Renault: Mindent megteszünk a pontszerzésért

image A Lotus Renault GP a szezon 17. versenyére, az Indiai Nagydíjra készül.

Bruno Senna:
Kemény hétvégéd volt Koreában – mi a véleményed erről?
Őszintén szólva, a hétvége tele volt problémákkal. Pénteken keveset tudtunk körözni és problémánk volt az autó egyensúlyával és aerodinamikájával. Szombaton kemény napom volt, nem tudtam megfelelően készülni az időmérő edzésre, ennek megfelelően a 15. rajthelyet szereztem meg. Ami a versenyt illeti, azt hiszem, az autónk jobb volt, mint amilyen eredményt elértünk. Ismét gyengén rajtoltam, amely elvárásaimat tovább csökkentette, de mindent beleadtam, sikerült néhány helyet javítanom és a 13. helyen értem célba. Sajnos nem volt meg a szükséges teljesítmény ahhoz, hogy további autókat előzzek meg, ráadásul a gumik elkoptak a verseny végére.

A relatíve ismeretlen koreai pálya után India következik – milyen gondolataid vannak a versenyről?
India egy utazás lesz a teljes ismeretlenbe, mivel még senki sem versenyzett itt. Még nem tudjuk, hogyan teljesít az autó, ugyan a pálya vonalvezetése feküdhet nekünk és arra számítunk, az első tízben leszünk; habár továbbra is óvatosnak kell lennünk. A térképek alapján, melyeket láttam, gyors pályának tűnik, amely fekszik vezetési stílusomnak, így örömmel várom a versenyzést. Kiderül, ki tanul a leggyorsabban. Azt hiszem, bármelyik csapat hozza is ki a maximumot autójából ilyen rövid idő alatt, nekünk hasznos lesz.

Izgatottan várod Indiát?
Igen, nagyon izgatott vagyok. Az ország szereti a sportot és új sporteseményeket rendeztek, legutóbb például a Nemzetközösségi Játékokat; kétségtelen, érdekes verseny lesz, egy teljesen más kultúrában, mint amelyet korábban tapasztaltam, azt hiszem, Karun Chandhok majd kalauzol engem – mindig jó egy helyi idegenvezető, örömmel várom már, hogy ott legyek.

Mit kell tennie Bruno Sennának az utolsó három versenyen, hogy a szezon végén elégedett legyen?
(Nevet) Nos, tavaly Abu Dhabiban és Brazíliában legjobb versenyeim futottam, így nem látom okát annak, miért ne lehetne most is ilyen szerencsém, különösen azért, mert versenyképes autóban ülök, mellyel pontokat szerezhetek. A cél a tanulás folytatása, a javulás és sokkal tisztább fejjel szeretnék érkezni Indiába, a frusztráló koreai hétvége után. Nagyon jó érzés volt pontokat szerezni Monzában, ezt szeretném megismételni. Három versenyem van még rá.

Vitalij Petrov:
Korai kiesésed figyelembe véve hogyan értékeled Koreai Nagydíjon nyújtott teljesítményed?
A hétvége során fantasztikus munkát végeztünk; az egész csapat nagyon keményen dolgozott. Kényelmesen az időmérő edzés harmadik etapjába jutottunk és erősebb sebességet mutattunk mint azok a csapatok, akikkel harcolunk. Közelebb kerültünk a Mercedeshez és harcoltam Nicóval (Rosberg) és Michaellel (Schumacher). Sajnálatos volt így befejezni a versenyt. Az első etapban jó sebességet futottam. Szoros harcot vívtunk, de most én ütöttem ki Michaelt a versenyből – normál esetben ő szokta megtenni velem! Elnézést kértem és lezártuk azzal a történetet, hogy ilyen a versenyzés.

Miért ütköztél Michaellel?
Fernandóval (Alonso) harcoltam az egyenesben. A DRS használatával sikerült megelőznöm, majd ő is bekapcsolta a DRS-t és a KERS-t, balról visszaelőzött. Ez azt jelentette, a pálya jobb oldalán voltam, amely kissé koszos volt. A megszokottnál 15 méterrel korábban fékeztem, de mivel koszosabb volt a pálya és a szélárnyék miatt 20 kilométer/órával gyorsabban haladtam, nem tudtam megállítani az autót. Nemcsak nem tudtam megállni, de balra sem húzódhattam, mivel Fernando ott volt és nekimentem volna. Sajnálatos volt, de pozitívum, hogy jó helyezésekért harcoltunk. Csalódottak voltunk a hétvége miatt, de voltak pozitívumok is.

Milyen gondolataid vannak az Indiai Nagydíjról?
Kihívás lesz a csapatok és a pilóták számára, mert egy új pálya, ahol még senki sem versenyzett. Ugyanez volt a helyzet Korea esetében tavaly, ismerem a trükkös hátteret. Különböző módon készültem és India egy új kihívás lesz. Új pályaként mindenki számára.

Mennyire szeretsz új pályákra menni?
Jó kihívás a pilótáknak, mivel soha nem lehet tudni, mire számíthatsz. Az autó néha azonnal jó lesz, miután összeszereljük, néha nem, addig nehéz bármit is mondani, míg nem teljesítünk rajta egy kört. Amikor a pálya vonalvezetését láttam, azt mondtam, egészen nehéz lesz, de az utóbbi két versenyen jó teljesítményt nyújtottunk, habár ez az eredményekben nem mindig mutatkozott meg.

