Mikor esett ki legutóbb a rajtrács első két helyezettje már az első körben? Hányszor osztozott eddig dobogón a mezőny legidősebb és legfiatalabb versenyzője? Egy halomnyi érdekességgel szolgál a Spanyol Nagydíj statisztikai összefoglalója.
A Spanyol Nagydíj természetesen statisztikai szempontból is Max Verstappenről szólt, aki számos különlegességet jegyzett és rekordot döntött meg meglepetésszerű győzelmével.
Ami talán a legfontosabb, immár ő a Formula-1 legfiatalabb futamgyőztese, hiszen hatalmas darabot, két és fél évet faragott le a Sebastian Vettel által 2008-ben felállított rekordból. Verstappen 18 évesen és 228 naposan, első tinédzserként állhatott fel F1-es dobogó tetejére.
A Red Bull sztárja lett az F1-es futamon valaha élen álló legfiatalabb versenyző is, ebben a tekintetben szintén Vettel eredményét adta át a múltnak.
Ő lett a sport első holland futamgyőztese, ezáltal pedig Hollandia a 22. ország, amely csatlakozott az F1-es győztesek listájához. Hazájának legsikeresebbje eddig saját apja, Jos Verstappen volt, de ő csak két harmadik helyig jutott 1994-ben a Benettonnal. Az akkori pontszerre átszámítva pedig Maxnek is ugyanúgy 17 pontja lenne most karrierje során, mint amennyit apja 107 futama alatt összegyűjtött.
Legutóbb szintén Spanyolországban iratkozott fel új ország a futamgyőztesek közé, amikor 2012-ben Pastor Maldonado Venezuela színeit képviselte.
Hollandia himnusza első alkalommal csendült fel díjátadó során, egyúttal megszakítva a német himnusz hosszú sorozatát, amely az elmúlt 30 futamon át folyamatosan hallható volt, vagy egy versenyző, vagy egy csapat tiszteletére.
A legjobb holland rajthely azonban nem egyedül Verstappen nevéhez fűződik, hiszen 4. helyével csak beállította Jan Lammers eredményét, aki az 1980-as Nyugat-USA Nagydíjon szintén ebből a pozícióból startolt.
Verstappen az első F1-es győztes, aki a ’90-es években látta meg a napvilágot, sőt, 1997-es születésével már az évtized végéhez van közelebb. A 33-as rajtszámú autó pedig most először nyert versenyt, ezzel az 1993-as Magyar Nagydíj óta először győzött új rajtszám – akkor Damon Hill a 0-s számot juttatta fel a csúcsra.
Utoljára az 1994-es Európa Nagydíjon fordult elő, hogy két versenyző a szezon közepén közvetlenül egymással cserélt helyet. Akkor Johnny Herbert ment át a Lotustól a Ligierhez, helyére pedig onnan Eric Bernand érkezett.
Sebastian Vettel a Red Bull színeiben aratott 38 győzelme mindegyikét az első három rajthely valamelyikéről startolva érte el, ám azóta Daniel Ricciardo és Max Verstappen is csak a harmadik helynél hátrébbról rajtolva nyert futamot a csapatnak.
A Red Bullnál különös negatív tendencia zajlott eddig, hiszen minden újabb versenyzőjük rosszabb és rosszabb eredménnyel zárta velük töltött első futamát. David Coulthard 4., Christian Klien 7., Vitantonio Liuzzi 8., Robert Doornbos 12. helyen kezdett az energiaitalosok színeiben. Őket követően Mark Webber 13. helyen kezdett, Sebastian Vettel szintén 13. lett, de nem ért célba, Daniel Ricciardo kizárással kezdett a csapatnál, Danyiil Kvjat pedig a rajtig sem jutott el. Mivel ennél rosszabb eredményt már aligha lehetne elérni, Verstappen most újrakezdte a sorozatot egy meglehetősen erős produkcióval.
Verstappen egy szezonközi csapatváltás után nyerte meg legelső versenyét új alakulatával. Ez olyannyira ritka hőstett, hogy korábban egyedül csak Juan Manuel Fangiónak sikerült ilyen produkálnia, amikor 1954-ben év közben váltott Maseratiról Mercedesre, akikkel azonnal győzelemmel kezdett.
Daniel Ricciardo az elmúlt három futam során kétszer is úgy futott be a negyedik helyen, hogy egy defektet is elszenvedett.
Különlegesség, hogy dobogón végzett a mezőny legfiatalabb és legidősebb versenyzője is Verstappen és Raikkönen személyében. Erre korábban csak kétszer volt példa: az 1992-es Belga Nagydíjon az először nyerő, 22 évével legfiatalabbnak számító Michael Schumacher mögött a rangidős Nigel Mansell végzett, és ők ketten a pódiumra álltak abban az évben Németországban is.
