 11 millió

Pénznem: Új török líra

Első F1-es Nagydíj: 2005

Időzóna (GMT): + 2 óra

Nyelv: Török

Vallás: Muzulmán 97%, keresztény és egyéb 3%

A pálya neve: Istanbul Park

A verseny időpontja: 2011. május 6.-7.-8.

Első szabadedzés: 30 perc (2011. május 6. – 07:45 – 08:15)

Második szabadedzés: 30 perc (2011. május 6. – 15:50 – 16:20)

Időmérő edzés: 30 perc (2011. május 7. – 08:45 – 09:15)

Első verseny: 15 kör / 30 perc (2011. május 7. – 16:20 – 16:55)

Második verseny: 15 kör / 30 perc (2011. május 8. – 09:25 – 10:00)

Pálya hossza: 5,338 km

A verseny hossza: 80,070 km

Istanbul Park történte

Törökország 2005-ben debütált a Formula 1-es naptárban egy teljesen új, erre a célra épített pályával Isztambulban. Az 5,338 kilométeres pálya látványosra sikeredett, amit természetesen a híres építész, Hermann Tilke tervezett. A német férfi mögött olyan pályák tervezése áll, mint a malajziai, a bahraini, vagy éppen a kínai. Az isztambuli pálya nyolc bal és hat jobb kanyarból áll.

A pálya a pilóták számára szokatlan lehet, mivel a mért köröket az óramutató járásával ellentétes irányba kell megfutni. Ezek a pályák a jobb első gumiabroncsokat, valamint a pilóták nyakizmait különösen igénybe veszik. A pálya birtokában számos olyan kanyar van – beleértve a híres nyolcas kanyart (a sport egyik legkeményebb kanyarja) – amik talán nem technikásak, hanem inkább igazi kihívást jelentenek a versenyzők számára. A kör karakterét tovább fokozza, hogy a pályán sok szintkülönbség változás található, csaknem 46 méter.

A pálya ugyan rendelkezik előzési pontokkal, de a pilótáknak nyomást kell gyakorolni az előttük haladóra, hogy a manőverek sikeresek legyenek. A pálya befogadóképesség mintegy 130.000 néző, ebből a fő lelátó 25.000 főt képes befogadni. A parkolóban 12000 autónak van lehetősége megállni. A pálya meghatározó elemei közé a hét emeletes VIP tornyok tartoznak, amelyek a boxutca két végén helyezkednek el.

A 2010-es GP3-as Török Nagydíj legfontosabb eredményei

Időmérő edzés: 1. Nigel Melker (Mücke Motorsport) 1:46.361

A Tech 1 Racing tavalyi szereplése az időmérőn

14. Jim Pla (TECH 1 Racing) 1:47.238

19. Doru Sechelariu (TECH 1 Racing) 1:47.494

23. Stefano Coletti (TECH 1 Racing) 1:47. 732

Első verseny: 1. Esteban Gutierrez (ART Grand Prix)

A Tech 1 Racing tavalyi szereplése az első futamon

9. Doru Sechelariu (TECH 1 Racing)

Helyezetlen: Stefano Coletti (TECH 1 Racing) és Jim Pla (TECH 1 Racing)

Második verseny: 1. Rio Haryanto (Manor Racing)

A Tech 1 Racing tavalyi szereplése a második futamon

9. Doru Sechelariu (TECH 1 Racing)

14. Stefano Coletti (TECH 1 Racing)

20. Jim Pla (TECH 1 Racing)

Amit a GP3 sorozatról tudni kell

A sorozatot, amely a Formula-1 európai versenyeinek egyik betétfutama, 2010-ben hívta életre Bruno Michel, a GP2 szervezője, hogy a legtehetségesebb fiatal versenyzők a lehető legjobb körülmények között bizonyíthassák, érettek az autósportra. Mind a tíz csapat együléses, formaautóval vesz részt a bajnokságban, amelynek vázát a Dallara, a 280 lóerős, 2.0 motorját a Renault, hatfokozatú sebességváltóját a Hewland, a gumiabroncsait a Pirelli, míg a fékeit a Brembo adja.

A tavaly indult sorozat első bajnoka a mexikói Esteban Guttierez lett, aki idén már a GP2 ázsiai bajnokságában versenyez és az F1-es Sauber csapat tesztpilótája. 2011-ben nyolc versenyhétvégén mérik össze a tudásukat a pilóták – összesen harminc -, az első futam május 7-8-án lesz Isztambulban.

A versenyhétvégén pénteken van két 30 perces szabadedzés, szombaton délelőtt egy 30 perces időmérő, amely alapján indulnak a pilóták a délutáni első futamon. Vasárnap délelőtt futják a második versenyt, amin a szombati futam első nyolc helyén végzett pilóta fordított sorrendben rajtol – a 8. indul a pole pozícióból, míg a győztes a nyolcadik helyről -, a többiek az eredményüknek megfelelő sorrendben várják a startot.

A pontokat is kétféleképpen kapják a versenyzők: a szombati futamon az első nyolc kap pontot – a győztes 10, majd 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 –, míg vasárnap az első hat kap pontot, a győztes 6, majd 5, 4, 3, 2, 1 egységet. De 2 pontot kap, aki megszerzi az időmérőn az első rajtkockát, illetve egyet az, aki a leggyorsabb kört teljesíti.

A sorozat összes futamát az Eurosport élőben közvetíti.

Versenynaptár

Május 7-8 Isztambul, Törökország futam 

Május 21-22 Barcelona, ​​Spanyolország futam 

Június 1-2 Hungaroring, Magyarország teszt

Június 16-17 Valencia, Spanyolország teszt

Június 25-26 Valencia, Spanyolország futam 

Július 9-10 Silverstone, Nagy-Britannia futam 

Július 23-24 Nürburgring, Németország futam 

Július 30-31 Hungaroring, Magyarország futam 

Augusztus 27-28 Spa-Francorchamps, Belgium futam 

Szeptember 10-11 Monza, Olaszország futam 

KPT1.jpg

 

 

 

Forrás: Fábián Eszter – Faster Management LLC