Hosszú ideje folynak a találgatások arról, vajon kap-e új csapattársat Sebastian Vettel a következő esztendőre. Kimi Räikkönen jövőjével kapcsolatban már gyakorlatilag minden forgatókönyvről írtak: az olaszok egyszer már kirúgták, másszor a hosszabbítása valószínűségéről számoltak be… A legutóbbi hírek arról szóltak, hogy a Ferrari nem tudta megtalálni a közös nevezőt a Williamsszel Valtteri Bottas kivásárlási áráról, s még az is fölmerült, hogy az olaszok elsősorban inkább hosszabb távban gondolkodnak, így mostani döntésükben szerepet játszhat, hogy az általuk szintén vonzó lehetőségnek számító Max Verstappen elérhetővé válik-e számukra az elkövetkező egy-két évben.
A Bottas menedzsmentjében érintett Toto Wolff a közelmúltban úgy nyilatkozott, semmi értelmét nem látná a finn csapatváltásában, mivel a Williams jelenleg is egy szinten áll a Ferrarival. Hozzá most a Mercedes tanácsadója, Niki Lauda is csatlakozott, aki elárulta, ő sem számít Bottas távozására. „Úgy hiszem, Bottas a Williamsnél fog maradni” – fogalmazott.
Mindenki a Renault-ra vár?
Az Auto Motor und Sport mindeközben azonban arról cikkezett, hogy valójában nem is a két finn, sokkal inkább egyetlen csapat, a Lotus sorsa a legmeghatározóbb a jövő évi versenyzőfelállások szempontjából. Az anyagi gondokkal küszködő enstone-iak iránt jó ideje érdeklődik a Renault, ám egyelőre nem határozták el, hogy felvásárolják, s újra saját gyári csapatukká alakítják-e őket. S miközben döntésüket szeptemberre ígérték, a német szaklap szerint van rá esély, hogy már a belgiumi hétvége után kiderüljön, hogyan tovább. Amennyiben a motorgyártó még mindig szeretné a csapatot, két kérdésben kell dönteniük: milyen részesedést vásárolnak benne, s mikortól indítják el Renault néven.
Utóbbira két forgatókönyv létezik: a 2016-os kezdés, ami a Renault, a Red Bull, valamint a Lotus szempontjából is szerződésbontásokkal járna; vagy a 2017-es, ami abból a szempontból könnyebb lenne, hogy mind a franciák, mind esetleges támogatójuk, a kötelékükbe tartozó Infiniti szerződése lejár ekkorra a Red Bull-lal. Akárhogy is alakul, a történések komoly hatással lehetnek a versenyzőpiacra is – tudniillik egy pilóta számára cseppet sem mellékes szempont a csapatválasztásnál, hogy az adott alakulat gyári vagy privát istállóként, biztos vagy bizonytalan anyagi háttérrel rendelkezik-e.
Az Auto Motor und Sport négy forgatókönyvet vett számba. Az első a Lotus azonnali átvételéről szól. Ebben az esetben szerintünk Pastor Maldonado jövője válna bizonytalanná. A Renault gyári csapatát ugyanis vélhetően régi partnerük, a Total támogatná, amely így érdekellentétbe kerülne a venezuelait pártfogó PDVSA-val. Grosjean helyzete a franciák által bombabiztos lenne, csapattársa viszont a németek szerint ez esetben a Force India ajtaján kopogtathatna, ahol Nico Hülkenberg helyére pályázhat. Akit pedig a Haas, de adott esetben a Williams ülésére is esélyesnek tartanak.
A második forgatókönyv szerint a Lotus csak 2017-ben lesz a Renault gyári csapata. Ebben az esetben az említett szaklap szerint versenyzőfelállásuk aligha változna, 2017-ben viszont komoly mozgolódás lenne a piacon, hiszen Maldonadónak ekkor is új csapat után kellene néznie. A harmadik lehetőséget pedig az jelenti, hogy minden változatlan marad, a Lotus megmarad magáncsapatnak. Ebben az esetben Enstone-nak továbbra is szüksége lenne Maldonadóra és támogatóira, Romain Grosjean jövője viszont nyitottabbá válna. A francia tudniillik nem biztos, hogy hasonló körülmények mellett kitart egyleténél, s az AMuS szerint adott esetben ő is esélyes lehetne volt csapattársa, Räikkönen ülésére a Ferrarinál. Ajánlólevelét pedig James Allison technikai igazgató jelenthetné, aki korábban éveken át dolgozott együtt vele a Lotusnál.
A gyári háttér nagyon is meghatározó szempont
Persze mindez jelen pillanatban nem több igen tömény találgatásnál. Az ugyanakkor valóban helytállónak tűnik, hogy a Renault és a Lotus helyzete alapjaiban határozza meg a versenyzőpiac helyzetét. Grosjean a közelmúltban elárulta, a csapata körüli bizonytalanság egyre inkább nyugtalanítja őt, s utalást tett arra, hogy ő tárt karokkal fogadná a Renault-t. „Sok csapat nehéz anyagi helyzetben van, és a fejlesztési tempó megtartásához komoly háttérre van szükség. Már egy új első szárny töréstesztje sem egyszerű. És szemben a Red Bull-lal vagy a McLarennel, mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy minden egyes hétvégére újdonságokat vigyünk. Remélem, a lehető leghamarabb elmozdulunk valamilyen irányba” – utalt a csapat jövőjével kapcsolatos huzavona negatív hatásaira.
S ezen szempontokat nyilvánvalóan nem csak ő, de valamennyi új csapatot kereső versenyző mérlegeli. Grosjean hozzátette, a Renault érkezésével éles fordulat következhetne. „Ez mindenekelőtt az F1-nek tenne jót. Az én kapcsolatom régre nyúlik vissza a Renault-val, akik fontos szerepet játszottak a karrieremben, hiszen nekik köszönhettem az F1-es bemutatkozásomat is. Hogy kirúgtak, az persze nem tett jót a kapcsolatunknak, de aztán visszatértem, és szereztem pár dobogós helyezést a Renault-motoros autóval. Az F1-nek szüksége van a nagy autógyártókra, és hogy pénzt fektessenek a sportágba. Jó gyári csapatnak lenni, és biztosra veszem, hogy a Renault az erőforrásain is javítani fog” – hízelgett kicsit honfitársainak Grosjean, aki 2009-ben épp a gyári Renault-val mutatkozott be a királykategóriában.