Az első és a második helyezettet csak 616 ezredmásodperc választotta el a befutónál. Ez a legkisebb arányú győzelem Fernando Alonso 2010-es Szingapúri Nagydíjon aratott sikere óta, amikor a spanyol csak 293 ezredet őrzött meg az előnyéből az őt üldöző Vettellel szemben.
Megszületett a TAG Heuer első győzelme motorszállítóként, mely egyúttal a Renault 169. győzelme lenne, ha a Red Bull nem változtatja meg az erőforrás elnevezését a felek tavalyi vitája után. Érdekesség, hogy a TAG már korábban is betöltötte egy motor névadó szponzori szerepét, amikor 1983 és 1987 között a McLaren oldalán a Porche motorjait szponzorálták, és összesen 25 győzelemhez asszisztáltak. Így ezt a sikert a TAG óramárka 26. F1-es győzelmének is tekinthetnénk. További zavart kelt a történetben, hogy a TAG és a Heuer a McLaren-korszak közepén, 1985-ben léptek partnerségre.
Hiába rossz a barcelonai pálya megítélése a versenyek izgalmassága szempontjából, a helyszínnek mégis sikerült tovább nyújtania egy hihetetlen rekordot. Az elmúlt tíz év során mindig más futamgyőztes született, amely megszakítás nélküli futamrendezés során egyedülálló sorozat. Kicsi volt rá az esély, hogy folytatódjon a sor, hiszen már mindkét Mercedes-pilóta és a mezőny összes világbajnoka állt a dobogó tetején az elmúlt évtizedben, ám Verstappen erről is gondoskodott.
2007 |
Felipe Massa |
2008 |
Kimi Räikkönen |
2009 |
Jenson Button |
2010 |
Mark Webber |
2011 |
Sebastian Vettel |
2012 |
Pastor Maldonado |
2013 |
Fernando Alonso |
2014 |
Lewis Hamilton |
2015 |
Nico Rosberg |
2016 |
Max Verstappen |
Nico Rosberg és Lewis Hamilton elsőkörös drámája olyannyira különleges jelenség volt, hogy ehhez hasonló korábban még csak kétszer történt az F1 történetében. Egész pontosan olyan, hogy az első és a második helyről startoló pilóták egyike sem teljesítette az első kört. Az 1977-es zolderi Belga Nagydíjon fordult ez elő elsőként, amikor Mario Andretti és John Watson ütköztek, majd pedig az 1990-es Japán Nagydíjon, ahol Alain Prost és Ayrton Senna maradtak ott az első kanyarban.
A kieséssel hétnél véget ért Rosberg hihetetlen győzelmi sorozata, a Mercedes pedig lecsúszott arról, hogy zsinórban szerzett 11 futamgyőzelmével beállítsa a McLaren 1988-as megszakítás nélküli győzelmi szériáját.
A Mercedes a 2011-es Ausztrál Nagydíj óta először jegyzett kettős kiesést. Megszakadt 62 futamon át tartó pontszerző sorozatuk, ami a harmadik leghosszabb az F1 történetében a csapatok között.
Danyiil Kvjatnak a háttérből kellett végignéznie, ahogy két héttel ezelőtti autójával Verstappen learatja a babérokat, viszont vigaszdíjként neki is jutott egy különleges eredmény: a csapathoz való visszatérésének hétvégéjén megszerezte önmaga és a Toro Rosso első leggyorsabb körét. Neki és Sainznak egyébként már komoly történelme van együtt, hiszen korábban az utánpótlás-szériák ranglétráját járva három alkalommal is voltak már csapattársak: a Formula BMW Europe-ban 2010-ben, a Formula Renault 2.0-ban 2011-ben és a GP-ban 2013-ban.
Nem csak Verstappen, hanem korábbi csapattársa, Carlos Sainz is legjobb F1-es eredményét érte el azzal, hogy a 6. helyen ért célba.
Az eddigi öt versenyből négy alkalommal sem a pole-ból induló versenyző állt az élen az első kör végén.
Öt futam után már csak a Williams pilótái mondhatják el magukról, hogy minden alkalommal a pontszerzők között végeztek. Az istálló szerelőcsapata pedig sorozatban ötödször is elnyerte a díjat a hétvége leggyorsabb kerékcseréjéért.
Az 1981-es Brit Nagydíj óta először fordult elő, hogy a pole-pozíciós idő ezredre pontosan egész szám lett. Hamilton 1:22,000-val nyerte az időmérőt Barcelonába, míg az említett 35 évvel ezelőtti futamon Rene Arnoux 1:11,000-val.
A 2013-as Spanyol Nagydíj óta, azaz négy év után először történt meg, hogy nem Rosberg, Hamilton, Vettel vagy Ricciardo nyert egy F1-es futamot. És hogy hol volt akkor Max Verstappen? Még gokartozott.