Hova tűnt a fiatalság? – akár ezt is kérdezhetjük pár év múlva a tévé előtt. Nem a legrózsásabb a helyzet a Forma–1 utánpótlásában. Jelenleg alig néhány olyan fiatal tehetség van a csapatok látóterében, akik az elkövetkező egy-két évben bemutatkozhatnak a száguldó cirkuszban. A következő Max Verstappen tehát egyelőre még várat magára.
Majer Dániel • Jóllehet a Forma-1 nem a tejfelesszájú gyerekek sportja, az elmúlt évekre jellemző fiatalítási tendencia véget érni látszik. A szigorított feltételek miatt aligha fogunk már 18-19 évesen debütáló újoncokat látni a száguldó cirkuszban, nem lesz több 23 formaautós versennyel a háta mögött bemutatkozó Räikkönen és korrekordokat döntögető Verstappen sem.
Mintha tegnap lett volna, hogy Hamilton, Vettel, Rosberg és a többiek megérkeztek a Forma-1-be, mostanra pedig már mindannyian harminc körül járnak, a Mercedes pilótái át is lépték. De ott van a McLaren versenyzőpárosa, a 34 éves Alonso és a 36 éves Button, a 35 éves Massa és a mezőny korelnöke, a 36 éves Kimi Räikkönen is. Ráférne tehát a fiatalítás a száguldó cirkusz mezőnyére. De a Red Bullon kívül azonban erre nem sok istálló törekszik.
Persze, a bikásoknak könnyű, az utánpótlás-nevelő programjuk legtehetségesebbjeit először beültethetik a Toro Rosso autóiba, hogy ott tanuljanak bele a Forma–1-be. Így kezdte az azóta már anyacsapatba előléptetett 18 éves Verstappen vagy csapattársa Ricciardo és még sokan mások az elmúlt években. A jelenlegi mezőnyből a holland tinin kívül Carlos Sainz (21), a jövőre minden bizonnyal érkező Stoffel Vandoorne (24) és a Manornál edződő, Mercedes-támogatott Pascal Wehrlein (21) lehet az élmezőny tagja a Forma–1 következő korosztályából.
A legújabb generáció előretörését vélhetően pont a Red Bull holland tinije miatti szuperlicence-szabályok késleltetik. A szuperlicence a legmagasabb versenyzői engedély – olyan, mint a labdarúgóedzőknek az UEFA Pro licence –, a Forma–1-ben csak az ezzel rendelkezők vehetnek részt versenyen. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Verstappen királykategóriába szerződésének bejelentését követő közfelháborodás (hol vannak már a károgók!…) miatt változásokat hozott a szuperlicence megszerzésének feltételeiben. Korábban „elég” volt 300 km-t eltölteni Forma-1-es betontorpedó kormánya mögött, mostantól viszont szükségessé váltak az utánpótlás-sorozatokban, vagy egyéb kiemelkedő versenysorozatokban az elmúlt három évben elért jó eredmények is. Az ott megszerzett helyezéseket előre kidolgozott szisztéma alapján pontokra váltják, megfelelő pontszám elérése és a 300 km teljesítése után kaphat valaki zöld utat a Forma–1-be. A szabály tartalmaz egy részt, amely szerint abban az esetben is engedélyt adhatnak egy versenyzőnek, ha az bizonyította kivételes képességeit együléses formaautóban, de nincsenek meg a szükséges pontjai. Ezt a kitételt vélhetően visszavonult (lásd anno Michael Schumacher), vagy az elmúlt három évben a pontrendszerben felsorolt sorozatok egyikében sem szereplő, visszatérő Forma–1-es pilóták miatt fogalmazták a regulákba.
Jelenleg 34 autóversenyző van a világon, aki akár már a hétvégi bakui nagydíjon indulhatna, és jelenleg nem rendelkezik Forma–1-es üléssel. Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport neves szakírója szerint közülük is mindössze néhánynak van lehetősége az elkövetkező időszakban Forma–1-be kerülni.
Na de nézzük a fiatalokat. A legjobb sansza a szuperlicence pontok alapján hetedik helyen álló 19 éves franciának, az idén a Renault teszpilótájaként tevékenykedő tavalyi GP3-as bajnok Esteban Oconnak van, a pletykák szerint akár már szezon közben debütálhat Jolyon Palmer helyén.
Hogy még ki érhet be az igazán fiatalok közül? Hát, ez az!
A McLaren belga tesztversenyzőjét, a 24 éves Stoffel Vandoorne-t már említettük, de egyrészt ő már nem tartozik a szemtelenül fiatal kategóriába, másrészt Alonso helyetteseként az áprilisi Bahreini futamon beugróként debütált a Forma-1-ben. Noha jelenleg nincs ülése, mindenki biztosra veszi helyét a jövő évi mezőnyben, az egyik leggyorsabb fiatalnak tartják.
Schmidt szerint az első számú utánpótlás-sorozatnak számító GP2 sem hemzseg a potenciális jelöltektől, a szuperlicence-szel rendelkező Oliver Rowland (23), Alex Lynn (22), Raffaele Marciello (21), Antonio Giovinazzi (22), Marvin Kirchhöfer (22) ötös egyike sem valószínű, hogy F1-es üléshez juthat. Az orosz Szergej Szirotkinnak (20) lehet esélye (főleg, ha talál magának tehetős orosz szponzort), ahogy a Red Bull protezsált francia Pierre Gasly-nak (20) is, utóbbinak vélhetően a Toro Rosso jelenti a belépőt a Forma–1-be.
Az egyel alacsonyabb szériának számító GP3-ban Nyck de Vries-nek (21) is megvannak a szükséges pontjai, tapasztalata viszont még nincs annyi, hogy a közeljövőben lehetőséget kapjon. A 2012 óta az európai Forma–3-ban pallérozódó Felix Rosenqvist (24) is minden gond nélkül rajtengedélyt kapna a száguldó cirkuszban, de a jelek szerint akárcsak ő maga, a Forma–1-es csapatok is lemondtak már a szerepléséről.