Hogyan készülsz erre a versenyre?
A szokásosnál korábban érkezünk a helyszínre. Sajnálatos, de öt helyes büntetéssel kezdem a hétvégét, Michaellel történt ütközésem miatt, így próbálok mindent megtenni egy jó eredményért.

Eric Boullier, csapatfőnök:
Csalódás Koreában – hogyan összegezné a hétvégét?
Vegyes érzésekkel távoztam Koreából. Ha a hétvége egészét nézzük, akkor elmondható, jó sebességet mutattunk, de nem sikerült építeni rá. Csalódás volt Bruno időmérő edzésen mutatott teljesítménye és ennek eredményeként egy nehéz versenye volt. Vitalij megfelelő rajtpozíciót ért el és a 15. körben vétett hibáig jól teljesítet. Ha tovább tudta volna folytatni azt a teljesítményt, melyet a verseny első részében nyújtott – amikor lágy keveréken ment -, akkor a nyolcadik, vagy a hetedik helyet várhattuk volna tőle. Sajnos ez nem így történt, de előre tekintünk az izgalmas helyszínre – az Indiai Nagydíjra.

A következő megálló India – mi volt az első reakciója, amikor hallott arról, az ország Formula-1-es versenyt rendez?
Indiai Formula-1-es csapattal és indiai pilótával – Karun Chandhok személyében – a verseny mindig logikus lépésnek tűnt. Ez egy nagy ország; ígéretes, erős nemzet, amely a globális aktivitás élharcosa. India az az ország, amely szereti a sportot. Jó dolog Formula-1-es versenyt rendezni, egy új, fejlődő gazdasági világban és ennek a sportnak figyelembe kell venni az új területek meghódításának fontosságát. A Formula-1-et Indiába vinni pozitív lépés a sportnak és az országnak. Örömmel várom a versenyt.

Mit hallott a Buddh International Circuit pályáról?
Mi, csapatfőnökök, Bernie révén folyamatos tájékoztatást kapunk a létesítményről. Mindig nehéz képek alapján ítélni, de nagyon ígéretes létesítménynek tűnik, erős, megfelelő infrastruktúrával, biztos vagyok benne, nagyszerű verseny lesz. Izgatott vagyok, hiszen eltérünk a Formula-1-es normától és kétségtelen, nagyszerű élmény lesz. Reméljük, jó eredményt érünk el a hétvégén.

Három verseny van hátra – mennyire nehéz a csapattal csak erre a szezonra koncentrálni?
Egyre inkább a jövő évre figyelünk és figyeljük, milyen izgalmas időszak állhat előttünk. Azonban fenn kell tartani a koncentrációt és figyelni az idei évre. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy megelégedetten készüljünk az utolsó három versenyre. Jó autóra van szükségünk Indiában, Abu Dhabiban és Brazíliában; sebességünk kielégítő volt legutóbb, megfelelő a teljesítmény, de ezt pontokra is kell váltani. Erre törekszünk.

James Allison, technikai igazgató:
Habár az eredmény nem mutatta, a koreai sebesség jó volt – ez optimizmusra adhat okot?
A sebesség jó volt Koreában. Ez a pálya karakterének eredménye. Koreában, a legtöbb autó az alulkormányzottsággal szenvedett a verseny alatt. Ez úgy tűnt, minket kevésbé hátráltat. Azonban, folyamatosan módosítunk és javítunk az autón, reméljük, megfelelő teljesítményt tudunk nyújtani a hátralévő versenyeken.

Mennyire lehet szimulálni az új pályát? Mit lehet tenni előzetesen és mit lehet csak akkor megtanulni, amikor a helyszínre érkeznek?
Sok feladat van, melyet jól kell szimulálni az új pályára történő megérkezés előtt. Hagyományos körszimulációval jó elképzeléseink vannak például a sebességfokozat optimális áttételéről, melyik hátsó szárnyat használjuk, milyen rugózást és hasmagasságot használjunk, megtudunk néhány dolgoz az üzemanyag fogyasztásról, a hűtésről, a DRS hatékonyságáról, stb. Habár sok előkészületi munkát végzünk, további területek maradnak, amelyről a csapat csak a pályán kap kérdéseire választ. Például: az aszfalt tapadása, a huplik hatása az optimális felfüggesztés beállításra, gumikopás, stb. Csak érzékelésképpen: az aszfalt tapadásának három százalékos eltérése a köridőben egy másodpercet jelent.

Vannak a pályának olyan részei, amelyek másik pályákra emlékeztetnek?
A pálya hagyományosan leszorítóerőt igényel, amely meghatározza a kanyarsebességet és érinti a célegyenest. Ilyen szempontból minden pálya azonos, hasonló kanyarokkal és egyenesekkel. Azonban, a pálya valódi karaktere csak akkor kezd kialakulni, ha körözünk rajta. Ez a pálya különböző kihívásokat tartogat a pilótáknak, biztos vagyok benne, népszerű lesz.

Hogyan fekszik majd a szezon utolsó három versenye az autónak?
Abu Dhabi miatt kissé aggódunk, mert azon többi három pálya közé tartozik, ahol nem szerepeltünk jól az idei évben. Azonban Abu Dhabiban és a többi két pályán a csapat mindent megtesz, hogy a maximális teljesítményt hozza ki az R31-ből.