A húszéves Szergej Szirotkin lehet Oroszország következő Forma-1–es versenyzője. A jelenleg a Renault csapat tesztpilótájaként tevékenykedő orosz ismét lehetőséget kapott, hogy az Orosz Nagydíj pénteki, első edzésen bizonyítson.
Majer Dániel • Szergej Olegovics Szirotkin 1995. augusztus 27-én született Moszkvában, és mint minden, magára valamit is adó autóversenyző, ő is gokartozással kezdte. Kiugró eredményei nem voltak, ennek ellenére már tizenöt évesen továbblépett az együléses formaautók világába: a Formula Abarth-sorozatban kezdett versenyezni. Mindjárt az első versenyén pontot szerzett, az év végén pedig tizennyolcadikként rangsorolták az összetettben. A következő évben bevezették a külön olasz és európai értékelést, előbbit már egy futammal az idény vége előtt megnyerte, utóbbiban a második helyen végzett.
A 2012-es évben párhuzamosan két versenysorozatban is szerepelt: a Kiss Pál Tamás által is megjárt – azóta megszűnt – Auto GP-ben és az olasz Forma-3-ban. Mindkét kiírásban kiemelkedően szerepelt, az első Auto GP-futamán az első sorból rajtolhatott, később két győzelemmel, hét dobogós helyezéssel és egy pole pozícióval hívta fel magára a figyelmet. Menet közben ő vált a sorozat történetének legfiatalabb győztesévé, és az évek óta a Forma-1-ben bizonyító Romain Grosjean, zsinórban négy versenyen futott leggyorsabb körös rekordját is átadta a múltnak. Az itáliai F3-ban az olasz és az európai értékelésben is ötödik helyen végzett, két győzelemmel és négy dobogós helyezéssel. Ám ami ennél is többet mond, a szezon huszonnégy futamából huszonkettőt pontszerző helyen fejezett be. Ezt a fajta megbízhatóságot pedig nagyra becsülik a szakemberek, főleg ilyen fiatal versenyzők esetében.
Ugyanebben az évben bemutatkozhatott a Forma-1 egyik közvetlen előszobájának számító Forma Renault 3.5 sorozatban. Ez a széria olyan versenyzőket adott már a királykategóriának, mint Robert Kubica, Daniel Ricciardo vagy az idén Fernando Alonso helyetteseként Bahreinben bemutatkozó Stoffel Vandoorne. De versenyzett itt pár futam erejéig a négyszeres világbajnok Sebastien Vettel is. Visszatérve Szirotkinra, túlzás lenne azt állítani, hogy berobbant a három és fél literesek mezőnyébe, első versenyén mindössze huszadik lett. A 2013-as évben már teljes szezont futott, meg is lett az eredménye, elkezdtek jönni a dobogós helyezések, az év végén kilencedik lett összetettben. Az igazi áttörés 2014-ben sem következett be, noha szülővárosának nagydíján sikerült begyűjtenie első rajtelsőségét és futamgyőzelmét a sorozatban. Az év végén ötödikként rangsorolták.
Tizenhét évesen közel került ahhoz, hogy minden idők legfiatalabb Forma-1–es versenyzője váljon belőle. Az anyagi gondokkal küzdő Sauber csapat tesztpilótai állást ajánlott neki, a rossz nyelvek szerint tehetős apukája pénzéért cserébe. A világsajtó egy időben kész tényként kezelte, hogy 2014-re versenyzői ülést kap, ezzel megdöntve Sebastian Vettel rekordját, aki 19 évesen és 53 naposan vett részt először hivatalos szabadedzésen. „Amikor fiatal vagy, mindenáron versenyezni akarsz, de ez néha túl korai. Utólag könnyű ezt mondani, de én is épp a határon voltam, ami a koromat illeti. Eltartott egy ideig, amíg megtanultam mi hogyan működik a Forma-1-ben és amíg elértem, hogy én vezessem az autót, ne az autó vezessen engem” –intette óva Vettel a túl korai debütálástól. Mások, mint az azóta visszavonult Mark Webber egyértelműen ellenezték az esetleges előléptetését Forma-1-es pilótává: „Visszatekintve az én érkezésemre, a mezőny tele volt Salókkal és Irvine-okkal, olyan srácokkal, akik előtte minden utánpótlás-kategóriában nyertek. Tizennyolc évesen is képes lehetsz vezetni ezeket az autókat, de nem ez az optimális kor a bemutatkozásra”. A ma már háromszoros világbajnok Lewis Hamilton sem tartozott a derűlátók közé: „Én sem álltam még készen tizennyolc évesen, pedig már akkor is meglehetősen jó voltam”.
