Retro
2015. július 18. szombat, 17:56
Az F1 történetének egyik legbotrányosabb versenyét rendezték ma 39 évvel ezelőtt: az 1976-os Brit Nagydíj első helyének sorsa csak bő két hónappal a leintés után dőlt el. A szurkolói haragtól féltek…
Mondhatnánk, hogy az 1976-os Brit Nagydíj elsősorban azért emlékezetes, mert ez volt az F1 történetének egyetlen futama, melyre két hölgy is benevezett, ám valószínűleg ezzel nem mondanánk igazat, hiszen se Divina Galica, se Lella Lombardi nem tudta magát kvalifikálni a futamra – rajtuk kívül így járt egyébként a karrierje leszállóágában lévő Jacky Ickx is. A pole-t Lauda szerezte meg Hunt előtt, míg mögöttük Andretti és Regazzoni következett.
A rajtnál Lauda simán elhúzott a gyengén induló Hunttól, ám azonnal új ellenfele akadt Regazzoni személyében, aki az első kanyarban már csapattársát támadta. A két autó összeért, Lauda kereke kitört, Regazzoni pedig megpördült, és több riválisát eltalálta, aminek következtében többek közt Hunt és Laffite versenygépe is megsérült. A versenyt piros zászlóval félbeszakították.
A McLaren, a Ferrari és a Ligier elkezdték a tartalékautókat előkészíteni, mivel úgy vélték, az újraindításig nem lesz idejük rendbe tenni a sérült gépeket. A versenyirányítás viszont úgy határozott, hogy senki nem állhat oda az új rajthoz tartalékautóval, csakis az első startnál használt gépekkel, s kizárólag abban az esetben, ha az első kört teljesítették a megszakítás előtt. Huntról viszont ezt nem lehetett elmondani, ugyanis nem fejezte be a kört, hanem áthajtott egy szervizúton, hogy minél gyorsabban a csapatához érjen.
A McLaren a várakozásokkal ellentétben időben elkészült Hunt autójával, a stewardok pedig nehéz helyzetbe kerültek. Végül engedtek a dühöngő, a pályára sörösdobozokat hajigáló tömeg nyomásának, így a hazai kedvenc ott lehetett a startnál. Regazzoni és Laffite szintén odaállt, ám a tartalékautóval, ezzel megkockáztatva egy esetleges kizárást. Az ő esetükben erre végül nem volt szükség, hiszen műszaki hiba miatt kiestek, így megkönnyítették a stewardok dolgát.
Hunt viszont a legkevésbé sem, ugyanis a brit versenyző Lauda váltóproblémái után megnyerte a futamot az osztrák előtt, amit természetesen többen, köztük a Ferrari is, azonnal megóvtak. Háromórás tanácskozást követően, mely során Hunt többek közt azzal érvelt, hogy autója a pályán volt és mozgott a piros zászló belengetése idején, ráadásul a balesetet épp a Ferrari versenyzői okozták, helybenhagyták a brit győzelmét.
A történetnek azonban nem volt vége ezzel, a Ferrari ugyanis augusztus 4-én, három nappal Lauda nürburgringi balesete után a brit szövetség elé vitte az ügyet, akik szintén Hunt javára ítéltek, ám az olaszok még ekkor sem adták fel, s végül szeptember 25-én az FIA döntnökei úgy határoztak, hogy kizárják Huntot a versenyből. Ez azt jelentette, hogy az épp az ítélet előtti futamon visszatérő Lauda előnye ötről tizenhét pontra nőtt az összetettben, s három futammal a szezon vége előtt úgy tűnt, hogy szörnyű sérülései ellenére karnyújtásnyira kerül tőle a második világbajnoki cím…