Miért -világhíresebbek- a magyar vitorlázórepülő versenyzők külföldön, mint itthon?

vitorlazorepules.jpg

Az ember ősidők óta a magasba vágyott. A XX. század technikai fejlődése megadta számára ezt a lehetőséget. A technikai sportok a fejlődést erősítő, arra pozitívan visszaható tevékenységek voltak mindig is.

A vitorlázórepülésben összekapcsolódik az emberi kreativitás, a természet megismeréséből származó tapasztalat és a repülés csodája a csúcstechnika legújabb vívmányaival.

A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnökének meggyőződése, hogy a vitorlázórepülés a XXI. század sportága, legalábbis hazánkban biztosan az. 2010-ben, eddigi történelmünk során első ízben, lehetőséget kaptunk arra, hogy a sportág legjelentősebb rendezvényét,
a 31. FAI Vitorlázórepülő Világbajnokságot megrendezhessük.

Fenti két körülmény lehetőséget ad számunkra arra, hogy a sportágunkat hazánkban és a világban is minél jobban népszerűsítsük, megmutassuk minél szélesebb körben azt, hogy az emberiség a technika segítségével milyen bámulatos módon képes kiaknázni a természet eddig számára még rejtett erőforrásait.

Tudták Önök, hogy …

…Gulyás György sportolónk nem csak a világbajnoki cím védője, de a sportág Világranglistáját is Ő vezeti 2008 óta?

 
A fejlődés alátámasztására egy kis statisztika: 1999 óta a következő helyszíneken rendeztek Vitorlázórepülő VB-ket:

1999 Bayreuth (Németország): 3 kategória (Standard+15m+Open) 122 versenyző
2003 Leszno (Lengyelország): 4 kategória (Standard +15+Open+18) 31 országból 128 fő
2004 Elverum (Norvégia):  1 kategória (Klub) 57 fő
2006 Eskilstuna (Finnország): 4 kategória (Standard +15+Open+18) 26 ország. 116 fő

2006 Vinon (Franciao.):  1 kategória. (Klub) 39 fő
2008 Lusse/Berlin (Németország): 3 kategória. (15+18+Open) 30 országból 130 fő
2008 Rieti (Olaszország):  3 kategória. (Standard +Klub+PW) 25 országból 104 fő

Látható, hogy ebben az egyre növekvő, egyre népszerűbb sportágban, országonként 2 versenyzőnek egyre több géposztályban van lehetősége összemerni a tudását. Ennek okán az idei évtől egy kiválasztási rendszert vezetett be a Nemzetközi Repülő Szövetség (FAI), oly módon, hogy a versenyzők száma ne haladhassa meg a 150-et.

Az országokat a sportolóik világranglista pontjai alapján rangsoroltak, és amennyiben egy kategóriában 50 főnél többen neveznek, úgy az országok második versenyzőit a ranglistapontjaik alapján szelektáljak ki. Ezt a szisztémát először Szegeden kell alkalmazni, ahova 32 országból a három legerősebb kategóriában (15/18/Open) összesen 155 versenyző regisztrált be, ezzel minden eddigi idők legnagyobb vitorlázórepülő rendezvényévé nőtte ki magát.

A sportverseny mellé sportkonferencia is csatlakozik!

A rendezvény előtt, hagyományosan, a Vitorlázórepülés Nemzetközi Tudományos és Műszaki Szervezete (az OSTIV) Szegeden tartja kongresszusát, ezzel is deklarálva azt a tényt, hogy a mindenkori csúcstechnika egyik műhelye (hasonlóan a Forma 1-es versenyekhez) a vitorlázórepülő Világbajnokságok helyszíne.

A verseny előkészületei mar tavalyelőtt elkezdődtek. Tavaly egy nagyon sikeres női VB-t rendeztünk, ahol 3 kategóriában (Klub/ Standard /15m) összesen 49 versenyző (18+16+15) merte össze tudását 14 országból.

Ez a verseny fényesen sikerült, a nemzetközi visszajelzések igen jók voltak, és például Németországból is jó sajtóvisszhangot kaptunk. A verseny rendezői sok tapasztalatot meríthettek a női VB-ből, de az azt követő 4. Flatland Cup versenyen meg ennél is több versenyző indult, hiszen sokan itt kívántak tapasztalatokat szerezni az idei VB-re (a vegyes géposztályban összesen 49 nevező volt). Ezen a két versenyen egyébként összesen 20 versenyszámot lehetett repülni. A Flatland kupák történetében pedig volt olyan, hogy tizenkét napon volt versenyszám megrendezésére alkalmas időjárás a lehetséges 14 napból, ami nemzetközi szinten is egyedülálló érték. A kihívás idén óriási. Szeretnénk a résztvevőknek a maximumot nyújtani.

A szegedi repülőtér és a magyar Alföld adottságai kiválóak ehhez.

A repülőtér mérete és közelsége a városhoz rendkívül vonzó és a klasszikus alföldi repülés lehetőségeit szeretnénk, ha nem korlátoznák az országhatárok. A szerb és román partner repülő szervezetek közbenjárásával az érintett országok légügyi hatóságainál eljárunk annak érdekében, hogy a síkvidék teljes egészét ki tudják használni a versenyzők. A sport célok elérésén kívül ennek a lehetséges országok közötti együttműködésnek óriási diplomáciai jelentősége is van.