A negatív visszhangok ellenére a Forma-1-es bemutatkozás nem maradt el teljesen, a 2014-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén mégis autóba ülhetett a Sauber tesztpilótájaként. Nem vallott szégyent, alig 4 tizeddel futott lassabb kört, mint rutinos csapattársa Adrian Sutil. A károgók természetesen ezúttal is reklámfogásként tekintettek a fiatal orosz szerepeltetésére, mivel a Sauberhez hasonló kiscsapatoknak minden extra megjelenés és esetleges szponzor jól jön.
Folytatás nem követte az orosz gyakorlást, egy darabig úgy tűnt, Szirotkin számára ennyi volt a Forma-1-es kaland. A tavalyi szezonra a királykategória másik előszobájának számító GP2-es sorozatba nevezett, amelyben korábban olyan versenyzők szereztek bajnoki címet, mint Lewis Hamilton és Nico Rosberg. A GP2 futamait többnyire az F1-es hétvégék alatt rendezik, ezáltal a fiatalok még inkább a Forma-1-es csapatfőnökök szeme előtt versenyezhetnek, akik a fiatal orosz szezonját is figyelték. Volt is mit figyelniük, a korábban fizetős versenyzőnek titulált, az apuka pénzén előre jutó orosz a legjobb újoncként, összetettben harmadik helyen fejezte be első GP2–es idényét, egy győzelmet és öt dobogós helyezést felmutatva.
Meg is lett az eredménye a remek teljesítménynek, a Forma-1-be visszatérő Renault áprilisban bejelentette: hosszú távú szerződést kötött az orosszal, tesztpilótaként számítva rá. „Az egyik legígéretesebb versenyző a juniorkategóriákban, ezt már tavaly is láthattuk a GP2-ben, ahol idén egyértelmű bajnoki esélyes lehet” – nyilatkozta a Renault csapatfőnöke, Frédéric Vasseur, aki azért nem felejtette el megemlíteni: a Renault oroszországi népszerűsítése is nagyon fontos a márkának.
Ami a pénteki Renault-os debütálást illeti, a két évvel ezelőtti teljesítményét is felülmúlta a fiatal orosz, miután a rossznak semmiképp sem nevezhető 13. helyen zárt a 22 fős mezőnyben. Ennél is fontosabb, hogy öt hellyel és nyolc tizeddel verte a franciák másik autójában helyet foglaló Jolyon Palmert. „A köröm nagyon jó volt a csapattársaméhoz képest, de nem az volt a cél, hogy gyorsabb legyek nála. Persze jó, hogy azonos stratégián jobb kört futottam, és egy kicsit meglepő is. A végén már kicsivel jobban nyomhattam a gázt, de nem feszegettem a határokat” – összegezte teljesítményét Szirotkin. Kérdés: mi lesz, ha elkezdi feszegetni a határokat?
Valószínűleg nem az új Vettelt vagy Hamiltont tisztelhetjük a személyében, akadnak nála gyorsabb versenyzők, akikből soha nem válik Forma-1-es pilóta, de túlzás lenne csupán egy újabb marketingfogásnak titulálni a szerepeltetését. Vitalij Petrov és Danyiil Kvjat után ő lehet Oroszország harmadik képviselője a királykategóriában, ha megkapja a lehetőséget.