Új, kompakt SUV-modellel bővíti az Audi Q-családját. Az Audi Q2 a mindennapok és a szabadidős programok ideális nagyvárosi autója, amely progresszív formavilágát színvonalas funkcionalitással ötvözi. Connectivity-, infotainment- és vezetői segédrendszerei már a felsőkategória szintjét képviselik.
„Specifikus formai stílusjegyekkel kiegészített, hangsúlyosan geometrikus formai nyelvezetet alakítottunk ki az Audi Q2 számára, így egészen önálló karaktert testesít meg a Q-modellek családján belül” – emelte ki Marc Lichte, az Audi vezető formatervezője.
Robusztus külső
Az eredmény határozott élek és vonalak jellemezte, erőteljes SUV-modell. Elején magasra emelt, nyolcszögletű Singleframe hűtőrácsa és nagyméretű légbeömlő nyílásai gondoskodnak határozott fellépésről. Különösen szembetűnő enyhén ereszkedő tetővonala, amely színében elkülönülő pengemotívummal (blade) kialakított C-oszlopokban végződik. E különleges kontraszt szintén az Audi Q2 sportosságát emeli ki. Hátulján hosszú tetőlégterelő és alsó védőlemezt formázó diffúzorbetét gondoskodik hasonlóképpen dinamikus lezárásról. Oldalnézetében magasan húzódó övvonala és az ajtók felületének homorú formái tűnnek fel. Utóbbiak a négy kerékjáratot kiemelve a kompakt SUV-modell quattro karakterét hangsúlyozzák. Az újdonság magassága 1,51, szélessége 1,79 méter, karosszéria-túlnyúlásai pedig 4,19 méteres hosszúsága és 2,60 méteres tengelytávja mellett kimondottan rövidnek hatnak. Kompakt méreteivel a Q2 csaknem minden parkolóhelyre befér.
Funkcionális beltér
A Q2 – akár öt személy számára is kényelmes helyet kínáló – utasterében külseje határozott élek jellemezte, feszes formavilága folytatódik. Négy ajtaja nagy szögben nyílik, a körkörös kilátás kiváló, miközben a vezető és az első utas kimondottan sportos üléspozícióban foglalhat helyet. A csomagtartó 405 literes, s a hátsó ülés lehajtásával egészen 1050 literig bővíthető. Extrafelszerelésként elektromos mozgatású csomagtérajtó és három részre osztott hátsó ülés is rendelkezésre áll, utóbbi középső tagja rakodónyílásként is szolgálhat – ideális megoldás például sílécek vagy éppen polcdeszkák szállítására.
MMI Navigációs rendszer plusz – élvezetes kezelés
A Q2 kezelése egyszerű és ergonomikus. Magasan a műszerfalra épített MMI képernyője az alapkivitel része, mérete pedig a választott infotainment-rendszer szerint változik. A különböző funkciók a nyomó-/forgatógombbal és a középkonzol két gombjával illetve két kapcsolójával kezelhetők. Az infotainment-kínálat csúcsán az MMI touch funkcióval kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz áll, amelynek kezelése menüstruktúrájának és a nyomó-/forgatógombon kialakított, görgetést és nagyítást is lehetővé tévő érintőfelületnek (touchpad) köszönhetően önmagában is szórakozás. Épp ilyen magától értetődő a természetes hangvezérlés és az integrált MMI-kereső használata, ahol többnyire csupán néhány írásjel megadása is elegendő a kívánt eredményhez.
Igényes megjelenítés – Audi virtual cockpit és Head-up kijelző
A jól leolvasható analóg műszerek alternatívájaként az Audi virtual cockpit is szerepel a kínálatban, amely 12,3 col átlójú kijelzőfelületén nagyfelbontású, tűéles grafikákkal tájékoztat és két üzemmódot is kínál. Az egyikben a sebesség- és fordulatszámmérő áll a középpontban, míg a másik az infotainment- és navigációs adatokat helyezi előtérbe. A két nézet a multifunkciós kormánykerékről választható. A teljes egészében digitális kombinált műszeregységet és a csúcsszínvonalú infotainment-rendszert egy harmadik, szintén a felsőkategóriából érkezett technika egészíti ki: a Head-up kijelző, amely a legfontosabb információkat egy üvegfelületre vetítve, közvetlenül a vezető látóterében jeleníti meg. Ezek között szerepelnek például a navigációs adatok, a pillanatnyi sebesség és különböző figyelmeztető jelzések.
