
Az M-F Motorsport fiatal tehetsége, Marton Gergely a pünkösdi hosszúhétvégén, az Országos Nyílt Rallycross Bajnokság idei harmadik, máriapócsi versenyén újból bizonyította, eddigi remeklése a felnőttek között nem egyszeri és nem is kétszeri véletlen volt csupán, hiszen újabb dobogós helyezésével és géposztályelsőségével megerősítette helyét a bajnoki tabella élén.
A Rallycross-ban és általában véve az autósportokban csupán második évét töltő pilóta több mindent is bizonyított az elmúlt hétvégi versenyen. A 15 éves tehetség ugyanis a máriapócsi nyitófordulón, első felnőttek között teljesített versenyén elért győzelem és a nyirádi 2. hely után, ezen a hétvégén egy újabb abszolút 2. helyet gyűjtött be a SuperNational kategóriában, az 1600 köbcentiméter alatti géposztályban pedig a harmadik versenyen a harmadik győzelmét aratta.
Ez és az időeredmények egyértelműen mutatják ő és Skoda Fabia Mk1-ese tempóját, de itt sokkal többről van szó puszta gyorsaságnál. Itt már egy olyan szintű megbízhatóságról (Gergő eddig az összes szabadedzést, időmérő edzést, előfutamot és döntőt végigteljesítette a Skodával), stabilitásról, kiegyensúlyozottságról, szívósságról, ha úgy tetszik: elpusztíthatatlanságról beszélhetünk, ami hosszú távon is rendkívül sikeressé teheti Gergőt ebben a sportban. Márpedig ez a cél, Marton Gergely nem pünkösdi királyságra hajt! Ezt bizonyította ezen a mögöttünk hagyott pünkösdi hosszúhétvégén is.
Pedig nagyon nem indult jól ez a verseny. A vasárnapi nyitónap mérlege: egy nem bevált fejlesztés a váltóban, pályahiba miatt megszorult kormánymű és egy koccanás miatti kizárás az első futamból. Az első nap végén tehát ott állt a csapat, ahol a part szakad, hétfőn kezdhettek mindent elölről, csak éppen azzal a nem kis plusz teherrel, hogy innentől nemcsak gyorsnak kell lennie Gergőnek a pályán, de bizony mindkét hátralevő előfutamát be kell fejeznie, máskülönben értékelhető eredmény, azaz pontok nélkül zárná ezt a hétvégét.
Gergő az első előfutamát egyébként – a még mindig nehezen engedelmeskedő kormánymű ellenére – megnyerte volna vasárnap, ám egy az első kör második kanyarjában történt ütközés után fekete zászlóval kiintették őt a futamból, miután őt találták vétkesnek az esetnél. Gergő úgy érzi, ő mindent elkövetett, hogy elkerülje a testi kontaktust az osztrák Karl Schadenhofer VW Golfjával, mivel amennyire lehetett, befelé húzódott, hogy adjon elég helyet kívül riválisának, és állt a féken, amikor a két autó összeért. Szándékos szabálytalanságról tehát semmiképp sem beszélhetünk, de Gergő és a csapat ezzel együtt maximálisan elfogadja a versenybírák döntését, ahogy tette azt legutóbb is, amikor számára kedvező ítélet született.
Ami történt, megtörtént, ezen már nem lehetett változtatni, de amin még lehetett, azon Gergő változtatott is a verseny második napján, hétfőn! A második előfutamban két célja volt a magyar tehetségnek. Az egyik, a fő cél: célba érni és ezáltal versenyben maradni, a másik: megpróbálni minél jobb helyen lenni a leintésnél, aminek később a döntő rajtrácsa szempontjából lesz komoly jelentősége.
Gergő a rajt után a 2. helyen fordult el, de osztrák ,,barátunk”, Schadenhofer a harmadik kanyarban hátulról csúnyán kitolta őt a féktávon, és belül elment mellette, így ezt a futamot a magyar pilóta a 2. helyen zárta. Schadenhofer megmozdulása kicsit törlesztésgyanús volt, ami több dolog miatt is bosszanthatta volna Gergőt (egyrészről a csapat úgy érzi, eleve nem volt miért törleszteni, másrészről ez az eset büntetés és bármilyen megtorlás nélkül maradt), őt azonban fiatal kora ellenére nem ilyen könnyű kizökkenteni lelki nyugalmából. Nem foglalkozott semmi mással, csak a dolgával – koncentrált a harmadik előfutam rajtjára, ahol mindenképpen jól kell majd szerepelnie, ha nem az utolsó helyek egyikéről akar majd indulni a döntőben, és mindenképp célba kell érnie, hogy egyáltalán ott legyen a végső fináléban!
