Tour de Hongrie beszámolók és eredmények (frissítve)

A 2019-es 40. Tour de Hongrie napi beszámolói és részletes eredményei ebben a folyamatosan frissített cikkben olvashatók. A Facebookon pedig megtalálhatók a verseny fotói és a magyar versenyzőkkel készült interjúk.

Június 11. (kedd): Prológ, egyéni időfutam, Siófok (4 km)

A cseh Jan Bartáé a sárga trikó

Hat kontinens harmincegy országának 129 versenyzője állt rajthoz a 40. Tour de Hongrie siófoki prológján, köztük tizenhat hazai versenyző és három határon túlról érkező kerékpárosunk mutatkozott be a keddi prológon.

A négy kilométeres egyéni indítású időfutam pályáját a VIP-futam résztvevői avatták fel, nyeregbe szállt többek között a magyar rövid pályás gyorskorcsolyázó válogatott két új tagja, Krueger John-Henry és Krueger Cole, majd a Magyar Körverseny résztvevői előtt a kétszeres Giro d’Italia-győztes olasz Ivan Basso és olimpiai bajnok ökölvívónk, Kovács István tekerte le együtt a távot.

Aztán megkezdődött a 2019-es Tour de Hongrie, a nagy múltú viadal negyvenedik kiírása. A CCC Development Team már az elsők között elindította első számú versenyzőjét, Valter Attilát, aki remek időt futott, az indulók felénél hét másodpercnyi hátránnyal a hetedik helyen állt a kétszeres lett országúti bajnok Krists Neilands (Israel Cycling Academy) mögött. Jól futott londoni olimpikonunk, Lovassy Krisztián is, az Epronex-BSS Oil Team magyar válogatott versenyzője is, aki alig több mint egy másodperccel ért el gyengébb időeredményt Valter Attilánál, végül aztán a Kometa Cycling Team új versenyzője, Dina Márton kaparintotta meg a legjobb magyarnak járó fehér trikót.

Az indulók között volt a címvédő Manuel Belletti is, aki Giro d’Italiát követő érzéseiről beszélt a rajt előtt. „Fáradt vagyok, bevallom. Tíz napja ért véget a Giro utolsó szakasza, nem volt sok időm pihenni, készültem a Magyar Körversenyre, ugyanis számomra az elképzelhetetlen volt, hogy kihagyjam a Tour de Hongrie-t. Életemben először enyém címvédőként az egyes rajtszám. Az idén a csapatkapitányunk az összetett szempontjából a leginkább előre várt versenyzőnk, a kolumbiai Daniel Munoz, aki nagyon jó hegyimenő, a negyedik szakasz igazán fekszik neki, ráadásul remek formában van, múlt héten nyert Romániában a Bihari Körversenyen. Magyarországon is érte és neki fogunk dolgozni.”

Fáradtság ide vagy oda, Belletti is odatette magát a prológon, s öt másodpercen belül megközelítette az élen álló lett bajnokot. A korábbi győztesek közül rajthoz állt a Tour de Hongrie 2015-ös sárga trikósa, a luxemburgi Tom Thill és a 2016-os első, az észt Mihkel Raim is. A mezőny pillanatnyilag legmagasabban jegyzett versenyzője a Cofidis francia menője, Hugo Hofstetter, az egyik legrutinosabb kerékpáros pedig az éveken át a World Tour-sorozatban szereplő olasz Giovanni Visconti (Neri Sottoli-Selle Italia-KTM), de ők sem tudták megelőzni az élen álló Neilands-ot.

A huszonnégy esztendős lett versenyző jó eredménye nem meglepő, három éve teker a prokontinentális csapat színeiben, s az elmúlt két évben végigtekerte a Giro d’Italia versenyét (a 17. szakaszon ötödik lett), szinte „onnan érkezett” a Magyar Körversenyre.

Végül azonban jött a cseh Barta, s odalett a lett előnye: az Elkov-Author rutinos kerékpárosa, a harmincnégy esztendős versenyző harmincnégy századmásodperccel megelőzte Neilands-ot, s ezzel megszerezte a 40. Tour de Hongrie sárga trikóját.

„Nem gondoltam a győzelemre. Általában a hosszabb egyéni időfutamok fekszenek nekem, de éreztem, hogy jó formában vagyok, s eldöntöttem, hogy száz százalékot beleadok. Elég szoros volt, nagyon boldog vagyok, hogy én viselhetem a sárga trikót az első szakaszon. Kontroll alatt kell majd tartanunk a versenyt, de bármi megtörténhet. A taktikáról este fogunk egyeztetni“ – nyilatkozta a sárga trikós Jan Barta.

