Valami meg fog változni – a Renault mérlegel

Red Bull-Renault (Fotó: Price / XPB Images)

Red Bull-Renault (Fotó: Price / XPB Images)

Egyre biztosabbnak tűnik, hogy a jelenlegi helyzettel egyik fél sem elégedett: a Red Bull hosszú ideje kritizálja már motorpartnerét, annak erőforrásai ugyanis megbízhatóság és teljesítmény tekintetében is elmaradnak a Mercedes, avagy a Ferrari hajtóegységeitől; ezzel természetesen a Renault is tisztában van, ők viszont marketing-szempontból sem tartják kifizetődőnek a jelenlegi helyzetet (azt, hogy csupán motorszállítóként vannak jelen az F1-ben), főleg a partner bírálatait hallva.

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz például az Osztrák Nagydíj helyszínén kijelentette, a franciák kiölik a motivációt csapatából, és a Forma-1-es szerepvállalástól is elveszik a cég kedvét. A Renault eközben elkezdte a királykategóriás szerepvállalás átgondolását; jelenleg a géposztály elhagyása, a jelenlegi státusz megtartása és egy gyári csapat indítása szerepel a lehetőségek között. Több forrás szerint is a harmadik opció tűnik legvalószínűbbnek, a franciák ugyanis közel kerültek ahhoz, hogy visszavásárolják a Lotus F1-es alakulatát, és 2017-től sajátjukként futtassák azt.

Noha az egylet felvásárlásának lehetőségéről, és annak egyre növekvő valószínűségéről már több általában jól értesült szakportál is beszámolt, Abiteboul igyekezett egyértelművé tenni, hogy a Renault még nem hozott végleges döntést az F1-es projektről.  „Vezérigazgatónk, Carlos Ghosn elmondta, nem elégedett a jelenlegi helyzettel, legyen szó a teljesítményről, avagy a marketingről. Szóval, továbbra is vizsgáljuk a lehetőségeket” – idézi szavait a Motorsport. A francia szakember nyilatkozata során elmondta, a most zajló tárgyalások nem lesznek hatással a Red Bull és a Toro Rosso 2016-os szezonjára, hiszen a cég eleget fog tenni a szerződésben foglaltaknak.

„Szerződésünk van a következő évad végéig, és a terveink szerint ezt ki is fogjuk tölteni. A tárgyalások sokkal inkább a 2017-es évaddal kapcsolatosak, mint a 2016-ossal. A következő egy átmeneti szezon lehet, melyben megpróbálunk kidolgozni valamit a 2017-esre! Tovább dolgozunk, és a folytatásban is a Forma-1-ben szeretnénk maradni” – magyarázza Abiteboul, kinek cége hosszabb távban gondolkodik, míg a Red Bull azonnal vissza szeretne térni a győztesek útjára; a szakember szerint ez a felfogásbeli különbség sem tett jót a felek kapcsolatának. „Nem akarunk elrontani valamit azzal, hogy 2016-ban elsietjük a dolgokat. Nem kell rohannunk, ez egy hosszabb távú játék. Ebben különbözünk az olyan márkáktól, mint a Red Bull, akik csupán néhány éve vannak itt a sportban!”

Cyril Abiteboul (Fotó: Moy / XPB Images)

Cyril Abiteboul (Fotó: Moy / XPB Images)

 

„Lehet, hogy ez [a hosszú távú tervezés] nem elég kielégítő a Red Bull számára, ők ugyanis már tegnap sikeresek akartak lenni. Én teljesen megértem őket, de mi most nem így gondolkodunk. Talán, ez az egyik oka annak, hogy jelenleg nem tudjuk tökéletesen összeegyeztetni a céljainkat. De, továbbra is hosszabb távban gondolkodunk” – ecseteli, majd a Red Bull-lal való együttműködés hátulütőiről is szól néhány szót; ez már nem kifizetődő a Renault számára, hiszen ha a felek sikeresek, akkor a dicsőségből kevés jut a cégnek, de ha gondban vannak, folyamatosan a kirakatba kerül. „Meg kellene győződni arról, hogy a nyereség nagyobb, mint a kockázat és a sok negatívum. Ezért kellene változtatni, mert az egyensúly most nem jó. Bármit is teszünk a jövőben, jobban az irányításunk alatt kell tartanunk a dolgokat. A döntés a különböző tényezők közötti egyensúly miatt nehéz!”

Abiteboul az ESPN-nek nyilatkozva már azt sem tagadta, hogy a Renault több meglévő Forma-1-es csapattal is felvette a kapcsolatot. „Több csapattal is tárgyalunk, ez nem titok! Rengeteg pletyka látott napvilágot, hiszen az egyik nap a Lotusról cikkeznek, máskor a Sauberről, majd a Toro Rossóról. Ilyen híresztelések eddig is voltak, és ezután is lesznek. Ez is része a lehetőségeknek, melyeket most felülvizsgálunk. A Lotusszal óvatosnak kell lennünk, mert nem titok, hogy a csapat anyagi gondokkal küzd. Amikor tudod, hogy egy csapatnak pénzügyi problémái vannak, akkor vannak dolgok, amiket látsz, és vannak, amiket nem; olyan ez, mint egy jéghegy. Persze tiszteletben tartjuk a csapatot, és azt, amit csinál. Nem könnyű a helyzet; én korábban dolgoztam a Caterhamnél, szóval tudom, milyen azért küzdeni, hogy ott lehess a Forma-1-ben, tehát tényleg tisztelem őket. Alaposan át kell gondolnunk, melyik csapat lenne a legmegfelelőbb a Renault számára. Döntés még nem született!”

Az anyagiak természetesen a Renault számára is fontosak, hiszen egy jól működő alakulatra évi 200-300 millió dollárt is el kell költeni, a költségvetés összeállítása pedig meglehetősen nehéz feladat – főleg napjainkban, igaz állítólag több szponzorral is tárgyalnak, Bernie Ecclestone pedig elhintette, a folytatásban ők is kaphatnak bónuszt csaptuk „történelmi eredményei” miatt. „El kell döntenünk, mit akarunk csinálni, és hogyan tudunk működtetni egy csapatot. Sikeresek akarunk lenni, hiszen nemcsak a részvétel miatt vagyunk a Forma-1-ben. Nem érdekel, hogy csak ott legyünk a rajtrácson, minden tiszteletem a Caterhamé, ahol dolgoztam, de minket ez hidegen hagy. Az egyetlen cél, hogy topcsapat legyünk. Ehhez komoly költségvetésre lenne szükségünk. Kaphatunk támogatást a kereskedelmi jogok birtokosától, a támogatóktól és a befektetőktől is. Több lehetőséget is figyelembe fogunk venni, nem támaszkodhatunk egy emberre, például Bernie-re” – zárta gondolatát.

Renault (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Renault (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Forrás: www.telesport.hu – RSS