Visszatér a szívóhatás az előzések miatt?

F1

2015. augusztus 19. szerda, 16:09

Nem is gondolnánk, mennyire fontos szereppel bír az első szárny a mai F1-es autókon: lényegében ez generálja a teljes leszorítóerőt, mellékhatásként pedig jelentősen megnehezíti az előzést.

A Formula-1 által követendő irányt kijelölő Stratégiai Csoport nemrég a csapatok technikai igazgatóit kérte meg arra, hogy javaslatokat tegyenek az új műszaki előírásokat illetően, melyek megkönnyíthetik az előzést. Az Autosport szaklap beszámolója szerint a legnagyobb gondot a jelenlegi első szárnyak okozzák: ezek generálják a nagy leszorítóerőt, amely elengedhetetlen a jövőben is, hiszen 2017-től az autókat öt-hat másodperccel gyorsabbá akarják tenni. Ugyanakkor az első szárnyak által keltett légáramlás hatással van a hátul haladó autóra, és gátolja az előzést.

Fotó: Red Bull

A Red Bull javaslata az, hogy változtassanak a szárnyak és karosszéria alsó része által generált leszorítóerő arányán, az első szárny dizájnját azonban, amely a csapat erőssége, megtartanák. Más istállók szerint azonban ez a koncepció továbbra is túl nagy befolyással bírna a hátrébb haladó autókra. Egyesek szerint a megoldás a 70-es, 80-as években domináló szívóhatású autók modern változata lehetne.

„Pillanatnyilag az első szárny határozza meg az autó alatti légáramlást” – magyarázta az Autosportnak a Force India csapatfőnök-helyettese, Bob Fernley. „Láthatják, mennyire komplex a tervezésük és felépítésük, kiaknázzák az autóban rejlő összteljesítményt, de abban a pillanatban, amikor valaki más mögé kerülsz, ez eltűnik. Hogy ezt a szükséges teljesítményt visszanyerjük, olyasvalamit szeretnénk látni a ’17-es szabályokban, amit a modern szívóhatásnak neveznék.”

Fernley az esetleges kétségeket eloszlatva leszögezte, az autók külseje emiatt nem fog átalakulni és a négy évtizeddel korábbiakra emlékeztetni. „Nem fognak úgy kinézni, mint a régi kocsik, de ugyanazt az alapelvet fogják használni. Nem lesz negatív hatással a hátrébb haladókra, ezáltal pedig segítenie kell az előzést. Nem az első szárny generálná a leszorítóerőt” – magyarázta a szakember.

Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója szintén úgy véli, az autó padlójánál kell válaszok után keresgélni. „Egy erőteljesebb padló-effektussal vissza lehetne szerezni az elveszített leszorítóerőt, A mai szárnyak annyira komplikáltak, hogy ha csak két millimétert állítasz egy szárnylapon, már elveszíted hátul a leszorítóerőt. Pozitív eredménnyel járna, ha az autó filozófiáján változtatnánk, a meghatározó szerepet elvennénk az első szárnytól. Szélesebb, alacsonyabb hátsó szárnyra lenne szükség, hogy újraegyensúlyozzuk az autót.”

A szívóhatás lényege, hogy az autó padlója és az aszfalt között alacsony nyomású teret alakítanak ki, amely az aszfalthoz húzza az autót, így növelve a leszorítóerőt. Az egyetlen megnyert verseny után betiltott Brabham BT46B (1978) esetében például a levegőt egy ventillátorral szivattyúzták ki a kocsi alól.

Forrás: www.formula.hu – RSS