Mindig online – Audi connect SIM és WLAN-hotspot
Az Audi 2015 májusában stratégiai együttműködési szerződést kötött az ír Cubic Telecom vállalattal, a színvonalas connectivity-megoldások világszerte egyik vezető szolgáltatójával. E közös munka első eredménye az Audi connect SIM, amely többek között az új Audi Q2 modellekhez is kapható (Magyarországon egyelőre nem rendelhető gyárból!). Valójában az autóba beépített, úgynevezett embedded SIM-kártyáról van szó, amely az Audi connect felszereltségi modullal együtt rendelhető 2018-tól. Olyan online-szolgáltatásokat hoz el a Q2 fedélzetére, mint például a Google Earth és a Google Street View képeivel kiegészített navigáció, utazási, közlekedési és parkolási információk, illetve Twitter-elérés és hozzáférés az email-fiókhoz.
Az új SIM-kártya korlátlan adatmennyiséget tartalmaz a kínált szolgáltatások igénybevételéhez és külön aktiválásra sincs szükség. Mindemellett az Audi connect SIM a legtöbb európai országban a roaming lehetőségét is kínálja, mivel igény szerint automatikusan csatlakozik a helyi szolgáltató hálózatára. Ezzel megelőzhetők az országonként eltérő, magas roaming-díjak. A Q2 modellek tulajdonosai az integrált Audi connect szolgáltatásoktól függetlenül további adatcsomagokat is vásárolhatnak a WLAN-hotspothoz, amely az extrafelszerelésként rendelhető navigációs rendszerek része. Az utasok így okostelefonjaikkal illetve táblagépeikkel kedvező tarifával szörfözhetnek az interneten. Amennyiben az ügyfél a megfelelő Európa-adatcsomagot választja, az adatforgalom az országhatárok átlépésekor, vagyis szolgáltatóváltást követően továbbra is automatikusan a rögzített áron folytatódik.
Határtalan sokszínűség – az infotainment-kínálat*
A választékot olyan vonzó infotainment-elemek bővítik tovább, mint például az Audi smartphone interface, amely az iOS és Android operációs rendszerű okostelefonokat az Apple CarPlay illetve Android Auto környezetbe integrálja. A díjmentes Audi MMI connect alkalmazás révén az Online Media Streaming is lehetővé válik és az okostelefon naptára is az MMI-rendszerre továbbítható. Az alkalmazás az iOS számára a myAudi úti célok szolgáltatását is kínálja, amellyel a kívánt navigációs cél adatai bármely alkalmazásról átküldhetők az MMI Navigációs rendszer plusz számára, amely ezután átveszi az útvonalvezetés feladatát. A zene- és hifi-rajongók tuneren keresztül a digitális rádióvételt, valamint a Bang & Olufsen Sound System audio-berendezést élvezhetik. Utóbbi összesen 14 hangszóróval működik, miközben mélysugárzója igényes eloxált alumínium elemekkel járul hozzá a színvonalas belső környezethez. Sötétben LED-technikájú fénycsövek szolgálnak fehér megvilágításként.
Technikák a felsőkategóriából
A Q2 vezetői segédrendszerei egyenesen a felső kategóriából érkeztek. A szériafelszerelésként kínált Audi pre sense front a jármű előtt feltűnő gyalogosok és járművek teremtette veszélyhelyzeteket ismeri fel radarérzékelői segítségével. A rendszer figyelmezteti a vezetőt, emellett szükség esetén vészfékezést is aktivál, kis sebességekről akár egészen megállásig.