„Nem számítottam rá, hogy a legjobb magyarként zárom a prológot, fájt is egy kicsit a tekerés, de ez normális ilyenkor – értékelt Dina Márton az MTI kérdésére, majd rámutatott: tavaly is ő viselte a Tour de Hongrie első napjaiban a legjobb magyart illető fehér trikót, ám ahogy akkor, úgy most sem ez a végső célja. – A legfontosabb, hogy jó eredményt érjen el a csapat. Ami pedig engem illet, ha nyerni akarok, a fehér trikót is el kell vinnem.“

EREDMÉNYEK
Prológ, egyéni időfutam, Siófok (4 km):
1. Jan Barta (cseh, Elkov-Author) 4:17.20
2. Krists Neilands (lett, Israel Cycling Academy) 4:17.54
3. Piotr Brozyna (lengyel, CCC Development Team) 4:19.29
4. August Jensen (norvég, Israel Cycling Academy) 4:19.46
5. Dusan Rajovics (szerb, Adria Mobil) 4:19.62
6. Antonio Puppio (olasz, Kometa Cycling Team) 4:20.36
11. Manuel Belletti (olasz, Androni Giocattoli-Sidermec) 4:22.32
14. Dina Márton (magyar, Kometa Cycling Team) 4:23.48
16. Vas Balázs (magyar válogatott) 4:24.02
17. Fetter Erik (magyar, Pannon Cycling Team) 4:24.28
21. Valter Attila (magyar, CCC Development Team) 4:25.01
27. Lovassy Krisztián (magyar válogatott) 4:26.15

Összetett verseny: 1. (sárga mezben) Jan Barta (cseh, Elkov-Author)
A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben) Dina Márton (Kometa Cycling Team)

Június 12. (szerda): 1. szakasz, Velence–Esztergom (194 km)

Belletti ismét sárgában, Valter Attila hatodik Esztergomban

Ragyogó jósnak bizonyult Ivan Basso: a kétszeres Giro d’Italia-győztes csillag a Kometa Cycling Team reggeli, velencei sajtótájékoztatóján sprtinbefutót tippelt a Tour de Hongrie első szakaszára, mondván: a két dobogókői emelkedő nem fogja annyira megrostálni a mezőnyt, hogy az befolyással legyen a legerősebb sprinterek csatájára.

Velencéről, a Korzó elől rajtolt a 40. Tour de Hongrie első szakasza, a versenyzőkre hosszú nap, 194 kilométeres táv teljesítése várt, a mezőny a Velencei-tavat megkerülve észak felé indult, s kétszer megmászva a Pilisi Parkerdő népszerű emelkedőjét, végül Esztergomban, a Bazilika előtt ért célba.A szakasz rögtön szökéssel kezdődött, ráadásul rögtön a nap szökésével: a magyar válogatott mezét viselő Lovassy Krisztián és a Differdange-Geba versenyzője, Rózsa Balázs lépett el a mezőnytől, a szlovén Jon Bozic pedig azon nyomban felzárkózott hozzájuk. A mezőny szinte behúzta a féket, messzire engedve a három szökevényt. Lovassyék az első négy gyorsasági hajrát, s az első hegyi hajrát is sorban behúzták, csak az első dobogókői hegymászás után érte utol őket a mezőny.Akkor azonban az Androni Giocattoli-Sidermec piros mezes „vonata“ az élre állt, s ahogyan azt tavaly sokszor láthattuk már, erőtől duzzadó tekeréssel repítették sprinterüket, a Magyar Körverseny címvédőjét, az 1-es rajtszámot viselő Manuel Bellettit a célvonal felé. Az olasz versenyző sikeréhez aztán kétség sem férhetett: magabiztosan szerezte meg a szakaszgyőzelmet.

„Nagyon boldog vagyok, hogy megnyertem ezt a futamot, mert éppen így szerettem volna teljesíteni az első napon. A hosszú szökés miatt nem aggódtunk, egy másik csapattal együttműködve ledolgoztuk a hátrányt, a csapattársaim nagyon jól dolgoztak, ezért hálával tartozom nekik“ – nyilatkozta az eredményhirdetés előtt Manuel Belletti, aki győzelmével az összetett versenyben is átvette a vezetést, vagyis ismét felhúzhatta a sárga trikót.

