Hiába mutogatott a Belga Nagydíj utolsó előtti körében jött defektje után az ezzel biztosnak tűnő dobogót elvesztő Sebastian Vettel a Pirellire, az olasz gyártó kijelentette, a Ferrari túlzottan kockázatos taktikája idézte elő a jobb hátsó gumi hibáját. A négyszeres világbajnok a verseny 15. körében állt ki kereket cserélni, s miután egyetlen kiállást terveztek, közepes szettjében már 28 kör volt a baleset idején. Mivel ez már a hétvége második hasonló esete volt, Vettel a leintést követően cseppet sem kímélte Paul Hemberyéket, s kijelentette, egyszerűen pocsék az abroncsok minősége. „Azt el tudom fogadni, hogy a régi gumi lassabb lesz. Azt viszont nem, hogy emiatt szétdurran” – mondta.
A Pirelli sportigazgatója viszont föltette a kezeit: „Mi két-három kiállást javasoltunk a csapatoknak” – mondta, hozzátéve, hogy Vettel gumija egyszerűen a túlzott kopás következtében lett defektes. Más kérdés, hogy a Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene elárulta, már a futam előtt egy kiállásos taktikát terveztek, s mivel a Pirelli, garázsukban lévő mérnöke egyszer sem jelezte, hogy túl veszélyes lenne ez a stratégia, nem hiszi, hogy túlságosan messzire mentek volna vele.
Hembery kijelentését tovább árnyalja, hogy a Pirelli előzetesen azt mondta a csapatoknak, hogy számításaik szerint a közepes gumijuk 40 kört bírhat ki Spában. A brit szakember ennek kapcsán utóbb persze hangsúlyozta, az előzetes jóslataikat nem szabad készpénznek venni, hiszen a körülmények sokat változhatnak a verseny idejére. „Senki sem ment 22 körnél többet egy szett gumival, csak a Ferrari. Az iránymutatásunk a verseny előtti számításainkon alapszik, de azt természetesen nem tudhatjuk, hogy milyen terhelést kapnak a gumik a versenyen, valamint hogy maga a futam hogy alakul.”
A Mercedes szerint egyértelműen a Ferrari kockáztatott túl sokat azzal, hogy hagyta Vettelt ilyen sokáig körözni egy garnitúrán. „A Ferrari nem panaszkodhat amiatt, hogy egy ilyen kockázatos taktika nem válik be. Amit pedig Vettel a gumibeszállítóról mondott, egyszerűen nem járja” – bírálta ellenfelüket Niki Lauda. Toto Wolff pedig hozzátette: „Az egy kiállás volt a Ferrari egyetlen esélye arra, hogy Vettel dobogóra álljon. Érthető, hogy megpróbálták, az is, hogy Vettel ilyen mérges. De a Ferrari tudatosan vállalta a rizikót. Mi csökkentettük a hátsó kerékdőlést a péntek defektünk után, és még egy harmadik kiállás lehetőségét is mérlegeltük.”
Ingatag lábakon a kopási teória
A Pirelli magyarázata, miszerint a túlzott kopás okozta Vettel vesztét, ugyanakkor több istálló szerint sem állja meg teljesen a helyét. Alan Permane, a Lotus műveleti mérnöke például elmondta, ők is számoltak az egy kiállásos taktikával. „Ha a Pirelli azt mondja nekünk, hogy egy guminak negyven körig bírnia kell, akkor nem szabad huszonnyolc kör után tönkremennie. Nálunk az egy kiállásos taktika volt a B-terv, de azért nem ezt választottuk, mert lassabb” – fogalmazott, utalva arra, hogy ők sem tartották veszélyesnek ezt az utat.
A Force India technikai igazgatója, Andy Green pedig azt emelte ki, hogy ha Vettel gumija már veszélyessé kopott volna, a német nem tudott volna olyan köridőket autózni, amilyeneket. „Ha Vettel már túlzottan elhasználta volna a gumiját, akkor rég a bokszba hajtott volna. Amikor egy gumi használhatósága harminc százalék alá csökken, a köridők két-három másodperccel nőnek. És a gumik hőmérséklete is leesik 140-ről 110 Celsius-fokra. Ilyenkor olyan, mintha jégen vezetnél. Sosem mész el az ilyen veszélyes zónáig, és ha mégis, a csapat azonnal a bokszba hívja a versenyzőjét” – magyarázta.
Az Auto Motor und Sport hozzátette, a szakemberek két kopottsági tartományt, egy vöröset és egy sárgát határoznak meg, s miután Vettel köridői az utolsó tíz körben 0,7 másodpercet romlottak csupán, a német még csak utóbbiban volt, és semmi jele nincs annak, hogy nem volt elég futófelület abroncsán. Mindez pedig azt sugallja, hogy nagyon is van esély arra, hogy a gumi szerkezetileg lett túlhasználva. A német szaklap a hétvégén egy látványos fotót közölt arról, milyen hullámmozgást végez egy abroncs oldalfala, amikor átmennek vele az Eau Rouge-on. A képüket az egyik istálló gumispecialistájának is megmutatták, és bár a jelenség elmondása szerint természetes a gyors kanyarokban, ezek alapján nem tartotta kizártnak, hogy Rosberg defektjét ez a terhelés idézhette elő.
Nico Rosberg a futamot követően azonnali reakciót sürgetett, s kiemelte, a szintén csúcssebességű Monzáig megoldást kell találni a problémákra. Noha Olaszországban a két legkeményebb abroncsot használja majd a mezőny, a szakember figyelmeztet, ez önmagában még nem megnyugtató: „Itt nem a gumik keveréke, hanem az oldalfaluk jelenti a problémát.”
Paul Hembery a történtek után mindeközben fölvetette: amennyiben továbbra is aggályok lesznek a gumik biztonsága körül, bevezethetik a 2013-as gumihibák után ötletként fölvetett szigorítást, s meghatározhatják, adott abronccsal maximálisan hány kör teljesíthető. „Akkor lemondtunk erről, mert azokat a csapatokat érintette volna hátrányosan, akik kíméletesen bántak a gumikkal. De ezt a lehetőséget is át fogjuk gondolni” – vetítette előre.