Egyre nagyobb népszerűségnek örvend hazánkban is a túraautózás, s ebben nagy szerepe van a magyar versenyzőknek és a jó eredményeknek. Egyre ismertebbek a pilóták, de a legtöbb lóerőkért lelkesedő szurkoló a mai napig nincs tisztában a sportág szabályaival, hátterével. Erről beszéltünk Szabó Zsolt Dáviddal, a M1RA Motorsport új pilótájával.
Ha a túraautózásról beszélünk, a legtöbb laikus ember még mindig a rallyra gondol, pedig ezek a futamok az F1-es pályákon zajlanak, aszfalton világszerte. A versenynaptárban, szinte ugyanazok a pályák szerepelnek, mint az Forma-1-ben. A viadalon ugyan kasznis autók vesznek részt, ám a látszat csal. Ezek az autók csak ránézésre azok, mint utcai rokonaik, a kasznin kívül semmi nem ugyan az bennük.
„A pontszerzés kissé más, mint a F1-ben, itt egy versenyhétvégén az Európa-bajnokságon 2-, a világbajnokságon 3 futamot rendeznek. Az első futam rajtsorrendje az időmérő alapján felcserélődik az első 10 helyezett között, vagyis aki az élen végzett az indul a 10-ik helyről, de természetesen ebből nem lesz hátránya, mert a második futamot már ő kezdi az élről” – mondta Szabó Zsolt Dávid, a M1ra Motorsport újonnan szerződtetett pilótája.
A pontszerzés rendszere eléggé összetett. A maximálisan megszerezhető pontok száma függ a versenyek számától. Egy WTCR hétvégén összesen akár 82 pont is gyűjthető, így a versenyzők bőségesen tudják gyarapítani pontjaikat.
Az autók nincsenek olyan erősek, mint egy Formula-autó, ám ezek se egyszerű fenevadak, számos különleges „adalékkal” rendelkeznek. A versenyben a járműveket BoP (Balance of Performance) szabályok szerint egyenlítik ki, általában az autó minimum súlyának növelésével és/vagy éppen a motorerő csökkentésével operálnak, ennek oka, hogyha egy adott autómárka túl jól teljesített az előző versenyhétvégén a többihez képest, ne tudjon a mezőnytől elszakadni, így folyamatosan kiegyenlített, szoros futamokat láthatunk. Az versenygépek mind első kerékhajtással és többnyire 2.0 literes turbómotorral vannak felszerelve.
Rengeteg nehézséggel kell szembenéznie annak, aki ilyen autóban vág neki a futamnak. Mivel kasznis az autó és versenyközben az “ablakot” – ami nem üveg, hanem plexi – is tilos lehúzni, így szinte elviselhetetlen hőség alakul ki.
„Ha a Portugál futamot vesszük, kint 40 fok is lehet, ami annyit takar, hogy az autóban versenyközben akár 70 fok is kialakulhat. Ez rettenetesen embert próbáló, hiszen iszonyatosan megnehezíti a koncentrációt, ugyanis egy futam alatt – a rajtprocedúrát is beleértve – 1,5-2 órát töltünk az autóban” – folytatja az idegenvezetést a magyar tehetség.
A másik kihívás a versenyen a G hatás. Itt jóval kisebb, mint az F1-es autóknál, de ennek ellenére a pilóták testsúlya, az eredeti másfélszeresére nehezedik egy-egy féktávnál.
A sportág bemutatása utána, szerettük volna jobban megismerni „idegenvezetőnket, Szabó Zsolt Dávidot és arra is kíváncsiak voltunk, hogyan jutott el arra a szintre, hogy ma már nívós futamokon gyűjtögetheti a pontjait.
Nem mondom, hogy meglepem, de adja magát a kérdés, hogyan lett autóversenyző?