A légierő is együttműködéséről biztosított minket, nem terveznek az Alföld légteret lefoglaló légi hadgyakorlatot erre az időszakra, és a kecskeméti katonai légtér egy részét is rendelkezésünkre bocsátják a nemzetközi repülőnapot közvetlenül megelőző időszak kivételével a verseny idejére.
Szeged Megyei Jogú Város is nagyban hozzájárul a rendezvényhez. Amellett, hogy díjmentesen a verseny rendelkezésére bocsátja a tulajdonában és üzemeltetésében álló szegedi repülőteret, a verseny Szeged kiemelt rendezvényei között szerepel. A verseny Fővédnöke pedig maga Dr. Botka László Polgármester Úr. A város erkölcsileg és anyagilag is jelentősen támogatja munkánkat.

Az Önkormányzati Minisztérium Sport Szakállamtitkársága jelentősen hozzájárult a rendezvény költségvetéséhez. Ez lehetőséget ad számunkra arra, hogy a befolyó nevezési díjakkal együtt egy világszínvonalú technikai sportrendezvényt hozzunk létre. Szeretnénk ezt a lehetőséget felhasználni arra, hogy népszerűsítsük ezt a sportágat.

Lehetőséget kaptunk ily módon arra, hogy a repülőtéri kivetítőkön keresztül élő adásban követhessük az égi lovagok párbaját, műholdas nyomkövetők és műholdas telefon összeköttetés segítségével, sőt a Világ bármely pontján élő érdeklődő szurkolhat kedvencének az interneten keresztül közvetített élő nyomkövető adás és a verseny honlapján majdan megjelenő hírek, rövid filmek, fényképek és riportok segítségével.

Az on-line lehetőség mellett azért érdemes lesz személyesen is kilátogatni a rendezvény helyszínére, akinek lehetősége lesz erre, hiszen a színes programok és a szakmai kommentár mellett a hatalmas mezőny felvontatása és a feladatról megérkezők hazaérkezése páratlan és feledhetetlen és eddig még soha nem látott élményt nyújt majd mindenki számára.

Adottságaink a vitorlázórepülő sport részére nemzeti kincsünk, kötelesek vagyunk a világnak a lehetőséget teljes mertekben biztosítani ennek kiaknázására, és emellett kötelességünk megmutatni az egész világnak, mit is tartogat a magyar Róna.

A sajtó képviselőitől az a kérésünk, hogy lehetőségeik szerint minél nagyobb mértékben segítsék a sportág és a rendezvény publicitását.
Ehhez, a magunk eszközeivel és lehetőségeivel élve, minden segítséget meg kívánunk adni.

 
A vitorlázó repülés világversenyeinek rövid története

Az első VB-t a Világháború előtt, 1937-ben rendezték. Ez volt a „Wasserkupen” Németországban, ami eredetileg talán vitorlázórepülő találkozónak indult és utólag minősítettek vissza VB-nek. Aztán a világháború alatt nem voltak versenyek, az azt következő VB 1948-ban Svájcban (Samada) került megrendezésre.

Innentől kétévente voltak VB-k, illetve néha elcsúszott páratlan évre, majd ismét visszaállt páros évre a VB-k időpontja (pl. a 60-as németországi VB-t követően 63-ban volt VB Argentínában, hiszen a déli féltekén az évszakok féléves késésben vannak, aztán a 65-os angliai VB után ismét visszatértek a páros évekre, egészen a hetvenes évek végéig, és a 80-as évektől az ezredfordulóig páratlan években volt világbajnokság). Az 1952-es VB óta kettő kategória létezett (Open és Standard), majd a 78-as VB óta három kategóriában mérték össze tudásukat a versenyzők, megjelent a 15 m-es ívelőlapos- ("rohanó") osztály. 1997-ben már rendeztek világosztályú bajnokságot külön helyszínen, és 1999-ben külön ifjúsági versenyt, egy harmadik helyszínen. 2001-ben a dél afrikai "nagy" VB mellett második helyszínen Ausztráliában rendeztek klub osztályú VB-t és Spanyolországban világ osztályú és 18 m-es osztályú versenyt.
Ugyanebben az évben volt junior VB Franciaországban és Női VB Litvániában. 2003-ban és 2006-ban voltak az utolsó nagy, 4-osztalyos VB-k, Lesznoban (Lengyelország) és Eskilstunában (Svédország), ahol Standard, 15m-es "rohanó", 18m-es és Szabad osztályban mérték össze tudásukat a sportolók egy helyszínen. 2008-ban már közel egyforma létszámmal rendeztek VB-ket két helyszínen, az egyik helyszín az ívelőlapos osztályoknak (15, 18m és szabad) a Berlin melletti Lusse volt, a másik helyszín az ívelőlap nélküli osztályoknak (Standard, Klub és Világ osztály) a hegyvidéki repülést igénylő Rieti (Olaszország).

Idén a nagyobb létszámú ívelőlapos VB lesz Szegeden, és a másik versenynek a szlovákiai Prievidza (Privigye) repülőtere ad otthont.

XLsport –
Forrás: Kecse-Nagy Sándor