Hasonlóképpen sokoldalúak és nagytudásúak az extrafelszerelésként rendelhető berendezések is, amelyek közül a legkedveltebbeket a vezetői segédrendszerek csomagjába válogatta össze az Audi. Ezek között szerepel például az araszoló (Stop & Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás (adaptive cruise control) és a közlekedési torlódás asszisztens. Míg előbbi radaralapú technikájával a kívánt követési távolság tartásáért felel, a közlekedési torlódás asszisztens – a Q2 további különlegességeként – ultrahangos érzékelőket és első kamerát is használ. Sűrű forgalomban, jól kiépített úton és 65 kilométer/órás tempóig átmenetileg akár a kormányzás feladatát is átveheti. Az Audi side assist radarérzékelői segítségével teszi biztonságosabbá a sávváltást, a videokamerával működő Audi active lane assist pedig az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segíti. Amennyiben a vezető nem reagál jelzéseire, a vészhelyzet-asszisztens önműködően megállásig fékezi a Q2-t. A közlekedési táblák kameraalapú felismerő funkciója a sebességkorlátozásokat, előzési tilalmakat illetve kiegészítő táblákat grafikusan jeleníti meg a vezető számára.
További jelentős segítség a parkolási asszisztens legújabb generációja, amely az úttal párhuzamos és arra merőleges parkolóhelyekre is bekormányozza a kompakt SUV-modellt. Ha a vezető hátramenetben kíván kiállni, a keresztirányú forgalom asszisztens lép működésbe, radarérzékelőivel felügyelve a jármű mögötti forgalmat.
Kezdőkínálat – három TFSI és három TDI
Az Audi összesen hatféle, három TFSI és három TDI erőforrással kínálja Q2 modelljét, amelyek a 85 kW (116 LE) és 140 kW (190 LE) teljesítménytartományt ölelik fel és a „rightsizing” elvét követik. Ez az adott járműkategória, az összlökettérfogat, a teljesítmény, a forgatónyomaték és a mindennapos gazdaságosság harmonikus összhangját jelenti. A motorok összlökettérfogata 1,0 és 2,0 liter között alakul. A Q2 palettájának legkisebb benzines tagja az 1.0 TFSI, amely 999 köbcentiméteréből 85 kW (116 LE) teljesítményt és 200 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál.
Ezt követi az 1.4 TFSI (110 kW/150 LE) a COD (cylinder on demand) automatikus hengerlekapcsolás rendszerével. Ez a hatfokozatú manuális sebességváltó esetében a 2000 és 3200 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 100 newtonméterig terjedő részterhelés alatt és motorfék-üzemben önműködően leállítja a második és a harmadik hengert. Amennyiben a hajtásláncban a kettős tengelykapcsolós váltómű dolgozik, a hengerlekapcsolásra már 1400 és 3200 percenkénti fordulatszám között sor kerül. Az S tronic sebességváltóval e motor 100 kilométerenkénti átlagfogyasztása 5,2 liter, kilométerenként 119 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett. A benzines csúcsmotor a 2.0 TFSI (140 kW/190 LE), amely számára új égésfolyamatot dolgoztak ki az Audi mérnökei. A négyhengeres aggregát így részterheléskor a „downsizing” konstrukciók üzemanyag-fogyasztási előnyeit kínálja, míg a magasabb terhelési tartományokban maradéktalanul kiaknázza a nagyobb lökettérfogatú motorok lehetőségeit. Ennek megfelelően teljes fordulatszám-tartományában kiváló gazdaságossági és teljesítményparaméterek jellemzik.
Dízel belépőmotorként az erőteljes, 1,6 literes négyhengeres szolgál, 85 kW (116 LE) teljesítménnyel. A csúcsot itt a 2.0 TDI jelenti, amely két teljesítménylépcsőben is kapható: elsőkerék-hajtással 110 kW (150 LE), míg a quattro összkerékhajtással 140 kW (190 LE) teljesítménnyel és az S tronic sebességváltóval. A kimondottan agilis menettulajdonságok ellenére ez esetben is feltűnően takarékos erőforrásról van szó.
Új kettős tengelykapcsolós sebességváltó – az erőátvitel
Az Audi mindegyik motorhoz hatfokozatú manuális és hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltót is kínál, ami alól csupán az eleve az új fejlesztésű kettős tengelykapcsolós váltóművel készülő 2.0 TDI és 2.0 TFSI kivétel. Utóbbi sebességváltót átdolgozott olajellátásának és mérsékelt belső súrlódásainak köszönhetően széles áttételi tartomány és magas hatásfok jellemzi.