Az én karrierem nagyon alternatív módon indult, hiszen sem a szüleim, sem a rokonaim közül senki nem dolgozott a motorsportban, így teljes mértékben csak a sport szeretetéből fakadt. Bérgokártal kezdtem helyi versenyeken, ahol felfigyeltek a tehetségemre, hiszen legtöbb esetben megnyertem. Ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy szeretném komolyabb szinten űzni ezt a sportot, részt venni a magyar gokart-bajnokság kiírásában. Sikerült szerveznem az egyik csapattal egy tesztvezetést és beválogattak a csapatba. Így lett volna lehetőségem versenyezni a csapatnál, de sajnos helyes a feltételes mód használata, sajnos csak tesztekig jutottam el. Ezeknek a versenyeknek komolya anyagi vonzata van, amit sajnos nem tudtunk finanszírozni, ugyanis édes apám hirtelen megbetegedett, így az ő kezelésére kellett fordítani az anyagi forrásokat. A versenyzésemre nem jutott keret, de nem volt kérdés számomra, hogy mi a fontosabb.
Árulja el nekem, hogy nulla versennyel a háta mögött, mégis hogy alakult úgy a karrierje, mint a mesében?
Talán úgy, hogy sosem adtam fel az álmomat, hogy versenyző legyek. Tapasztalat nélkül is azt mondtam, valahogy meg kell csinálnom, ekkor döntöttem úgy, hogy a sportág egyik alternatív útját választom, a szimulátort. Ezekben az időkben nagyon támogatottak voltak a tehetségkutató események, amiket nagy autómárkák szerveztek meg világszerte. Ezek nemzetközi szintű rendezvények voltak, ahol rengeteg volt a jelentkező. Részt vettem az egyiken, ahol kiemelkedő eredményt értem el, 11. lettem a világranglistán, de sajnos ez semmit nem ért, ugyanis a márka magyarországi eladása alacsony volt, így magyart nem kvalifikáltak. Kis idő után, mint a mesében, itthon hirdettek ki egy tehetségkutatót, ahol az arra alkalmasakat beültették egy igazi versenygépbe. Ott egyre jobban szelektáltak az emberek között, a végén hárman maradtunk. Itt egy kör döntött közülünk, ami nekem sikerült a legjobban, s ez azt jelentette számomra, hogy megkapom életem első versenyzési lehetőségét.
Mi volt az első széria, amiben versenyeztél?
Ez 2015-ben a Seat Leon Eurocup volt, itt jó pár versenyhétvégén részt vettem, majd igazából 2017-ben indult el a pályafutásom, amikor Európa-bajnokságon indultam. Ebben a kiírásban futamot is sikerült nyernem. Nagy örömömre a szezon felénél javasoltak a világbajnoki szériába. Nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy együtt versenyezhetek olyan emberekkel, akik eddig csak példaképek voltak számomra, például a honfitársam, Michelisz Norbert. Másfél szezont töltöttem köztük, a néhány világbajnoki pont mellett, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem.
Aztán kihagyott nyolc hónapot…
Nagyon fontos megjegyezni, hogy a szünet a tanulmányaim befejezése érdekében volt. Idén végeztem a Budapesti Műszaki Egyetemen, a járműmérnöki karon. Most már teljesen a versenyzésre tudok koncentrálni. Hálaistennek újra adott lett számomra a lehetőség; először a Fornetti Magyarország kötött velem hosszú távú együttműködést, ezáltal én lettem a cég sportolói arca, majd pár napra rá kaptam egy örömhírt, hogy a M1RA Motorsport színeiben futamon vehetek részt Németországban.
És meg is szerezte első pontjait.
Izgalom volt bennem, ugyanis nem ültem nyolc hónapig versenyautóban és még csak teszteken se vettem részt. Az első körök után a szabadedzésen éreztem, hogy minden rendben lesz és nagyon jó az autó. Az időmérőn a 21-ik helyen kvalifikáltam magam, majd az első futamon sikerült a 10. helyen végeznem, ám kicsit később egy pilótatársamat kizárták, és egy másikat 30 másodperces időbüntetéssel sújtották – így enyém lett az előkelő 8. hely, amellyel meg is szereztem első pontjaim.
Forrás, fotó: GP; formula.hu