Retro
2016. szeptember 21. szerda, 15:43
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: DPPI
Egy évtizeddel ezelőtt egy 21 éves, szűk körben ismert pilóta első hivatalos F1-es tesztjét teljesítette a McLaren csapattal. Lewis Hamilton rövidesen megkapta az ülést, azóta pedig a sportág talán legismertebb képviselőjévé és többszörös bajnokká vált.
2006. szeptember 19. és 21. között tartották a silverstone-i pályán azt a tesztet, amelyen öt csapat vett részt, néhány kivételtől eltekintve tesztpilótákkal: a McLaren mellett a Renault, Toyota, Williams és Super Aguri istállók. Lewis Hamilton is szerepelt a felállásban, csupán 10 nappal azután, hogy Monzában megszerezte a GP2 bajnoki címét. Tisztában volt vele, hogy nem egy szimpla körözgetésre hívták: a silverstone-i bevetés sokkal inkább állásinterjú volt, a nagy lehetőség, mellyel bebizonyíthatta, érdemes a csapat következő évi ülésére.
A 21 éves Hamilton nem először ült Formula-1-es autóban. Két évvel korábban, ugyancsak Silverstone-ban vezette már a McLarent az istálló két másik fiatal tehetsége, Jamie Green és Alex Llyod társaságában, azonban csak 21 kör erejéig, a pálya egyik rövid vonalvezetésén. A 2006-os egészen más történet volt, ellenfelekkel a pályán, hivatalos teszt keretében. A másik McLarenben az a Pedro de la Rosa ült, aki szezon közben a mezőnyhöz is csatlakozott a kiszálló Montoya helyén, és a tesztpilóta Gary Paffetthez hasonlóan esélyes volt a 2007-es ülésre, Fernando Alonso csapattársaként.
A britek bíztak a fiatal GP2-es bajnokban: Hamilton tesztje az Autosport hetilap címoldalán jelent meg, és nagy figyelem övezte a három utánpótlás-szériát (GP2, Formula-3, Formula Renault UK) nyerő tehetség köridejeit.
A nyitónap végén ilyennel még nem rendelkezett, installációs körök folyamán ismerkedett az MP4-21-gyel, mért időt nem állított fel. A második nap a nyolcból hatodik helyet érő 1:20.864-es körig jutott, ami közel egy másodperccel bizonyult lassabbnak de la Rosa teljesítményénél, és 1,3-mal a nap legjobbjánál – amelyet GP2-es riválisa, Nelson Piquet Jr. ért el a Renault-val.
Az áttörés az utolsó napon, szeptember 21-én következett be. 1:20.158-ra csökkentette legjobb idejét, amivel a harmadik helyet érdemelte ki a két Renault, Piquet és Kovalainen mögött. Bár a braziltól hat tizeddel így is elmaradt, a nála kétszer több kört teljesítő de la Rosának adott egy tizedmásodpercet.
„A silverstone-i teszt addigi életem legjobb hete volt, annyira élveztem. Éreztem a nyomást, hiszen ez volt az első tesztem, de egyben annyira cool is volt” – emlékezett vissza a brit My Story című 2007-es önéletrajzában. „Megdolgoztam érte. Ami igazán nagy hatást tett rám a GP2 után, az a gyors kanyarok leszorítóereje volt. Váó, ez a Formula-1. Akarom! Ezt gondoltam magamban.”
A McLarent olyannyira meggyőzte, hogy a csapat már szeptember végén közölte vele, őt választották ki 2007-es versenyzőjüknek. Következő, jerezi tesztjén – ahol végül második időt ért el Michael Schumacher mögött – már ennek tudatában vett részt, a nyilvánosság azonban csak november 24-én értesült előléptetéséről. A McLaren azt akarta, hogy Schumacher visszavonulásának visszhangja ne nyomja el a meggyőződésük szerint nagy dolgokra ítéltetett Hamilton kinevezésének hírét.