A mieink közül a huszonegyedik születésnapját éppen ezen a napon ünneplő Valter Attila (CCC Development Team) érte el a legjobb eredményt, hatodik lett a befutónál, de remekül szerepelt a tavaly még ifjúsági olimpikon Fetter Erik (Pannon Cycling Team), aki a tizenharmadik helyen futott be, illetve Dina Márton (Kometa Cycling Team), aki tizenkilencedik lett – utóbbi vehette át az eredményhirdetésnél a legjobb magyarnak járó fehér trikót, a 11. helyen áll az összetettben.

Valter Attila – aki egy tortát vett át a rendezőktől a szurkolók vastapsa közepette – az MTI-nek úgy értékelt: percről percre egyre elégedettebb, pláne annak fényében, hogy az első háromban végzett versenyzők mindegyike kiváló sprinter, akik komoly nemzetközi versenyeken érnek el jó eredményeket.

„Kicsit hátulról kezdtem meg a hajrát, onnan sikerült előre kúszni. Tudtam, hogy ma erős lehetek, da ha előbbről vágok neki, nyerni akkor sem tudtam volna, Belletti túl gyors volt a végén“ – fogalmazott. Előre tekintve elmondta, jó előjel, hogy a sprintes szakaszon így tudott teljesíteni, hiszen az emelkedőkön remekül érezte magát.

Kitért rá, nem pánikolt a mezőny, amikor a szökevények előnye kilenc perc fölé nőtt, hisz hosszú volt a szakasz, nagy a hőség, és két emelkedő is hátra volt. Amint mondta, a mezőnyben volt nagyjából húsz olyan versenyző, akik ha összeállnak, síkon 65 kilométer/órás átlagsebességet is tudnak hozni akár egy órán át is.

Lovassy Krisztián az MTI kérdésére elárulta: Rózsa Balázzsal tervezték, hogy megpróbálnak bekerülni egy szökésbe, de nem gondolta, hogy rögtön az elsőbe sikerül is. Amint mondta, az elején nagyon haladtak, ezért tudtak nagy különbséget kidolgozni, ám már Tát környékén fáradni kezdtek a lábai a rettentő melegben.

„Ezzel együtt örülök, hogy sikerült sprinthajrákat elvinni“ – emelte ki Lovassy Krisztián, aki végül negyedórás hátránnyal, Rózsa Balázzsal és Jon Bozic-csal együtt ért célba.

Dina Márton leszögezte: nem esett jól neki ez a nap, nem voltak jók a lábai. „Kicsit túlpihent voltam talán, kell egy-két nap, és beleszokom a körforgásba“ – értékelt Dina Márton, aki hétfőn csatlakozott a Kometához.​

Az összetett verseny mindenesetre az első versenynap után még teljesen nyitott, de a csütörtöki szakasz – kicsit keményebb – emelkedői akár változtathatnak is ezen.

EREDMÉNYEK

1. szakasz, Velence-Esztergom (194 km):
1. Manuel Belletti (olasz, Androni Giocattoli-Sidermec) 4:38:55
2. Hugo Hofstetter (francia, Cofidis) azonos idővel
3. Dusan Rajovics (szerb, Adria Mobil) a. i.
4. Louis Bendixen (dán, Team Coop) a. i.
5. Umberto Marengo (olasz, Neri Sottoli-Selle Italia-KTM) a. i.
6. Valter Attila (magyar, CCC Development Team) a. i.
13. Fetter Erik (magyar, Pannon Cycling Team) a. i.
19. Dina Márton (magyar, Kometa Cycling Team) a. i.

Összetett verseny:
1. (sárga mezben) Manuel Belletti (olasz, Androni Giocattoli-Sidermec)

A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben) Manuel Belletti (olasz, Androni Giocattoli-Sidermec)

A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben) Luis Mate Mardones (spanyol, Codifis)

A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben) Dina Márton (Kometa Cycling Team)

Június 13. (csütörtök): 2. szakasz, Balassagyarmat–Miskolc (201 km)

Június 14. (péntek): 3a. szakasz, Kazincbarcika–Tiszafüred (115 km)

Június 14. (péntek): 3b. szakasz, Tiszafüred–Hajdúszoboszló (69 km)

Június 15. (szombat): 4. szakasz, Karcag–Gyöngyös-Kékestető (138 km)

Június 16. (vasárnap): 5. szakasz, Kecskemét–Székesfehérvár (169 km)

Részletes eredmények


Forrás: www.bringasport.hu – RSS