Újévi tanácsok bringásoknak

Kormány Sport

Ha a következő évben is aktívak szeretnénk maradni a kerékpár nyergében, tűzzünk ki magunk elé célokat, amelyeket aztán tartsunk is szem előtt – állítják a szakemberek.

Furcsa éven vagyunk túl, hiszen a koronavírus-járvány jelentősen átalakította mindannyiunk életét. Nem volt ez másképpen a szabadidősportokkal és testmozgási szokásainkkal sem: egyesek megijedtek, és kevesebbet sportoltak, mint normális körülmények között, mások annak reményében fokozták fizikai aktivitásukat, hogy megerősítik immunrendszerüket a vírussal szemben.

Ami a kerékpársportot illeti, többet ültünk szobabiciklin, mint korábban, számos applikációt kipróbáltunk, ám ha tehettük, mindig a szabad ég alatt tekertünk. Nehéz megmondani, mit hoz 2021, ám biztos, hogy néhány újévi fogadalom megtartásával talán könnyebb lesz ismét formába lendülnünk a karácsonyi tespedés után.

Nézzük, mi mindenre figyeljünk!

Vegyük rá a bringázásra egyik barátunkat vagy családtagunkat!

Nekünk is sokat segíthet, ha olyanokat vonunk be a kerékpározásba, akik korábban nemigen ültek bringa nyergében. Lelkesedésünk és segítőkészségünk ugyanis saját teljesítményünkre is ösztönzően hathat, ráadásul a régi biciklis emlékeket is újra átélhetjük.

Ingázzunk kerékpárral!

Ha eddig autóval vagy tömegközlekedési eszközökkel jártunk munkába, itt az ideje, hogy változtassunk, és a volán mögül átüljünk a kerékpár nyergébe. Már nálunk is egyre fejlettebb a kerékpárút-hálózat, illetve nőtt a városi kerékpársávok száma is, így kevésbé kell tartanunk attól, hogy nem megfelelő körülmények között kell munkába tekernünk.

Jóllehet idő kell, hogy felvegyünk egy új szokást, a munkába járás két keréken hosszú távon kifizetődő lehet.

Növeljük a távot!

A rengeteg elfoglaltság mellett bizony könnyen megesik, hogy nem tudunk annyi időt a nyeregeben tölteni, mint amennyit szeretnénk. Ha edzéstervet készítünk arról, mennyit tekerjünk a következő évben, lesz mihez tartanunk magunkat, és nagyobb eséllyel kerékpározhatunk többet, mint korábban. Ezen kívül bátran vágjunk neki hosszabb távoknak, és teszteljük a teljesítőképességünk határát!

Tekerjünk társaságban!

Jóllehet a vírus eltűnéséig be kell tartanunk a korlátozásokat – így a közös kerékpározásra vonatkozókat is –, ha megváltozik a helyzet, szervezzünk közös bringatúrákat, fedezzünk fel új kerékpáros-útvonalakat, és ismerkedjünk meg más szabadidőbringásokkal. Ne feledjük: a biciklizés nemcsak egyéni sport, hanem csoportos tevékenység is, amelynek kitűnő közösségformáló ereje van.

Próbáljunk ki más szakágakat is!

Legyünk bátrak, és ugorjunk fejest más szakágakba is! Bár legtöbben az országúti és a hegyikerékpározás hívei vagyunk, nézzük meg, milyen a terepkerékpár, amely a mountain bike-hoz meglepően hasonló szakág. Ha váltogatjuk a bringázás különböző fajtáit, sokkal könnyebb fenntartanunk az érdeklődésünket is.

Legyünk jótékonyak!

Persze nem magunkhoz, hanem másokhoz. Szervezzünk jótékonysági tekerést, amelybe bevonhatjuk családtagjainkat, barátainkat és munkatársainkat, vagy csatlakozzunk valamilyen kezdeményezéshez. Ha a járványügyi helyzet ezt nem engedi meg, vegyünk részt a virtuális változaton!

Törődjünk többet drótszamarunkkal!

Az előttünk álló évben töltsünk több időt kerékpárunk gondozásával. Nemcsak arról van szó, hogy tanuljunk meg rendesen láncot cserélni, hanem arról is, hogy szokjunk rá a rendszeres és alapos karbantartásra. Egy gyakran ápolt bringára szívesebben ülünk fel, ráadásul az élettartamát is meghosszabbíthatjuk, ha egy évben többször foglalkozunk vele.

Eddzünk okosabban!

Ha tele vagyunk ambícióval, és feszegetni szeretnénk határainkat, készítsünk vagy készíttessünk edzéstervet, amely megfelelő mankó ahhoz, hogy merészebb vágyakat fogalmazzunk meg. Nagyon fontos, hogy ne csak a megtett kilométerek számára és az állóképesség fokozására összpontosítsunk, hanem a megfelelő étrendre is. Ez itt egy rövid, angol nyelvű videó arról, hogyan készítsünk magunknak egyszerű edzéstervet.

Nyújtsunk!

Régi nóta, de mindig aktuális: a következő évben se feledkezzünk meg a megfelelő nyújtásról! A kerékpározás ugyanis meglehetősen megterheli a lábizmunkat, és a túlzott igénybevétel könnyen sérüléshez vezethet.

Vegyük figyelembe mások elhatározásait is!

Végezetül: mielőtt nekiállunk, hogy megvalósítsuk magunkat a nyeregben, gondoljuk át, milyen áldozatot kell hozniuk a körülöttünk lévőknek. Ha túl sokat bringázunk, könnyen megfosztjuk magunkat családtagjaink társaságától, de ha előre megbeszéljük velük, mennyi időt szeretnénk kerékpározással tölteni 2021-ben, mindenkinek könnyebb lesz alkalmazkodnia.