Retro – Olasz, amerikai, világbajnok, legenda

Elsősorban F1-es bajnokként ismerik, pedig Mario Andretti majdnem 900 versenyen vett részt pályafutása során, egészen 60 éves koráig. 28 érdekesség a mai születésnaposról.

1. Mario Andretti az Olasz Királysághoz tartozó, isztriai Montanában született 1940. február 28-án. Ez a festői város ma Horvátországban található, Motovun néven.

2. Egypetéjű ikertestvére Aldo Andretti, aki maga is versenyzett. Egy 1969-es sprintfutamon elszenvedett sérülései miatt azonban arcplasztikára szorult, ezért nem néz ki úgy, mint Mario.

3. Az Andretti-családnak akkor kellett elhagynia Montanát, mikor Jugoszlávia elfoglalta az Isztriai-félszigetet – szinte a teljes olasz lakosság távozott. Miután egy luccai menekülttáborban éltek évekig, Mario 15 éves korában emigráltak az Egyesült Államokba.

4. Egy Formula-1-es futam, amelyen a testvérpár ott ült a lelátókon, az 1954-es Olasz Nagydíj volt: Alberto Ascari és Juan Manuel Fangio csatája nagyban befolyásolta, milyen útra léptek nem sokkal később.

5. Mario – és Aldo – első versenyére 1959-ben került sor, az amerikai otthonuk, Nazareth közelében levő salakos oválpályákon: egy átalakított 1948-as Hudson Hornetet vezettek. Szüleiknek nem mondták el, mibe vágták fejszéjüket.

Aldo és Mario Andretti

6. Andretti azon mindössze két versenyző egyike, akik a Formula-1-ben, IndyCarban, sportautó-világbajnokságon és NASCAR-ban is futamot nyertek. A másik honfitársa, Dan Gurney.

7. Emellett ő az egyetlen, aki megnyerte az Indianapolis 500-at, a Daytona 500-at és a Formula-1-es világbajnokságot.

8. A motorsport minden kategóriájában 879 versenyen vett részt, melyek közül 111-et nyert meg.

9. 1964-ben indult első együléses szezonjában az akkori IndyCarban (USAC Championship Car). Második évében megnyerte a bajnoki címet.

10. Andretti azzal a Lotus csapattal mutatkozott be a Formula-1-ben 1968-ban, amellyel pontosan tíz évvel később megnyerte a világbajnoki címet.

11. Debütálására az év Olasz Nagydíján kerülhetett volna sor, de a szervezők eltiltották az indulástól őrült terve miatt: ugyanazon a hétvégén az Egyesült Államokban is rajthoz akart állni egy futamon.

Andretti első Formula-1-es versenyén

12. Első futama így az 1968-as USA Nagydíj lett – amelyen rögtön megszerezte a pole-pozíciót, habár 32 kör után kiesett.

13. Az első győzelmét azonban a Ferrarival szerezte az 1971-es Dél-Afrikai Nagydíjon. A következő sikerre aztán – innentől már csak a Lotusszal nyert – öt évet kellett várnia.

14. Második győzelme az 1976-os Japán Nagydíj volt, amely leginkább a szezon drámai zárásaként él a köztudatban – Niki Lauda nem vállalta az esőben a veszélyt, így James Hunt világbajnokká vált. Ez volt az első F1-es Japán Nagydíjak sorában.

15. Bár addigra már pole-pozícióval és győzelemmel is rendelkezett, az első alkalom, amikor teljes szezonban vett részt, 1975 volt, a Parnelli csapattal.

16. Vb-címe után sosem nyert többet, és dobogóra is csupán kétszer állt, F1-es pályája mégis bajnokhoz méltón fejeződött be. A Ferrari tragikus 1982-es évének utolsó két futamán ült be Didier Pironi autójába, Monzában pole-pozíciót és harmadik helyet ért el.

17. Az IndyCarban, ahol a Formula-1 előtt és után is versenyzett, négyszer lett bajnok: 1965-ben, 1966-ban, 1969-ben és 1984-ben.

18. Az Indianapolis 500-at azonban 1969-es sikere után nem sikerült újra megnyernie, és számos próbálkozásuk ellenére az Andretti család összes többi tagjának sem jött össze a győzelem – ezt emlegetik az Andretti-átokként.

19. Pedig a klán feje az IndyCarban összesen 52 győzelmet szerzett, 67 pole-pozíciójával és 7595 élen töltött körével pedig rekordtartó.

20. A sorozatban egészen 1994 végéig versenyzett, 54 éves koráig, IndyCar-pályafutása tehát kereken három évtizeden át húzódott.

21. De ne gondoljuk, hogy ez volt utolsó versenye: 2000-ben még indult a Le Mans-i 24 óráson, David Brabham és Jan Magnussen oldalán. 60 évesen akasztotta szögre a bukósisakot.

22. 2003-ban szenzációs visszatérésre kerülhetett volna sor, a tervek ugyanis arról szóltak, hogy Andretti veszi át a sérült Tony Kanaan autóját az indianapolisi kvalifikáción, ha a brazil pilóta addig nem épül fel, igaz, az ötlet a versenyre már nem vonatkozott (az 500 mérföldesen a szabályok megengedik, hogy más pilóta vezessen egy autót az időmérőn és futamon). Egy hatalmas, szinte sértetlenül megúszott tesztbaleset elrettentette a céltól.

23. Ami a francia egynapost illeti, egy kategóriagyőzelemmel itt is rendelkezik, 1995-ben végzett első helyezettként a WSC osztályban, másodikként az abszolút értékelésben.

24. Volt egy családi próbálkozása is Le Mans-ban: az 1988-as versenyen hatodikként zárt fia, Michael Andretti, és unokaöccse, John Andretti társaként a gyári Porsche színeiben.

25. Michael 1991-ben maga is megnyerte az IndyCar bajnoki címét – abban az évben Mario hetedik lett az összetettben. Másik fia, Jeff Andretti szintén versenyzett a szériában, igaz, győzelmek nélkül. Unokájának, Marco Andrettinek (Michael fia) összejött az elsőség.

26. Egyéb fontos győzelmei a sebringi 12 órás háromszoros megnyerése, az USAC Dirt Track bajnoki címe (1974), a Pikes Peak hegyi verseny megnyerése (1969), valamint az IROC (International Race of Champions) bajnoki címe (1979).

27. Egy nyilatkozatában legjobb csapattársának Ronnie Petersont, legrosszabbnak Nigel Mansellt nevezte meg. Utóbbi pilótával előbb a Lotusnál szerepeltek együtt néhány nagydíjon, majd 1993-ban és 94-ben a Newman/Haas színeiben az IndyCarban. Andretti elmondása szerint Mansell mindig nagyobb figyelmet és jobb hátteret akart magának, amit meg is kapott, viszont ha valami rosszul sült el, a csapatot okolta.

28. Zsenialitását elismerve az ezredfordulón az Associated Press az évszázad versenyzőjének, a Racer magazin pedig az évszázad amerikai versenyzőjének nevezte meg.

Forrás: www.formula.hu – RSS