Hogy izgalomban ezúttal se legyen hiány, arról ismét Schadenhofer gondoskodott. Gergő a harmadik előfutamban álomrajtot vett a Skodával, és az első kanyarban el is fordult volna az 1. helyen a külső ívről, ám az osztrák VW-pilóta ismét meglökte őt, ezúttal a Skoda jobb hátulja kapott egy hatalmas ütést. Eredmény? Semmi. Gergő állt a gázon, ahogy kell, és gyors korrigálásának köszönhetően egyenesbe hozta az autót, majd folytatta a versenyt a 3. helyen. A hétvége és talán az év mentése volt ez eddig tőle, tetszett is a nézőknek nagyon.
Gergő tehát kilökni sem hagyta magát, és mivel Schadenhofer (aki egyébként iménti manőveréért egy utolsó figyelmeztetést kapott) ezután is tette a dolgát, a lengyel Witold Starobratot is kilökve maga elől egy sportszerűtlen manőverrel, így a magyar pilóta végül a 2. helyen zárta ezt a futamot, amelynek köszönhetően az egész hétvégén kitűnően versenyző Klausz Kristóf és Schadenhofer mögött a 3. rajtkockát szerezte meg magának a döntő futamra.
A döntő sem telt el akciók nélkül, de szerencsére ezúttal egyik ütközésnél sem Gergő volt az áldozat. Starobrat bizonyította, olyan, mint egy jó elefánt: nem felejt, és ha kell, keresztülmegy mindenen! A lengyel BMW-s az első kanyarban hátulról letorpedózta Schadenhofer VW-jét, majd oldalról még fel is mászott rá, biztos, ami biztos. Mint a mesében! A gonosz elnyerte méltó büntetését, Gergő szépen kikerülte mindkettőjüket a belső íven, majd üldözőbe vette az élen igyekvő Klausz Kristófot a 2. helyen.
Az M-F Motorsport versenyzője ezután sorra futotta a leggyorsabb köröket, és két másodperces hátrányát pillanatok alatt ledolgozta, így a harmadik kör végén már ott loholt a 4000 köbcentiméteres, az egyenesekben sokkal gyorsabb, ám a szűk, murvás részeken a hátsókerék-meghajtás folytán hátrányban levő BMW hátsó lökhárítóján. Persze csak képletesen szólva, Gergő ugyanis sportszerűen egyetlen egyszer sem pöccintette meg fiatal riválisa autóját, és noha érezte, hogy magától gyorsabb tempóra lenne képes, okosan visszafogta magát és ezúttal beérte a 2. hellyel, ami számára – különösen a vasárnapi előzmények fényében – egy győzelemmel ért most fel. De lehet, hogy kettővel is!
Tudniillik ez a 2. hely egyben azt is jelenti, hogy Gergő még jobban megszilárdította helyét a tabella élén, és három forduló után immár 9 pont előnnyel vezeti a magyar bajnokságot a SuperNational kategória abszolút értékelésében, a most mögötte 3. helyen célba érő Csendes Zsolt előtt. Az 1600 köbcentiméter alatti géposztály küzdelmeit értelemszerűen ugyanilyen magabiztosan vezeti az első felnőtt idényét teljesítő pilóta, aki mindhárom eddigi futamot megnyerte géposztályában, és jelenleg 8 ponttal vezeti az összetettet Ujházi László előtt.
Az álom tehát ezen a hétvégén is továbbíródott. A pünkösdi királyság most nem lett meg, de Gergő nem is erre hajtott. Csapatával, az M-F Motorsporttal együtt örül az újabb 2. helynek, amelynek köszönhetően a bajnokság soron következő, három hét múlva megrendezésre kerülő greinbachi fordulójára is a bajnokság éllovasaként készülhet.
Előbb azonban még következik a nyirádi Rallycross Európa-bajnokság, ahol Gergő ugyan fiatal kora miatt (az FIA szabályzata értelmében az Eb felnőtt mezőnyében csak 16 év feletti pilóták versenyezhetnek) most még nem indulhat el, de ahol ezzel együtt nem marad versenyző nélkül az M-F Motorsport. Ezúttal a korábbi magyar bajnok versenyző, Fodor György áll csatasorba, ő igyekszik majd továbbszőni az M-F Motorsport idei sikerszériáját, az Európa-bajnokság hátsókerekes TouringCars mezőnyében, ahol az Eb-ken már többször bizonyított Peugeot 206-osával indul majd.