Csúcsszínvonalú megoldások – a futómű
Mindegyik változat alapfelszerelése a progresszív kormányzás. Ennek fogasléce olyan speciális fogazást kapott, amely a bekormányzási szög függvényében változtatja az áttételt, a nagyobb kormánymozdulatokat igénylő manőverek során így a kormányzás közvetlenebbé, a menettulajdonságok pedig dinamikusabbá válnak.
A csúcs-TDI és a 2.0 TFSI már alapkivitelben a quattro állandó összkerékhajtáshoz csatlakozik, amely az ügyfelek kívánságára – s vonzó belépőként a quattro világába – immár a 110 kilowattos (150 LE) 2.0 TDI aggregáthoz is rendelkezésre áll. Az összkerékhajtás elektronikus szabályozású, hidraulikus többlamellás tengelykapcsolója alapesetben csaknem teljes egészében az első kerekekre irányítja a forgatónyomatékot, szükség esetén azonban villámgyorsan 50:50 arányban osztja el azt az első és a hátsó kerekek között. A quattro összkerékhajtás így immár új szinten egyesíti a vezetés élvezetét és biztonságát. Működését az elektronikus menetstabilizáló rendszer részeként a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás funkciója teszi teljessé.
Az extrafelszerelésként rendelhető Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer öt üzemmódja – auto, comfort, dynamic, efficiency és individual – közül igény szerint választhat a vezető. E technika a kormányzás és a sebességváltó, illetve az opcionális csillapítás-szabályozás karakterisztikáit változtatja. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) offroad üzemmódjával és közel 15 centiméteres szabadmagasságával a Q2 terepen is otthonosan mozog.
Különösen könnyű és nagy torziós merevségű – a karosszéria
Az 1.0 TFSI motorral és manuális sebességváltóval a kompakt SUV-modell mindössze 1205 kilogramm. Az utascella masszív alapjául formaedzett acélkomponensek szolgálnak, nagy szilárdságot kölcsönözve számára. A magas fokon rezgéscsillapított karosszériaszerkezetnek, illetve az aeroakusztika és aerodinamika terén az Audi rendelkezésére álló széles körű tudásnak és tapasztalatoknak köszönhetően az utastér zajszintje különösen alacsony. A Q2 cw-értéke egy SUV-modell esetében kiváló, mindössze 0,30.
Egyéni stílus – kívül és belül
A Q2 tulajdonosok számos tekintetben pontosan egyéni igényeik szerint alakíthatják ki autójukat. A választott felszereltségi változattól függően az új SUV-modell hangsúlyosan sportos vagy terepes külsővel jelenhet meg. Az alapkivitel mellett a design és sport felszereltségi szint szerepel a kínálatban, a design selection összeállításokkal és az S line sportcsomaggal pedig még egyénibbre szabható az új Q2, míg az S line külső optikai csomag agilis stílusát emeli ki.
Gyárilag vagy az Audi márkakereskedésekben beszerelve, az Audi Eredeti tartozékok további széles körű lehetőségekkel szolgálnak az egyéni kialakításokra. Ilyenek például a szénszál-erősítésű műanyag (carbon) kiegészítők, az offroad style csomag és a karosszéria különböző részeire készülő dizájnfóliák.
A gondosan kidolgozott utastérben is számos lehetőség áll az ügyfelek előtt egyéni stílusuk kifejezésére. A dekorbetétek, az ülések egyes részei és a kontrasztárnyalatú díszvarrások sárga, narancs vagy vörös színben is rendelhetők, a dekorbetétek emellett fehér műanyag vagy szálcsiszolt alumínium felülettel is kérhetők. Az üléskárpitok kínálata az igényes szövettől a Feinnappa bőrig terjed. Kívánságra az utastérben a LED-fénycsomag kelt vonzó fényhatásokat, míg a csúcsváltozatban LED-technikájú fénycsövek világítják meg homogén fénnyel a műszerfal első részét és a középkonzol dekorbetétjeit, amelynek színe az MMI rendszerből tízféle árnyalat közül választható ki.
A kompakt SUV-modell az Audi székhelyén, Ingolstadtban gördül le a szerelőszalagról, júliustól rendelhető és 2016 novemberében érkezik az európai piacra.
*egyes szolgáltatások a 2018-as modellévtől rendelhetők