Marton Gergely: ,,Nagyon örülök, hogy ilyen jól zárult ez a hosszúhétvége. Az első nap nem úgy alakult, ahogy szerettük volna, így a második nap eléggé mélyről kellett visszajönnünk, és végig pengeélen táncoltunk a futamokon, mivel egy kiesés már nem fért volna bele. Volt néhány necces momentum a pályán, de én igyekeztem végig sportszerű maradni. Kaptam néhány ütést hátulról és oldalról, de szerencsére mindegyiket sikerült kivédeni, Gyuri (Fodor György csapatfőnök) pedig csodálatos autót épített, úgy érzem, együtt nem érhet minket nagy baj! Eddig minden helyzetből ki tudunk kecmeregni valahogy, és ez nagyon jó érzéssel tölt el. A döntőben nem tudtam olyan jó időket futni, mint szerettem volna, de így is sikerült utolérnem (Klausz) Kristófot, akivel tavaly a juniorok között is jó csatákat vívtunk. A kanyarokban mindig ráestem, az egyenesekben viszont rendre elnyúlt tőlem. Szóval pontosan az történt, aminek egy 4000 köbcentis hátsókerekes és egy 1600 köbcentis elsőkerekes autó párharcában történnie kell. Most ő volt előrébb, és tisztán nem volt esélyem megelőzni őt, máshogy pedig nem akartam. Ez a 2. hely számomra az összetett állását tekintve és a barátság megőrzése szempontjából is tökéletes volt. Teljesen megérdemelten nyert Kristóf, gratulálok neki első felnőtt győzelméhez, tudom, milyen jó érzés ez! Újabb jó versenyt zártunk tehát, köszönöm az egész csapatnak és a családomnak, barátaimnak a támogatást, és azt, hogy mindenben mellettem állnak. Most pedig itt a nyakunkon a nyirádi Eb! Ott én sajnos csak nézőként lehetek jelen, mert túl fiatal vagyok ahhoz, hogy elinduljak, de annyira nem bánom ezt, van még időm, és remélhetőleg lesz még rá bőven lehetőségem, hogy az Eb-n is megméressem magam. Hosszú távon nem titkoltan ez a cél. A mostani versenyen pedig teljes erőbedobással fogok szurkolni Gyurinak, aki a TouringCars mezőnyében indul a Peugeot-val. El sem tudom mondani, mennyit köszönhetik neki, és mennyit segít nekem abban, hogy eredményesen tudjak szerepelni a versenyeken. Talán elég, ha annyit mondok, hogy ő építette nekem ezt a csodálatos autót! Szerencsésnek érzem magam, hogy egy ilyen kiváló mentort kaptam az élettől. Örülök, hogy most végre neki is jut egy kis, pontosabban: hatalmas versenyélmény, kijárt már neki nagyon. Hajrá, Gyuri, ott leszünk, és most mi fogunk segíteni neked!”
Fodor György, csapatfőnök: ,,Büszke vagyok Gergőre és a csapatra, és örülök az újabb jó eredménynek. Tapasztalatszerzés és fejlődés szempontjából is rendkívül hasznos volt ez a hétvége, rengeteg kényes szituációval, amelyek többségét úgy érzem, jól kezelte Gergő. Alapvetően tehát örülünk, de igyekszünk továbbra is a helyükön kezelni a dolgokat, és mindig csak a soron következő feladatra koncentrálni, nem tekinteni túlságosan előre. Ez egy újabb lépés volt azon az úton, amin elindultunk, de még messze a cél. Próbálunk a jövőben is végig a jó úton maradni, és nem tenni felesleges kitérőket. Gergő minden versenyen tanul, fejlődik, és úgy gondolom, hogy egyre érettebb versenyzővé válik. Gyorsabban haladunk, mint gondoltam, de örülök neki. Most pedig készülünk gőzerővel a nyirádi Eb-futamra, ami versenyzőként az első versenyem lesz az idei évben. Még van mit dolgozni a Peugeot-n, de remélhetőleg mindennel elkészülünk időben, és ott tudunk lenni a mezőnyben. Eddig nem volt szerencsém a nyirádi Eb-ken, idén remélem, végre összejön a pontszerzés ezen a mindenki által legjobban várt versenyen. Az Eb-k hangulata semmi máshoz nem hasonlítható, hihetetlen hétvégének ígérkezik ez a mostani is. Remélem, sokan kijönnek szurkolni nekünk, magyaroknak! Na jó, Solberg is ott lesz…”